Kierowcy dostarczający artykuły spożywcze dla okado otrzymują wynagrodzenie niższe niż płaca minimalna, Majster może ujawnić.
Kierowcy, którzy dostarczają zamówienia do usługi ekspresowej dostawy internetowego sprzedawcy Ocado Zoom, mieli wcześniej zagwarantowaną stawkę godzinową w wysokości 14 funtów. Ale nie są bezpośrednio zatrudnieni przez Ocado i twierdzą, że ich dochody gwałtownie spadły po tym, jak firma sprowadziła w czerwcu nowego partnera dostawczego, Ryde’a.
Faizan Babar, który od ponad dwóch lat dostarcza artykuły spożywcze z Ocado, powiedział, że nie stać go na zabranie w tym roku swoich dwóch córek na wakacje lub wymianę zepsutego roweru. „Zarabiam średnio 50 funtów na 10-godzinnej zmianie. Płacimy za to własne samochody, podatki, paliwo i ubezpieczenie. Pracuje za mniej niż 5 funtów na godzinę. Ocado traktuje nas jak brud. „
30-letni Babar pracuje czasami od 7 rano do 20, aby nadążyć za rachunkami – wszystko inne jest luksusem, na który nie może sobie pozwolić. Nie mogę poświęcać czasu moim córkom ani żonie. Nie mogę nawet wyprowadzić ich na jeden dzień” – powiedział – „Moja córka chce pojechać do Chessington [theme park] Ale nie mogę tego znieść. Czuję coś strasznego. Nie mogę z nią o tym rozmawiać.
Babar powiedział, że wielu jego kolegów odnotowało spadek zysków o 50-70% od czasu, gdy firma Ride przejęła stanowisko byłego partnera firmy Ocado zajmującego się dostawami.
Bony płatnicze, które widzi Majster Okazało się, że Babar zarabiał około 5 funtów za godzinę w pierwszym tygodniu sierpnia i 2,91 funta za godzinę w ostatnim tygodniu lipca. „Nie wystarczy przeżyć. Jestem zmuszony domagać się uniwersalnego kredytu.” „Wszyscy z nas walczą”.
ten Niezależny Związek Zawodowy Wielkiej Brytanii (IWGB), która reprezentuje kierowców, powiedziała, że Ocado musi wziąć odpowiedzialność za trudną sytuację lojalnej grupy pracowników, którzy nadal pracują podczas kolejnych blokad. „Ci kierowcy są niezbędnymi pracownikami, którzy ryzykowali życiem podczas pandemii, aby dostarczyć niezbędne dostawy do Ocado, ale teraz obcinają im pensje przez firmę, która odnotowała ogromne zyski” – powiedział Alex Marshall, prezes związku.
„Powinni być traktowani jak ich bohaterowie. Okado musi wziąć na siebie odpowiedzialność i sprowadzić tych pracowników do domu.”
Związek wyśle w tym tygodniu list otwarty do Ocado, oskarżając firmę o porzucenie niepewnej siły roboczej zamieszkałej przez mniejszość etniczną. Ostrzega, że IWGB rozpocznie publiczną kampanię przeciwko Okado, o ile nie przystąpi do negocjacji. Spółka wzmiankowany Zyski Grupy wzrosły o ok 30 mln GBP do 73,1 mln GBP W lutym, ale Ostatnio widziałem kupon sprzedażowy Tam, gdzie kupujący wracają do nawyków sprzed Covid.
Ale rynek przesyłek ekspresowych rozwija się, a ogromne ilości kapitału inwestycyjnego napływają do firm kurierskich, które próbują zastąpić drobne dodatkowe zakupy dokonywane w sklepach na rogu bardzo szybkimi dostawami, zwykle w ciągu godziny od złożenia zamówienia. Ocado, którego CEO, Tim Steiner, otrzymał Pakiet wypłat 58,7 miliona funtów W 2019 roku planuje wprowadzić Ocado Zoom w całej Wielkiej Brytanii, z co najmniej 12 „małymi centrami realizacji”.
Ocado, który jest częściowo własnością Marks & Spencer, powiedział: „Ocado Zoom współpracuje z wieloma dostawcami zewnętrznymi i oczekuje od nich przestrzegania wysokich standardów”.
Wspierany przez niektórych z największych na świecie inwestorów venture capital i znanych inwestorów technologicznych, Ryde powiedział, że jest to firma dostawcza „najpierw rycerz”, w której kierowcy mogą pracować według własnego uznania. „Dbamy o dobre samopoczucie naszych pracowników w centrum wszystkiego, co robimy” – powiedział rzecznik firmy.
„Średnio pracownicy naszej platformy zarabiają od 15% do 20% więcej niż inne firmy działające w gospodarce tymczasowej. Wspieramy stale poprawiające się dla nich warunki we wszystkich obszarach.”
Zgłosili się również inni kierowcy z repozytorium Ocado Zoom. Ahmed Fahim, który od 2019 roku przywozi artykuły spożywcze w Ocado, powiedział, że zarabia około 200 funtów tygodniowo dzięki aplikacji Ride. „Pracowałem podczas pandemii, ponieważ musiałem położyć jedzenie na stole. Miałem Covida, gdy moja żona była w ciąży. Ale nie ma szacunku ani szacunku dla ryzyka, które podjęliśmy” – powiedział. „Ocado traktuje ludzi jak gówno”.
Bony płatnicze, które widzi Majster Okazało się, że Fahim, który pracował 14 godzin, siedem dni w tygodniu, zarabiał około 4,63 funta za godzinę w pierwszym tygodniu sierpnia i 3,80 funta za godzinę w ostatnim tygodniu lipca. 27-letni Fahim powiedział, że musi ograniczyć wszystko oprócz konieczności, aby uniknąć większego zadłużenia lub korzystania z banku żywności. „To okropne, że przez trzy lata pracowałem w firmie takiej jak Ocado i nikt nie pyta, jak się masz” – powiedział.
Inny kierowca, 35-letni Jakaria Rahman, powiedział, że zarabia około 3 funtów na godzinę. „Ocado jest haniebne. Mówią, że nie pracujemy dla Ocado, ale robimy dla nich nasze usługi. Nie doceniają nas” – powiedział.
Kierowcy byli nawet zmuszani do kupowania nowych eleganckich ubrań. Ryde określa we wniosku, że „odzież sportowa… jest niedopuszczalna i może skutkować niezdolnością do pracy w systemie zmianowym”. To kolejny wydatek, który poniosą sami kurierzy, powiedział Babar, który pracował przez cały czas trwania blokady, mimo że został sklasyfikowany jako ubogi klinicznie. „Dżinsy i T-shirty kosztują ponad 50 funtów i powinieneś mieć co najmniej dwie lub trzy pary. Co najmniej dwieście funtów, których nie mamy” – powiedział.
Według kierowców rośnie ilość przesyłek, które mogą obejmować puszki po piwie i butelki wina. Kiedy kierowcy ruszyli, oczekiwano od nich, że zabiorą artykuły spożywcze, które zmieściły się w dwóch torbach kurierskich, teraz czterech. Twierdzą, że często są proszeni o zabranie więcej, z Majster Zdjęcia pokazane na zakupach są przepełnione czterema torbami.
Są przyzwyczajeni do dzielenia ciężkich ładunków, ale Ryde zmusza nas do brania wszystkiego, co daje nam Ocado. – Czasami dostajemy pięć toreb – powiedział Babar. „Większość kierowców cierpi na bóle ramion i pleców”.
Kierowca musi brać środki przeciwbólowe, aby przetrwać dzień pracy. „Każda dostawa ma co najmniej 30 kg do 40 kg. Jeśli robisz 20 lub 30 podróży, nosisz ponad 1000 kg dziennie” – powiedział Fahim. „Muszę brać środki przeciwbólowe, ponieważ bolą mnie plecy i kolana”.
Próby omówienia pogarszającej się sytuacji z Ocado i Ryde okazały się frustrujące dla kierowców. „Okado chowa się za Ryde. Powiedzieli, że porozmawiaj z pracodawcą, nie masz z nami nic wspólnego” – powiedział Babar. Ale Ryde obwinia Okado i mówi, że nie mogą nam zapłacić więcej. Nie mamy dokąd iść – ciągle jeździmy tam iz powrotem.”
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa