Kia, zagrożone Nowa Zelandia Według nowych badań papuga jest wystarczająco inteligentna, by korzystać z ekranów dotykowych, ale wydaje się, że nie potrafi odróżnić świata rzeczywistego od wirtualnego.
W Willowbank naukowcy nauczyli sześciu rodzajów Kia dzikie zwierzęta Zarezerwuj w Christchurch, aby obsługiwać ekrany dotykowe. Ptakom przedstawiono szereg zadań, które były albo w pełni fizyczne, w pełni prześwietlone, albo były kombinacją obu.
Podczas gdy Kea była w przeszłości przeszkolona do korzystania z urządzeń elektronicznych, badania pokazują, że wirtualne testy mogą być wykorzystywane do dokładnego badania naturalnego zachowania ptaków w prawdziwym świecie – powiedziała Amalia Bastos, doktorantka na Uniwersytecie w Auckland i pierwsza autorka książki badania. .
Bastos ma nadzieję, że badania przyczynią się do poprawy skuteczności programów ochrony i uwalniania hodowli dla zagrożonej papugi. „Naprawdę trudno jest trzymać je w niewoli, ponieważ są tak inteligentne, że muszą być stale wzbogacane umysłowo, aby zachować zdrowie psychiczne” – powiedziała.
Bastos powiedział, że wymaga to od zookeeperów zapewnienia ptakom zabawnych gier, ale są „bardzo ciekawi i bardzo szybko nauczą się, że jeśli spędzają czas z ludźmi, ludzie będą pozytywni”.
Koronacja Nowej Zelandii Ptak Roku 2017Kea jest jedyną papugą alpejską na świecie. To bardzo dociekliwy i złośliwy gatunek, w jednym przypadku znany z atakowania wycieraczek i kopania toreb Kradzież paszportu szkockiego. Zagrożenia dla jego przetrwania obejmują: zatrucie ołowiem wykończenia mieszkań i zgonów w wyniku interakcji międzyludzkich.
Bastos powiedział, że kea hodowana w niewoli i wzbogacona umysłowo przez ekrany, bez interakcji z człowiekiem, może być bardziej odpowiednia do wypuszczenia na wolność. „To naprawdę ważne, aby trzymać je z dala od ludzkiego środowiska tak bardzo, jak to możliwe” – powiedziała.
Ponieważ dzioby ptaków są wykonane z keratyny – podobnie jak ludzkie paznokcie – które nie mogą aktywować ekranów dotykowych, naukowcy posmarowali urządzenia masłem orzechowym i nauczyli kea aktywować ekrany poprzez ich lizanie.
Zespół podarował Kii czarną piłkę na huśtawce pochyłej, aby piłka wpadła do jednego z pudeł. Kia nauczyła się podążać za piłką i wybierać pudełko, w którym była ukryta, w zamian za jedzenie.
Zadanie zostało powtórzone na ekranie z w pełni wirtualną piłką i pudełkami, zanim naukowcy powtórzyli zadanie z mieszanką wirtualnych i fizycznych przedmiotów.
Kea przewidział, że prawdziwa skrzynia będzie zawierać wirtualną kulę, co wskazuje, że ptaki wierzyły, że wydarzenie na ekranie będzie kontynuowane w prawdziwym świecie.
Podobne badanie sprawdzające funkcje poznawcze u ludzi wykazało, że dziewiętnastomiesięczne dzieci potrafią odróżnić świat rzeczywisty od wirtualnego i nie spodziewają się, że zdarzenia przejdą między nimi.
„Spodziewalibyśmy się, że młodsze dzieci będą zachowywać się jak kea, ponieważ mogą myśleć, że to się dzieje” – powiedział Bastos.
Badanie zostało opublikowane w recenzowanym czasopiśmie Listy do biologii.
Wcześniejsze badania zespołu z University of Auckland obejmują badanie Bruce’a, niepełnosprawnego zwierzęcia z uszkodzonym dziobem, który nauczył się używać Kamyczki jako narzędzia do czyszczenia się.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Nowy raport WHO pokazuje, jak miasta przyczyniają się do postępu w zapobieganiu chorobom niezakaźnym i urazom
Naukowcy identyfikują „najlepszy punkt” bezpiecznej operacji po zawale serca
Badanie wykazało, że 20% dzieci chorych na zapalenie płuc nie otrzymuje antybiotyków