Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Koncerny wodne zagrażają planom transportu węgla w Polsce – Politico

Koncerny wodne zagrażają planom transportu węgla w Polsce – Politico

WARSZAWA – Polski rząd dąży do tego, aby tej zimy nie zabrakło węgla, a to daje początek dyskusji o ożywieniu transportu rzecznego w celu transportu węgla przez cały kraj.

„Inwestycje w drogi wodne są priorytetem, ponieważ mają potencjał uzupełniania korytarzy transportowych łączących porty morskie z odległymi obszarami” – powiedział rzecznik Ministerstwa Infrastruktury RP.

Rząd planuje do końca dekady szereg inwestycji na Odrze, których celem jest uczynienie rzeki żeglowną na większości jej długości. Na Wiśle planuje się żeglugę dolnym biegiem rzeki z Torunia do Gdańska, głównego miasta portowego Polski.

Polscy ekolodzy obawiają się jednak, że przystosowanie dwóch największych rzek kraju, Wisły w centralnej Polsce i Odry na granicy z Niemcami na zachodzie, do wymogów żeglugi śródlądowymi drogami wodnymi, może zniszczyć ich unikalne ekosystemy i wywołać nowy konflikt z Brukselą .

Susza obniża również poziom wody, sprawiając, że ożywienie transportu rzecznego jest decyzją kosztowną i kontrowersyjną z punktu widzenia ochrony środowiska.

Program budowania strumienia trwale naruszyłby spójność sieci Natura 2000 w Polsce. „Strat nie da się zrekompensować w żaden sposób, bo po prostu nie mamy innych dużych dolin rzecznych w Polsce”, powiedział Piotr Nieznański, ekspert ds. ekosystemów rzecznych z polskiego biura WWF.

Polski rząd jest koniec Cały import węgla z Rosji, która przed wojną na Ukrainie dostarczała rocznie ok. 7 mln ton węgla, co stanowi trzy czwarte polskiego importu węgla.

Węgiel jest wykorzystywany do ogrzewania domów w około jednej trzeciej polskich domów, a krajowa produkcja nie może zostać zwiększona na tyle szybko, aby zlikwidować lukę do tej zimy, jak twierdzą polscy górnicy. ostrzeżony.

Oznacza to, że kraj będzie musiał importować węgiel Z miejsc takich jak RPA i Kolumbia przez jej porty, a następnie rozprowadzane po całym kraju

READ  Lewandowskiemu grozi chaos, kiedy we wrześniu wraca do gry w Polsce

Nie jest jednak jasne, czy kolej będzie w stanie obsłużyć dodatkowy popyt.

Polskie koleje wielokrotnie pokazały, że potrafią wykonywać najniebezpieczniejsze zadania. Pytanie tylko, czy mają wagony, odpowiednią liczbę wagonów i lokomotywy – minister infrastruktury Andrej Adamczyk Powiedzieć Lokalne, państwowe krakowskie Radio w zeszłym tygodniu.

Transport rzeczny jest „konkurencyjny kosztowo, przyjazny dla środowiska i niskoemisyjny” według byłego ministra transportu Jerzego Polachka | Jean-Francois Meunier/AFP przez Getty Images

Tutaj może pomóc transport rzeczny.

„To jest po prostu konieczne. To rodzaj transportu zgodny z celami rządu i polityki europejskiej, który jest konkurencyjny kosztowo, przyjazny dla środowiska i niskoemisyjny.” Powiedział Jerzy Polachek, były minister transportu.

niemieckie obawy

Ale Warszawa narzeka, że ​​inne rządy – szczególnie w Niemczech – nie podzielają entuzjazmu dla ożywienia transportu rzecznego na Odrze.

„Rząd Brandenburgii zabrania budowy zapór na Odrze z powodu ich rzekomego negatywnego wpływu na środowisko. Marek Grobarczyk, poseł rządzącego PiS i wiceminister infrastruktury, „Nie widzimy tego w ten sposób” Powiedzieć Polskie radio państwowe w zeszłym tygodniu.

Polski plan skłonił rząd kraju związkowego Brandenburgii i niektóre organizacje ekologiczne do podjęcia działań prawnych przeciwko Polsce w sądzie w Warszawie, który w czerwcu Zatrzymaj się pracować w rzece.

„W opinii naszych ekspertów związane z tym zmiany mogą mieć znaczący i trwały wpływ na chronione gatunki i typy siedlisk, a tym samym pogorszyć ich stan ochrony” – powiedział rzecznik Departamentu Rolnictwa, Środowiska i Ochrony Klimatu w Brandenburgii. Oświadczenie e-mail.

Zapory ostrogi zapobiegają meandrowaniu rzeki, czyniąc ją głębszą i wygodniejszą żeglugą.

Odra dla ruchu rzecznego nie była powszechnie wykorzystywana od dziesięcioleci. Doprowadziło to do ożywienia dzikiej fauny wzdłuż brzegów rzek, z których znaczna część jest objęta programem ochrony przyrody Natura 2000 Unii Europejskiej.

Wisła – 15 w EuropieDziesiąty Najdłuższa rzeka – jest wyjątkowa. Ciągnie się przez setki kilometrów nieuregulowany, w tym przez serce Warszawy, gdzie jest chroniony przez Natura 2000.

READ  Jabłka i Polska? Idealna kombinacja

Trwa debata na temat tego, czy rzeki powinny być dzikie, ponieważ Unia Europejska naciska na przeniesienie towarów z dróg na rzeki i kolej, aby ograniczyć emisje z ciężarówek. Podczas gdy w przeszłości nieuregulowana rzeka mogła być postrzegana jako odpady gospodarcze, obecnie te drogi wodne są traktowane jako cenne aktywa w walce z suszą wywołaną zmianami klimatycznymi – powiedział Nieznański z World Wide Fund for Nature.

„Zastąpienie polskich rzek swobodnie płynących ciekami przemysłowymi i technicznymi jest sprzeczne z zapisanymi w języku polskim zasadami zrównoważonego rozwoju. konstytucja,” Powiedział.

Więcej sandałów oznacza również utratę korzyści, jakie zapewniają naturalne ekosystemy.

„Na przykład koszt filtrowania wody wzdłuż piaszczystych brzegów Wisły to tylko 350 000 zł (74 400 euro) za kilometr. To tylko jedna rzecz, jaką robią rzeki.

Dodał, że naturalnie płynące rzeki zmniejszają ryzyko powodzi, zwiększają retencję, pomagają zachować warstwy wodonośne wód gruntowych i są korzystne dla lokalnej gospodarki, przyciągając turystów.

Jednak utrata cennych ekosystemów to tylko jeden z problemów, z jakimi trzeba się zmierzyć, aby dwie największe polskie rzeki były przystosowane do żeglugi.

Susza zmniejszyła przepływy wody, a zarówno Odra, jak i Wisła są teraz miejscami poniżej 1 metra głębokości, według Biuro Meteorologiczne w Polsce.

Oznacza to wydawanie miliardów na to, aby rzeki były w pełni żeglowne.

Debata znów się bulgocze, gdy w polskich rzekach brakuje wody, jest suchość wody i wysychają studnie. To pokazuje, jak polityka oderwała się od rzeczywistości i realnych potrzeb racjonalnego gospodarowania finansami i wodą.

Artykuł został zaktualizowany o komentarz Ministerstwa Infrastruktury.

Ten artykuł jest częścią Politico Pro

Kompleksowe rozwiązanie dla polityków, które łączy głębię dziennikarstwa Politico z potęgą technologii


Miarki, ekskluzywne pomysły i łamanie


Niestandardowa platforma informacyjna o polityce


Sieć public relations wysokiego szczebla