Ta recenzja została napisana przez założyciela Freight Caviar Paula-Bernarda Jarosławskiego. Wyrażone tutaj opinie są wyłącznie opiniami autora i niekoniecznie reprezentują opinie firmy FreightWaves lub jej spółek zależnych.
Napisane przez Paula Bernarda Jarosławskiego
to jest zabawne. Pamiętam, kiedy zostałem zatrudniony do mojej pierwszej roli w firmie logistycznej, moja pierwsza myśl brzmiała: „Co dokładnie zamierzam zrobić?” Tytuł nadany mi to Przedstawiciel Handlowy Przewoźnika.
Cześć, to brzmi jak doskonała, kompetentna praca dla świeżo upieczonego absolwenta college’u.
Właśnie ukończyłem studia licencjackie z psychologii na Uniwersytecie Illinois w Urbana-Champaign i byłem bardzo szczęśliwy, że dostałem pracę. Powoli branża zdała sobie sprawę. Zdałem sobie sprawę, że bycie brokerem frachtowym nie jest rażącą nauką, ale zabawne jest to, że nie miałem pojęcia, że brokerzy frachtowi w ogóle istnieli przed zatrudnieniem.
Moi przyjaciele i członkowie rodziny, którzy nie zajmują się logistyką, byliby zdumieni, gdy powiem im, co zrobiłem. Potem zacząłem się zastanawiać, czy w Europie istnieją brokerzy frachtowi. Pomyślałem, że może nie potrzebują brokerów frachtowych – tak samo myśleli moja rodzina i przyjaciele z branży w USA.
Okazuje się, że stanowią ogromną część branży logistycznej w Europie i na świecie.
Na szczęście miałem okazję przeprowadzić wywiad z Jacobem, który pracuje jako lokalny broker frachtowy w Polsce. (Nazwisko zatajone, aby chronić jego tożsamość.) Oto czego się nauczyłem.
Ceny i popularne pasy
Z Lublina do Gdańska (530 km/329 mil) jest popularnym lokalnym przepustem. Według Jacoba koszt samochodu to około 2500 zł (600 dolarów), co odpowiada 1,82 dolara za milę.
W towarzystwie Jacoba słynne zaułki z Lublina jadą do Poznania, Śląska (Sosnowca i Katowic), Wrocławia i Legnicy. Mniej znane trasy prowadzą z Lublina do Szczecina i Koszalina (północno-zachodnia część Polski).
Wielu kierowców nie chce jechać na ten rynek, bo szanse na powrót do Lublina są mniejsze. W takich przypadkach brokerzy muszą zapłacić więcej, aby pokryć te niepożądane sposoby.
W przeciwieństwie do tego, miejsca docelowe w USA, takie jak Floryda i Kolorado, przedstawiają ten sam problem i za podróż w jedną stronę trzeba zapłacić więcej.
Pobierz tablice i stawki
„Jeśli mamy ładowność, najpierw staramy się dostosować nasze własne ciężarówki. Jeśli nie mamy własnych ciężarówek, korzystamy z lokalizacji płyty ładunkowej trans.eupowiedział Jacob.
Inną popularną stroną pobierania jest Timocom.pl. Obliczenia stawek załadunkowych opierają się na odległości, wadze i lokalizacji palet.
Tonaż ciężarówki (TL)
W przypadku TL klient zazwyczaj informuje pośrednika spedycyjnego o największej kwocie, jaką jest skłonny zapłacić za przesyłkę. Pośrednik będzie następnie szukać przewoźnika, który przeniesie go po niższej cenie, aby osiągnąć zysk.
Aby brokerzy frachtowi mogli śledzić lokalizacje niezależnych przewoźników, korzystają z aplikacji E-myto w Polsce.
„Niedawno wprowadzono elektroniczny system opłat drogowych, który zastąpił telefoniczny system opłat drogowych. Ma wbudowany system GPS. Jest również używany na drogach płatnych” – powiedział Yacoub. „My jako brokerzy frachtowi nie mamy dostępu do strony, ale możemy poprosić przewoźnika o jej wysłanie”.
Zarobki kierowcy
Kierowca firmowej ciężarówki w Polsce może liczyć na zarobienie 5000-8000 zł (1200 – 1900 USD) miesięcznie. Kwota jest obliczana na kilometr, ze średnią stawką 50 gr/km (19 centów amerykańskich za milę). W Stanach Zjednoczonych kierowcy ciężarówek firmowych płacą za milę w granicach 50-60 centów za milę.
Godziny pracy kierowcy
Godziny otwarcia różnią się nieco na obu rynkach. W Polsce kierowca ma 9 godzin pracy dziennie i może zostać przedłużony dwa razy w tygodniu do 11 godzin.
„Kierowca jedzie 4,5 godziny, robi 45-minutową przerwę i jedzie kolejne 4,5 godziny” – powiedział Jacob.
Przy prędkości około 90 km/h (65 mph) kierowca może przejechać maksymalnie 800 km (500 mil) dziennie. Załadunek zajmuje również wyznaczony czas pracy.
podwójne pośrednictwo
Kiedy zapytałem Jacoba, czy ten problem istnieje w Polsce, potwierdził, że zdarza się to dość często.
„Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że często robią to z kontenerami morskimi” – powiedział.
Powiedział mi też, że unika współpracy z takimi podwójnymi brokerami, ale jest w stałym kontakcie z takimi firmami na wypadek, gdyby potrzebował ich pomocy.
Wpływ wojny na Ukrainie
Trwająca wojna na Ukrainie stawia przed polską branżą logistyczną wiele wyzwań. Największym wyzwaniem są wysokie ceny paliw od początku wojny.
Kolejne wyzwanie? „Wielu kierowców w Polsce pochodzi z Ukrainy i wielu z nich zdecydowało się wrócić do domu i walczyć” – powiedział Jacob.
Ponadto sprzedaż towarów wzrosła z powodu napływu uchodźców. Wiele przesyłek humanitarnych wyjeżdża z Polski na Ukrainę.
Spadek liczby samochodów ciężarowych na rynku oraz wzrost popytu na sprzedawane towary doprowadziły do wzrostu cen samochodów ciężarowych. Przed wojną ładunek z Lublina do Lwowa kosztował około 400 dolarów, a obecnie wynosi od 2200 do 2500 dolarów.
Dojazd z Lublina do Lwowa jest około 6 razy wyższy od średniej lokalnej i wynosi 28 zł/km (10,57 USD/milę), głównie ze względu na niechęć wielu przewoźników do podróży. Przy obecnych cenach gazu ceny lokalne wahają się od 3,70 do 5,50 zł/km (54 do 81 centów za milę).
Więcej Kawiorowej Fryty
Trzy historie z Ukrainy, które wpadną Ci w oko
Zarejestruj się już dziś, aby poznać przyszłość łańcucha dostaw #FOSC22
Głosy liderów łańcucha dostaw docierają do Rogers, Arkansas, 9-10 maja.
*Dostępna cena ograniczona czasowo.
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu