Wydawało się, że Banksy ujawnił swoją tożsamość w wywiadzie z 2003 roku, który teraz po raz pierwszy udostępnił BBC.
W 2003 roku tajemniczy artysta uliczny z Bristolu, którego tożsamość od dawna była przedmiotem publicznych spekulacji, wziął udział w wywiadzie dla BBC Radio 4. wieczór program.
Banksy, który w tym czasie pracował nad swoim programem Turf War we wschodnim Londynie, rozmawiał z byłym korespondentem artystycznym BBC Nigelem Wrenchem o antyautorytarnym charakterze jego twórczości, który istnieje do dziś.
Teraz, 20 lat później, BBC opublikowało pełny wywiad Historia Banksy’ego, który jest dostępny w BBC Sounds. Podczas wywiadu Banksy zdawał się potwierdzać swoje imię.
„Czy cieszysz się, że używam twojego imienia? Niezależny „Stało się” – zapytał pan Wrench Bansky’ego, na co ten odpowiedział: „Tak”.
– Czy to Robert Banks? Dziennikarz kontynuował, a Banksy odpowiedział: „To Robbie”. „Ruby. Tak. Ruby” – potwierdził pan Wrench.
Przez lata prawdziwa tożsamość Banksy’ego od dawna była przedmiotem spekulacji. Jednym z takich nazwisk jest Robin Gunningham, który niedawno został wymieniony jako pierwszy oskarżony w procesie oskarżającym artystę i jego firmę Pest Control Ltd o zniesławienie.
Wcześniej krążyły plotki, że jest to Robert Del Naja, znany również jako 3D, z grupy Massive Attack is Banksy. Del Naja również zaczynał karierę jako artysta graffiti i obaj odnieśli się do podobieństw w swojej pracy, podając się za przyjaciół. Stąd dwie różne osoby.
Banksy rozpoczął karierę jako artysta graffiti malujący w całym Bristolu. Turf War, prezentowany przez trzy dni w Dalston w 2003 roku, był jego pierwszą wystawą w Wielkiej Brytanii i pomógł mu wynieść się na czoło brytyjskiej sceny artystycznej. Pomogło to utrwalić magię marki artysty, gdyż lokalizację wystawy ujawniono zaledwie dzień przed jej rozpoczęciem.
Zawierały namalowane na ścianach policyjne wozy, zdjęcia Winstona Churchilla z mohikańską trawą i zmarłej królowej jako szympansa, a także żywe zwierzęta hodowlane z namalowanymi na nich wzorami Metropolitan Police w niebieskich kwadratach.
W 2003 roku w rozmowie z BBC zapytano Banksy’ego o Modern Art establishment, biorąc pod uwagę, że wielu z nich będzie uczestniczyć w jego programie. W odpowiedzi Banksy powiedział, że nie interesuje go „świat sztuki”.
„Niezbyt interesuje mnie świat sztuki, czyli sztuka brytyjska” – powiedział panu Wrenchowi. „Nie wiem… to nie jest coś, co mnie szczególnie interesuje. Bardziej lubię sztukę, na którą ludzie głosują nogami, niż milionera, który cię ocenia i mówi ludziom, czy jesteś „sztuką”, czy nie.
Kiedy pan Wrench zauważył, że jego obrazy są na sprzedaż za 15 000 funtów, Banksy odpowiedział: „Najwyraźniej tak jest! To nie jest to, co za nie dostaję! Nie, obecnie maluję obrazy, wiesz? I tak, nie nie wiem, kto tak naprawdę je kupuje.” „Może powinienem to wiedzieć. Słuszna uwaga.”
Zamiast tego powiedział, że bardziej interesuje go sztuka uliczna i ludzie mogą czerpać z jego prac, jeśli im się nie podobają.
„W przeszłości nawet policjanci mówili, że podobają im się pewne rzeczy w tym obrazie, ale… myślę, że mam prawo wyjść i go namalować” – powiedział. „I ktoś inny też ma prawo wyjść i namalować, jeśli mu się to nie podoba, wiesz?
„Właściwie pomalowanie różnych rzeczy za pomocą wiadra białej farby nie zajmuje dużo czasu. Myślę, że lepiej traktować miasto jak duży plac zabaw, wiesz?… Jest tam, gdzie można się pobawić, wiesz?”
„Historia Banksy’ego” Dostępny już w BBC Sounds
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”