W niedawnym badaniu opublikowanym w Innowacje JIDNaukowcy ocenili komunikaty dotyczące zdrowia, które skutecznie edukują społeczeństwo i zachęcają do poddania się badaniom skórnym.
tło
Częstość występowania czerniaka w Stanach Zjednoczonych rośnie, przy czym odsetek ten spada wśród młodszych osób, a wzrasta wśród osób starszych. Wczesna diagnoza ma kluczowe znaczenie dla ratowania życia i poprawy wyników leczenia, ponieważ grubość guza wpływa na częstość przerzutów.
Samobadanie skóry wiąże się z wczesnym wykryciem. Kampanie na rzecz zdrowia publicznego mogą pomóc pacjentom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji i przyjmowaniu zdrowszych praktyk. Udane inicjatywy we Włoszech i południowo-zachodniej Anglii zwiększyły wykrywalność raka cienkiej skóry (<1,0 mm) i zmniejszyły wykrywalność raka skóry średniej grubości.
O badaniu
W tym badaniu badacze starali się odkryć techniki komunikacji zdrowotnej, które poprawiają prawidłową identyfikację wizualną pieprzyków, zrozumienie sygnałów ostrzegawczych raka skóry, zamiarów samobadania chorób skóry oraz pozytywne nastawienie do sprawdzania swojej skóry.
Badacze wykorzystali serwisy społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram, aby dotrzeć do dużej liczby odbiorców i ocenili komunikaty dotyczące zdrowia publicznego dostosowane do tych platform. Zbierali informacje demograficzne za pomocą samoopisu na koniec ankiety, aby przeanalizować wszelkie rozbieżności w wiedzy i zachowaniu.
Naukowcy oszacowali dokładność wizualnego rozpoznawania znamion, dodając prawidłowe odpowiedzi do 24 zdjęć znamion (wcześniej potwierdzonych jako łagodne lub złośliwe). Sprawdzali swoją wiedzę na temat znaków ostrzegawczych czerniaka, dodając prawidłowe słowne opisy czerniaka do sześciu par opisów. Obliczyli nastawienie do samobadania skóry, uśredniając odpowiedzi na cztery pytania.
W czterech eksperymentach uczestnicy przeczytali sześć wiadomości typu kontrolnego, czyli wiadomości, które zwiększały wiedzę, pewność siebie lub jedno i drugie. Komunikaty uświadamiające mają na celu promowanie świadomości w zakresie objawów ostrzegawczych czerniaka i dokładności identyfikacji znamion, natomiast teksty zachęcające do pewności siebie mają na celu zwiększenie pewności widzów w zakresie monitorowania skóry w celu zapobiegania czerniakowi. Przesłanie pewności siebie obejmowało równoległe porównania identycznego obrazu ciała, ale z jednym obrazem przedstawiającym łatwo rozpoznawalnego czerniaka. Naukowcy stworzyli wskaźnik specyficzny dla czerniaka, aby upewnić się, że manipulowano pewnością siebie.
Naukowcy przydzielili uczestnikom warunki w oparciu o losową kolejność liter w każdym typie. Każdy uczestnik czytał sześć liter: sześć w warunku kontroli, trzy w warunku własnej skuteczności, trzy w warunku wiedzy i trzy w warunku wiedza + poczucie własnej skuteczności. W dniach 10 i 11 sierpnia 2021 r. badacze zebrali dane z ankiet online od kwalifikujących się osób rekrutowanych za pośrednictwem interfejsu CloudResearch do Amazon MTurk.
Dodatkowe wymagania obejmowały zgodność z zadaniami związanymi z ludzką inteligencją w 99% do 100% i wykonanie co najmniej 1000 zadań związanych z ludzką inteligencją w celu zapewnienia jakości danych. Naukowcy wykluczyli osoby, które bardzo słabo wypadły w teście prawidłowego rozpoznawania wzrokowego lub zadaniu świadomości flagi ostrzegawczej.
wyniki
W badaniu wzięło udział 401 osób w średnim wieku 40 lat, z czego 46% (n = 183) stanowiły kobiety. Czytanie komunikatów mających na celu propagowanie wiedzy o nowotworach skóry spowodowało, że uczestnicy poprawnie identyfikowali większy odsetek znamion (75% vs. 70%) (średnia n = 18) przy większej świadomości objawów ostrzegawczych czerniaka (średnia n = 5,8 osób). z ekspozycją wyłącznie na typ poczucia własnej skuteczności lub komunikat kontrolny, co wskazuje na ich zwiększoną zdolność do różnicowania czerniaka od łagodnych pieprzyków.
Badania eksploracyjne wykazały, że komunikaty poprawiające wiedzę zmniejszyły odsetek wyników fałszywie dodatnich, co doprowadziło do zmniejszenia liczby łagodnych znamion sklasyfikowanych jako czerniaki. W żadnej analizie naukowcy nie odkryli istotnego wpływu płci.
Uczestnicy, którzy czytali wiadomości mające na celu zwiększenie ich pewności siebie w zakresie odpowiedniego badania swojej skóry, wykazali zwiększone prawdopodobieństwo wyrażenia silniejszych zamiarów przeprowadzenia oceny skóry w skali od 1 do 5. Zespół nie stwierdził żadnych interakcji pomiędzy poczuciem własnej skuteczności a wiedzą, które wpływałyby na wyniki. Chociaż efekty przekazów dotyczących wiedzy i poczucia własnej skuteczności były niezależne, połączenie obu było najbardziej korzystne, ponieważ uczestnicy doświadczyli korzyści płynących z obu typów przekazów bez nieoczekiwanych konsekwencji mieszania przekazów.
Badanie wykazało, że przekazy dotyczące poczucia własnej skuteczności znacząco wpływają na poczucie własnej skuteczności w leczeniu czerniaka, przy czym kobiety miały większe zaufanie do kontroli skóry niż mężczyźni. Częściej też przeprowadzali kontrolę skóry i mieli więcej pozytywnych odczuć w związku z kontrolą skóry. Badając znamiona złośliwe, kobiety dokładnie zidentyfikowały więcej czerniaków (średnia = 10) niż mężczyźni, natomiast komunikaty dotyczące poczucia własnej skuteczności prowadziły do większej liczby wyników fałszywie dodatnich (średnia = 5,2) w przypadku znamion łagodnych.
Jak wynika z badania, wiadomości internetowe zwiększają wiedzę i poczucie własnej skuteczności, a także mogą zwiększyć dokładność i intencje samobadania skóry. Wiadomości te, tworzone dla serwisów takich jak Instagram i Facebook, mogą być skutecznymi narzędziami komunikacji na temat zdrowia w przypadku czerniaka. Komunikacja poznawcza pomaga wykryć znamiona i wskaźniki ostrzegawcze raka skóry, a komunikaty dotyczące poczucia własnej skuteczności zachęcają do samooceny skóry.
Jednakże włączenie obu typów komunikatów nie poprawiło wzajemnej efektywności, co sugeruje potrzebę dalszych badań. Odkrycia te mogą stanowić wskazówkę dla wysiłków na rzecz zdrowia publicznego na dużą skalę, a przyszłe badania będą obejmować projekt testu przed i po teście, kompleksowe gromadzenie historii zdrowia i badania z randomizacją.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Nowy raport WHO pokazuje, jak miasta przyczyniają się do postępu w zapobieganiu chorobom niezakaźnym i urazom
Naukowcy identyfikują „najlepszy punkt” bezpiecznej operacji po zawale serca
Badanie wykazało, że 20% dzieci chorych na zapalenie płuc nie otrzymuje antybiotyków