Kiedyś linie British Airways były tak pewne swojej reputacji, że w swoich kampaniach reklamowych używały określenia „ulubiona linia lotnicza świata”.
Jednak brytyjska linia lotnicza została uznana za jedną z najgorszych linii lotniczych zarówno na lotach długo-, jak i krótkodystansowych.
Bohater konsumencki, czyli? W zeszłym roku zbadała doświadczenia lotnicze podróżnych i przeanalizowała wyniki ponad 10 000 lotów.
British Airways, jedna z wiodących linii lotniczych w kraju, znalazła się w pierwszej piątce pod względem lotów na krótkich dystansach – poniżej szeregu tanich przewoźników, w tym easyJet, i w pierwszej trójce w przypadku lotów długodystansowych.
Szczególnym problemem była punktualność i odwołania – według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego 3,3 procent lotów zostało odwołanych w krótkim czasie.
W latach 1983–2001 British Airways opierało swoje reklamy na twierdzeniu, że jest „ulubioną linią lotniczą świata”. Jednak od tego czasu stracił na popularności.
Ekspert ds. lotnictwa Alex McWhirter powiedział The Mail: „British Airways musiały obniżyć standardy, aby konkurować z tanimi liniami lotniczymi. Jeśli chcą wrócić do starych, dobrych czasów zapewniania jedzenia i napojów na pokładzie, będą musiały to zrobić podnieść ceny, ale klienci nie zapłacą tych cen.
„Ze względu na wizerunek wypracowany przez lata ludzie oczekują więcej od krajowych linii lotniczych, takich jak British Airways, ale obecnie są rozczarowani”.
Linia lotnicza doświadczyła poważnej awarii infrastruktury informatycznej w maju 2017 r. i ponownie w marcu 2022 r., w wyniku czego dziesiątki lotów zostało uziemionych.
Wówczas dyrektor generalny British Airways Sean Doyle przeprosił personel, mówiąc: „Wielu naszych klientów ma dość i słusznie”. Wiem, że też jesteś zmęczony, a ja jestem tak samo sfrustrowany niektórymi sprawami, z którymi musieliśmy się uporać.
w ogóle? W ankiecie podróżni oceniali linie lotnicze na podstawie siedmiu kryteriów, takich jak obsługa klienta, stosunek jakości do ceny, komfort siedzeń oraz jedzenie i napoje. Ocena klienta jest obliczana na podstawie ogólnego zadowolenia i prawdopodobieństwa rekomendacji.
Wizz Air zajął ostatnie miejsce, drugi rok z rzędu na dole ankiety, ponieważ klienci skarżyli się na opóźnienia i słabą obsługę klienta.
Niepokojące jest to, że prawie połowa (46%) ankietowanych osób, które podróżowały liniami Wizz Air, zgłosiła problemy z lotem, przy czym szczególnie częstym problemem były opóźnienia.
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) w ubiegłym roku 63% lotów spółki odbyło się zgodnie z rozkładem. Około 2 procent lotów tej linii było opóźnionych o ponad trzy godziny, czyli więcej niż w przypadku większości konkurentów.
Węgierskie linie lotnicze otrzymały ogólnie niską liczbę gwiazdek, zdobywając zaledwie jedną gwiazdkę na pięć możliwych za obsługę klienta.
Jeden z respondentów stwierdził, że „nie można było skontaktować się z linią lotniczą” w sprawie odwołania lotu, a inny stwierdził, że Wizz Air „był bardzo pomocny i nie reagował”, gdy potrzebowali pomocy.
Blisko Wizz Air był Ryanair.
Irlandzkie linie lotnicze otrzymały tylko jedną gwiazdkę za komfort siedzeń, jedzenie i napoje oraz obsługę klienta. W ostatniej kategorii uczestnicy wyrazili szczególną krytykę, a jeden z pasażerów stwierdził, że linia lotnicza „traktuje klientów z pogardą”.
Tymczasem Jet2 trzeci rok z rzędu zajął pierwsze miejsce wśród linii lotniczych krótkodystansowych. Linia lotnicza znalazła się na szczycie listy z imponującym wskaźnikiem obsługi klienta na poziomie 81%, otrzymując pełne pięć gwiazdek za obsługę klienta.
Pasażerowie zgłosili, że lot był w dużej mierze bezproblemowy, a 80 procent uczestników lotu Jet2 nie zgłosiło żadnych problemów. Spośród osób, które doświadczyły opóźnienia lotu, 84% stwierdziło, że pracownicy byli pomocni w trakcie opóźnienia.
Według danych CAA Jet2 odnotował także najniższy wskaźnik odwołań w ostatniej chwili ze wszystkich linii lotniczych objętych badaniem – zaledwie 0,5% odwołań w krótkim czasie.
Na drugim miejscu pod względem lotów krótkich, z udziałem klientów wynoszącym 74%, znalazły się linie lotnicze Norweskie i Islandzkie linie lotnicze. W porównaniu z rokiem ubiegłym linie lotnicze awansowały odpowiednio o cztery i pięć miejsc.
Najnowsze badanie przeprowadzone przez „Which?” Ceny wzrosły w zeszłym roku do rekordowego poziomu, a wiele linii lotniczych osiągnęło znaczne zyski w obliczu wyzwań związanych z pandemią.
Według Urzędu Statystyk Krajowych ceny biletów lotniczych w Wielkiej Brytanii zeszłego lata wynosiły średnio 713 funtów, a przy tych cenach klienci powinni cieszyć się doskonałą obsługą we wszystkich obszarach.
Rory Boland, redaktor „Which?” „W ostatnich latach ceny lotów poszybowały w górę, a pasażerowie w zamian za swoje ciężko zarobione pieniądze powinni oczekiwać przynajmniej niezawodnej obsługi oraz przyjaznej obsługi klienta, do której łatwo dotrzeć w przypadku rozczarowania” – stwierdził Travel.
„Chociaż samoloty takie jak Jet2 w dalszym ciągu radzą sobie pod tym względem lepiej, nasza ankieta pokazuje, że niestety brakuje pasażerów wielu linii lotniczych – z wysokim wskaźnikiem odwołań w ostatniej chwili, wyjątkowo słabą obsługą klienta i zwodniczymi opłatami za bagaż podnoszącymi ostateczną cenę”.
Rzecznik Wizz Air powiedział: „Nie uważamy, że wyniki tego raportu są reprezentatywne ani za dokładne odzwierciedlenie naszych dzisiejszych wyników, które należą do najlepszych w Europie”.
Szczerze przyznaliśmy, że latem 2022 roku osiągnęliśmy wyniki, które nie spełniały naszych standardów.
„Zainwestowaliśmy ponad 90 milionów funtów, aby to naprawić i wprowadziliśmy znaczące ulepszenia, których wyniki tego badania nie odzwierciedlają, ale jasno wynikają z niezależnych danych, a także z naszych własnych”.
Rzecznik British Airways powiedział: „Zawsze ciężko pracujemy, aby nasi klienci mogli dotrzeć tam, gdzie powinni punktualnie”.
Dodał: „Podobnie jak wszystkie linie lotnicze, w ciągu ostatniego roku byliśmy świadkami kilku czynników pozostających poza naszą kontrolą, które miały negatywny wpływ na naszych klientów, takich jak zła pogoda i akcje protestacyjne podjęte przez kontrolę ruchu lotniczego”.
„Przepraszamy klientów za wszelkie niedogodności, których doświadczyli”.
Rzecznik Ryanair powiedział: „Ryanair może pochwalić się wiodącą w branży punktualnością, przy średniej terminowości wynoszącej 87% w 2023 r., chociaż na punktualność w Wielkiej Brytanii poważny wpływ miała niekompetencja NATS i jej niekompetentnego dyrektora generalnego, którego system monitorowania uległ awarii.Ruch lotniczy został w tym roku dwukrotnie zakłócony, co spowodowało opóźnienia tysięcy lotów i milionów pasażerów podróżujących do/z Wielkiej Brytanii.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji