Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Międzynarodowy Fundusz Walutowy kończy w Polsce konsultacje Artykułu IV

Międzynarodowy Fundusz Walutowy kończy w Polsce konsultacje Artykułu IV

Waszyngton, DC: Rada Wykonawcza Międzynarodowego Funduszu Walutowego zakończyła konsultacje Artykułu IV1Z Rzecząpospolitą Polską rozpatrzyli i zatwierdzili ocenę personelu w terminie bez spotkania.

Polska gospodarka znacznie zwolniła w związku z wysoką inflacją. Po szybkim wyjściu z pandemii, polska gospodarka wzrosła w 2022 roku o 5,1%, choć w dalszej części roku gospodarka znacznie zwolniła. Rosnąca inflacja osłabia wzrost płac realnych, a inwestycje stoją w obliczu trudności związanych z cenami energii i stopami procentowymi. Przewiduje się, że wzrost gospodarczy wyniesie 0,3 proc. , z dużymi inwestycjami, wspieranymi przez dotacje UE nowej generacji, tymczasowo równoważące negatywne skutki starzenia się społeczeństwa.

Ponieważ władze wdrażają reformę podatku dochodowego od osób fizycznych i tymczasowo obniżają podatki od żywności i energii, aby zapobiec gwałtownemu wzrostowi inflacji, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrósł do 3,7% PKB w 2022 r. z 1,8% PKB w 2021 r., a dług sektora instytucji rządowych i samorządowych spadł do 50 % PKB. Oczekuje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie do 4,5% PKB w 2023 r., głównie z powodu spowolnienia gospodarczego. Oczekuje się, że w średnim okresie deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ustabilizuje się na poziomie około 3,5% PKB, a dług wzrośnie do około 55% PKB.

O ile istotny wzrost inflacji w 2022 r. wynikał przede wszystkim z czynników zewnętrznych, w tym cen żywności i energii, o tyle inflacja bazowa również wzrosła i utrzymuje się na wysokim poziomie. Bank centralny znacząco zacieśnił politykę pieniężną w latach 2021-22, po czym wstrzymał ją pod koniec 2022. Oczekuje się, że oczekiwana stabilizacja cen żywności i energii doprowadzi do znacznego obniżenia inflacji zasadniczej w 2023 r., chociaż jej spowolnienie spodziewane jest dłużej. . Oczekuje się, że do końca 2025 r. stopa inflacji zbliży się do celu.

Jakość aktywów banku pozostała stabilna, a poziom adekwatności kapitałowej w całym sektorze znacznie przekraczał wymogi regulacyjne. Wspierane przez wyższe oprocentowanie kredytów, banki pozostały rentowne w 2022 r., pomimo kosztów wakacji kredytowych hipotecznych. Najważniejszym źródłem niepewności i potencjalnych strat dla banków pozostają ryzyka prawne wynikające z kredytów hipotecznych denominowanych w walutach obcych.

Ocena Zarządu2

Po szybkim wychodzeniu z pandemii, polska gospodarka znacznie się osłabiła w warunkach wciąż wysokiej inflacji. W obliczu szoków cenowych energii, zaostrzenia polityki pieniężnej i spowolnienia popytu zewnętrznego, w 2022 roku gospodarka gwałtownie zwolniła. Rynki pracy pozostają napięte, chociaż pojawiają się pewne oznaki ochłodzenia. Wysoka inflacja była głównie napędzana przez szoki cen żywności i energii – pogłębione przez rosyjską wojnę na Ukrainie – choć inflacja bazowa również przyspieszyła. Wstępna ocena sytuacji zewnętrznej ma być zasadniczo spójna z pożądanymi średniookresowymi podstawami i politykami. Rezerwy walutowe są wystarczające do ochrony przed zewnętrznymi wstrząsami i burzliwymi warunkami rynkowymi.

Pomimo oczekiwanego spowolnienia w 2023 r., średniookresowe perspektywy gospodarcze pozostają korzystne. W krótkim okresie wysoka inflacja osłabiła wzrost płac realnych, podczas gdy inwestycje napotykają przeszkody związane z cenami energii, stopami procentowymi i spadkiem aktywności mieszkaniowej. Oczekuje się, że wraz z wygaśnięciem wstrząsów i ponownym wzrostem płac realnych nastąpi odbicie gospodarki w latach 2024 i 2025. Jednak znaczna niepewność w perspektywie krótkoterminowej będzie wymagać sprawnego zarządzania polityką, ponieważ decydenci polityczni będą dążyć do obniżenia inflacji bez ponoszenia ogromnych kosztów dla wyników gospodarczych.

W 2023 r. należy unikać ekspansji fiskalnej, aby pomóc w walce z inflacją, która pozostaje wysoka. Oczekuje się, że deficyt budżetowy wzrośnie w 2023 r. z powodu spowolnienia gospodarczego, ale należy unikać łagodzenia polityki fiskalnej, chyba że zmaterializują się poważne zagrożenia. Dodatkowe działania w zakresie cen energii, jeśli to konieczne, powinny być tymczasowe, ukierunkowane i utrzymywać sygnały cenowe. W perspektywie średnioterminowej władze muszą stworzyć przestrzeń fiskalną, aby uwzględnić nowe priorytety w zakresie wydatków na obronę i inne wydatki bez powodowania wzrostu zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych. Zakończenie polegania na środkach pozabudżetowych i wymaganie, aby wszystkie wydatki przechodziły przez proces budżetowy, zwiększyłoby przejrzystość fiskalną.

Polityka pieniężna musi być restrykcyjna, aby kontrolować presję cenową i osiągnąć trwały spadek inflacji w kierunku celu. Oczekiwana stabilizacja cen żywności i energii powinna obniżyć inflację bazową w 2023 r. Dalszy spadek jest jednak uzależniony od ograniczenia inflacji bazowej. Polityka pieniężna powinna pozostać zależna od danych i dalej zacieśniać, jeśli dynamika inflacji bazowej, wzrostu płac i gospodarki nie spowolni zgodnie z oczekiwaniami. Interwencje walutowe powinny być kontynuowane w niespokojnych warunkach rynkowych.

Chociaż sektor bankowy pozostaje stabilny, istnieją poważne wyzwania prawne i regulacyjne. Jakość aktywów nie uległa pogorszeniu, a poziomy adekwatności kapitałowej w całym sektorze pozostają znacznie powyżej wymogów regulacyjnych. Bieżące wyzwania zmniejszają jednak rentowność banków i mogą ograniczać ich zdolność do udzielania kredytów gospodarce w średnim okresie. Co najważniejsze, aby rozwiązać toczące się spory sądowe dotyczące kredytów hipotecznych w walutach obcych, banki muszą nadal proaktywnie szukać dobrowolnych umów z klientami w celu przeliczenia ich kredytów hipotecznych na lokalną walutę. Władze powinny również zbadać opcje strategiczne, które pomogą zmniejszyć niepewność, jaką ryzyko prawne dotyczące kredytów hipotecznych w walutach obcych nakłada na sektor bankowy. Ponadto pozacelowe wakacje kredytowe są nieskuteczne, kosztowne i osłabiają transmisję polityki pieniężnej i nie powinny być przedłużane.

Aby promować długoterminowy wzrost gospodarczy, konwergencję i cele klimatyczne, potrzebne są dalsze inwestycje publiczne i reformy strukturalne. W średnim okresie produkt potencjalny Polski będzie wspierany solidnymi inwestycjami, które mają być częściowo finansowane z dotacji UE Next Generation, które powinny pomóc tymczasowo przeciwdziałać negatywnym skutkom starzenia się społeczeństwa. Stały wzrost imigracji zwiększy konkurencyjność Polski i przyspieszy wzrost gospodarczy w średnim okresie. Pomyślną integrację ukraińskich uchodźców można wzmocnić poprzez dodatkowe szkolenia i rozwój umiejętności. Znaczące inwestycje w źródła czystej energii są niezbędne do wspierania zrównoważonego wzrostu gospodarczego i osiągnięcia celów transformacji energetycznej. Do osiągnięcia celów dekarbonizacji mogą być potrzebne dodatkowe narzędzia polityczne, a władze zachęca się do rozważenia roli opodatkowania emisji dwutlenku węgla.

Zaleca się, aby następujące konsultacje Artykułu IV odbywały się w standardowym cyklu 12-miesięcznym.


1Zgodnie z artykułem IV Statutu MFW, MFW prowadzi dwustronne rozmowy z członkami, zwykle co roku. Zespół pracowników odwiedza kraj, gromadzi informacje gospodarcze i finansowe oraz omawia z urzędnikami rozwój gospodarczy i politykę kraju. Po powrocie do centrali personel przygotowuje raport, który jest podstawą do dyskusji Zarządu.

2Zarząd podejmuje decyzje w trybie poklatkowym, gdy Zarząd wyraża zgodę na rozpatrzenie wniosku bez formalnych dyskusji.

Rzeczpospolita Polska: Wybrane wskaźniki ekonomiczne, 2021-27

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

oczekiwania

działalność i ceny

PKB (%) zmiana 1/

6.9

5.1

0,3

2.4

3.7

3.4

3.1

Luka popytowa (% potencjalnego PKB)

0,6

2.2

-0,6

-1,3

-0,6

-0,2

-0,1

Inflacja CPI (%)

środek

5.1

14.4

12.4

6.2

4.2

3.5

2.9

koniec okresu

8.6

16.6

7.7

5.1

3.6

3.3

2.5

Stopa bezrobocia (średnia, według badania aktywności ekonomicznej ludności)

3.4

2.9

3.2

3.5

3.4

3.4

3.4

Finanse publiczne (% PKB) 2/

Kredyty/pożyczki netto sektora instytucji rządowych i samorządowych

-1,8

-3,7

-4,5

-4.1

-4.1

-4.1

-3,9

Saldo ogólne sektora instytucji rządowych i samorządowych skorygowane okresowo

-2.1

-4,9

-4.2

-3,4

-3,8

-4,0

-3,9

Ogólne podstawowe saldo rządu

-0,7

-2.2

-2,8

-2.2

-2.1

-2,0

-1,8

dług publiczny

53,6

49.1

50.2

51,5

52,4

53,7

54,4

Saldo wpłat

Saldo obrotów bieżących, % PKB

-1,4

-3,0

-2,4

-2.1

-2,0

-2,0

-2,0

Całkowity dług zewnętrzny jako odsetek PKB

53,6

53,5

50,4

47,8

45,2

43,6

42,4

klauzula memorandum:

Nominalny PKB (mld zł)

2631.3

3078.3

3464,9

3776.2

4089,9

4384.1

4659.1

Źródła: władze polskie. i konta pracowników MFW.

1 / Realny PKB według roku bazowego 2015.

2/ Zgodnie z ESA2010.

wydanie publiczne. Ten materiał od oryginalnej organizacji/autora(ów) może dotyczyć konkretnego momentu i został zredagowany pod kątem przejrzystości, stylu i długości. Mirage.news nie zajmuje stanowiska ani nie reprezentuje żadnej instytucji, a wszystkie opinie, stanowiska i wnioski wyrażone w niniejszym dokumencie są wyłącznie poglądami autora(ów). Tutaj.