Czasami przeczucie się opłaca, a kiedy angielski malarz John Craxton znalazł na sprzedaż genialne dzieło Londyn Sklep z antykami właściwie wykonał właściwy telefon.
Craxton rozstał się z 250 funtami za niezwykły żyrandol, który, jak podejrzewał, był dziełem wielkiego rzeźbiarza Alberto GiacometaI. Teraz ten żyrandol, wykonany pod koniec lat 40., może zostać sprzedany w Christie’s za kilka tygodni za 7 milionów funtów szterlingów. Arcydzieła cenionego szwajcarskiego artysty są najdroższymi rzeźbami do kupienia na aukcjach, a jego prace regularnie biją rekordy w sali sprzedaży.
Szacunkowa cena żyrandola wynosi od 1,5 do 2,5 miliona funtów (plus premia kupującego), ale Michelle McMullan z Christie’s rozumie, że jest to konserwatywna podstawa, aby tak „prestiżowy” żyrandol był „niezwykle rzadki”. „Rynek projektów Alberto i jego brata Diego Giacomettiego nigdy nie był silniejszy, a najwyższa cena żyrandola Giacometti na aukcji wyniosła 7 602 400 funtów w 2018 roku za brąz z 1949 roku” – powiedziała.
Kiedy Craxton po raz pierwszy odkrył tę wyjątkową instalację świetlną w sklepie przy Marylebone Road w latach 60., myślał, że została zamówiona przez jego zmarłego przyjaciela, kolekcjonera sztuki Petera Watsona. Jestem pewien, że go kupię, Craxton. który zmarł w 2009 r Powiesił go w swoim domu w Hampstead w północnym Londynie przez 50 lat, aby odzwierciedlić wyjątkowe miejsce dzieła w historii kultury.
Oprócz walorów estetycznych żyrandol zdobił foyer biur Bloomsbury horyzont Magazyn, nieistniejący już Cultural Review, który został założony przez Watsona i Cyrila Connolly w 1939 roku i publikował słynne prace WH Audena, George’a Orwella, E.M. Forstera i Dylana Thomasa.
Watson, który odziedziczył rodzinną fortunę, zbudował ważną kolekcję nowoczesnych i surrealistycznych dzieł sztuki, mieszkając w Paryżu. Kiedy wrócił do Londynu podczas II wojny światowej, zwrócił się do inwestowania w brytyjskie talenty, takie jak Henry Moore, Lucian Freud i Craxton. Żyrandol zamówił u Giacomettiego podczas podróży powrotnej do Włoch Europa W 1946 lub 1947 r.
W 2015 roku w Wielkiej Brytanii zakwestionowano autentyczność żyrandola, a Craxton Memorial Trust przeprowadził długi proces w celu ustalenia jego pochodzenia. Londyński broker ubezpieczeniowy Aston Lark był odpowiedzialny za bezpieczne dostarczenie światła do Fondation Giacometti w Paryżu w celu weryfikacji w grudniu 2021 r.
Julie Webb, dyrektor brokera ds. klientów prywatnych, powiedziała: „Przetransportowanie żyrandola do iz Paryża było ogromną operacją bezpieczeństwa, ale wszystko było warte wysiłku – Żyrandol autorstwa Petera Watsona Jest obecnie uważana za jedną z najważniejszych wiszących rzeźb Alberto Giacomettiego, jakie kiedykolwiek powstały, ponieważ zawiera wiszącą kulę, która ma wspólnego tylko z jego słynną surrealistyczną rzeźbą Nie robić siku Zawieszenie. „
Biograf Johna Craxtona, Ian Collins, który jest także powiernikiem majątku Craxton, powiedział: Żyrandol autorstwa Petera Watsona Przedstawia różne nurty twórczego myślenia, które zajmowały Giacomettiego w tym produktywnym okresie.
Opublikowano w biurach Bloomsbury horyzont w 1949 roku, ale magazyn został zamknięty w następnym roku. Został usunięty z lokalu i umieszczony w magazynie, choć nie wiemy, w jaki sposób znalazł się w antykwariacie Dentona przy Marylebone Road. Jest prawdopodobne, że wraz z innymi dziełami sztuki z biur Watson przekazał je Cyrilowi Connolly’emu, ale szczegóły zawsze mogą pozostać niejasne”.
Rzeczoznawca sztuki James Glennie, z sztuka & Antiques Appraisals, współpracowała z Aston Lark i Craxton Memorial Trust przez cały proces oceny i walidacji i potwierdziła, jak ekscytująca jest teraz perspektywa licytacji żyrandola. „Alberto stworzył tylko około pół tuzina żyrandoli”, powiedział, „ale żaden z nich nie miał takiej historii, więc Żyrandol autorstwa Petera Watsona Powinien być postrzegany bardziej jako posąg niż jako światło”.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”