Obraz: Pixabay
Witamy w wydawanym w tym miesiącu Monitorze Zrównoważonego Rozwoju GEF, prezentującym najnowsze wiadomości rządowe na ten temat z całego świata.
Chcemy, aby te biuletyny zapewniały wgląd w pracę rządu i zawsze chcemy usłyszeć od Ciebie, dlatego skontaktuj się z nami, aby poinformować nas, przed jakimi wyzwaniami stoisz i jak możesz im sprostać.
Sara Ray
Redaktor Światowego Forum Rządów
W tym wydaniu:
Jak sztuczna inteligencja może przekształcić infrastrukturę energetyczną i przyspieszyć osiągnięcie zera netto
Według nowego raportu sztuczna inteligencja (AI) może mieć charakter transformacyjny, pomagając Stanom Zjednoczonym przekształcić infrastrukturę energetyczną i osiągnąć cele zerowej emisji netto do 2050 r.
Za raportem: the Raport sztucznej inteligencji energetycznej Jest produkowany przez kilka finansowanych ze środków federalnych krajowych ośrodków badawczych działających w ramach Departamentu Energii, w tym Krajowe Laboratorium Argonne, Laboratorium Krajowe Idaho, Krajowe Laboratorium Energii Odnawialnej i Krajowe Laboratorium Technologii Energetycznych. Około 100 ekspertów z dziedzin sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i energii zebrało się przez dwa dni w grudniu 2023 r. Następnie uczestnicy pracowali razem przez kilka miesięcy nad stworzeniem raportu, który określa się jako „przełomowy” i zapewnia ramy dla sposobu, w jaki Departament Energii może wykorzystywać sztuczną inteligencję.
Szansa na sztuczną inteligencję: W raporcie podkreślono potencjał sztucznej inteligencji w przyspieszaniu rozwoju czystej energii, obniżeniu kosztów, zwiększeniu niezawodności i bezpieczeństwa sieci, usprawnieniu operacji i ulepszeniu reagowania na katastrofy. Według autorów sztuczna inteligencja może obniżyć koszty projektowania, licencjonowania, wdrażania, obsługi i utrzymania infrastruktury energetycznej o setki miliardów dolarów.
Większe wyzwania: W raporcie wskazano „wielkie wyzwania” w pięciu obszarach amerykańskiej infrastruktury energetycznej: energii jądrowej, sieci energetycznej, zarządzaniu emisjami dwutlenku węgla, magazynowaniu energii i materiałach energetycznych. W ramach tych wyzwań wyłoniły się trzy wspólne potrzeby. Pierwszą z nich jest potrzeba szybkiego i niezawodnego wspomaganego komputerowo projektowania oraz testowania materiałów i systemów. Drugim jest potrzeba poprawy zdolności naukowców do identyfikowania niepewności w ich przewidywaniach i działaniu systemów. Trzeci to potrzeba sztucznej inteligencji do integrowania danych z wielu źródeł i formatów.
Niezbędne środki: Aby wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w energetyce, w raporcie podkreślono kluczowe niezbędne zmiany. Mówi, że laboratoria muszą stworzyć „ekosystem obliczeń przywódczych”, aby szkolić i przechowywać dane oraz modele bazowe na coraz większą skalę. Należy także opracować dokładne modele dla każdej dziedziny, w miarę możliwości powiązane z podstawowymi danymi i zasadami naukowymi. Chociaż laboratoria zawierają setki petabajtów danych, tylko niewielkie ilości tych danych są indeksowane, przechowywane i gotowe do przetworzenia przez model sztucznej inteligencji – zauważa raport. Gromadzenie „podstawowych danych” wraz z danymi dotyczącymi przemysłu energetycznego jest niezbędne do budowania modeli w tej skali.
„Co ważniejsze, partnerstwa między laboratoriami, rządem, przemysłem i środowiskiem akademickim są niezbędne do wykorzystania rewolucyjnych korzyści ze sztucznej inteligencji w energetyce” – stwierdza raport.
Rola sztucznej inteligencji: „Sztuczna inteligencja może zarządzać złożonością i tworzyć powiązania między wieloma dyscyplinami naukowymi i inżynieryjnymi, wieloma typami modeli i danych oraz wieloma priorytetami wyników” – powiedział Rick Stevens, zastępca dyrektora laboratorium w Dyrekcji ds. Informatyki, Środowiska i Nauk Przyrodniczych w Argonne National Laboratory. „Mogłoby to umożliwić sztucznej inteligencji znalezienie rozwiązań «wielkich wyzwań» związanych z masowym i szybkim wdrażaniem czystej energii, których nie są w stanie sprostać tradycyjnymi metodami”.
Akt równoważący: Pomimo potencjału sztucznej inteligencji jako ważnego narzędzia w walce z kryzysem klimatycznym, pojawiły się również obawy dotyczące zagrożeń klimatycznych stwarzanych przez sztuczną inteligencję. Należą do nich wykorzystanie energii i wody oraz sposób, w jaki generatywna sztuczna inteligencja może zwiększyć rozprzestrzenianie się dezinformacji klimatycznej.
Polska promuje edukację klimatyczną w szkołach
Z okazji kwietniowego Dnia Ziemi Polska ogłosiła plany zwiększania świadomości i zrozumienia zagadnień klimatycznych wśród młodych ludzi.
zobowiązanie: „Dzięki wspólnym wysiłkom z naszymi cenionymi partnerami z Ministerstwa Edukacji pracujemy nad wspólnym celem, jakim jest wzmocnienie obecności edukacji ekologicznej i klimatycznej w polskich szkołach” – powiedziała Polina Heniegg Kloska, polska Minister Klimatu i Środowiska. „Nasze zaangażowanie w tę kwestię jest niezachwiane”.
Poza klasą: Ministerstwo Klimatu i Środowiska regularnie zapewnia szkolenia dla nauczycieli i wkład do programów nauczania dla Ministerstwa Edukacji, powiedział Hennig Kloska.
„Jednak szkoła to nie tylko lekcje” – dodała. „Zapewnia także infrastrukturę, możliwość rozwoju odnawialnych źródeł energii na dachach szkół, tworzenie bioróżnorodnych ogrodów szkolnych oraz dostęp do posiłków wegetariańskich w szkolnych stołówkach”.
odpowiedzialny: Minister stwierdził, że chociaż wyjaśnianie uczniom zmian klimatycznych i ich skutków jest ważne, „z pewnością nie możemy przenosić odpowiedzialności za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym na dzieci i młodzież”.
„My, dorośli, musimy uporać się z tym problemem tak szybko, jak to możliwe” – powiedziała.
Więcej do zrobienia w Europie: Według EarthDay.org, organizacji stojącej za corocznym Dniem Ziemi, podejście Polski jest „bezprecedensowe w Unii Europejskiej”, ponieważ większość państw członkowskich nie zobowiązała się jeszcze do włączenia edukacji klimatycznej do swoich programów szkolnych.
prowadzić: „Wzywaliśmy rządy na całym świecie, aby stawiły czoła wyzwaniom kryzysu klimatycznego poprzez nauczanie edukacji klimatycznej w każdej klasie” – powiedziała Kathleen Rogers, prezes EarthDay.org „Podziwiamy Polskę za pomoc w przewodzeniu w tej krytycznej kwestii .” Ważna inicjatywa edukacyjna i ekologiczna. „Mamy nadzieję, że zainspiruje to inne kraje do pójścia w ich ślady”.
Zbuduj „zieloną pamięć mięśniową”: EarthDay.org opublikowało niedawno raport, Edukacja klimatyczna a kryzys klimatyczny, które podkreśla, w jaki sposób edukowanie uczniów w każdym wieku na temat kryzysu klimatycznego może zapewnić im narzędzia i umiejętności potrzebne do wspierania zielonej gospodarki. Dodatkowo podkreśla znaczenie aktywowania „zielonej pamięci mięśni” i pomagania im w dokonywaniu zrównoważonych wyborów od najmłodszych lat.
Organizacja twierdzi, że edukacja klimatyczna może również pomóc złagodzić niepokój dzieci związany ze zmianami klimatycznymi.
Seminarium internetowe: Ochrona przyszłych pokoleń
17 października 2024 r.: Zarejestruj się teraz
Podczas tego seminarium internetowego omówione zostaną kluczowe elementy, które departamenty rządowe muszą wziąć pod uwagę, aby zapewnić przygotowanie na przyszłość oraz możliwość opracowania polityki tak, aby uwzględniała interesy przyszłych pokoleń.
Brytyjski plan działań klimatycznych jest nielegalny – orzekł Sąd Najwyższy
Sąd Najwyższy ma rządzić Strategia klimatyczna rządu Wielkiej Brytanii jest nielegalna, ponieważ została podpisana bez wystarczających dowodów na to, że można ją osiągnąć.
Ponownie: Orzeczenie zapadło prawie dwa lata po kolejnym orzeczeniu Wysokiego Trybunału, który nakazał rządowi wzmocnienie strategii zerowej netto w celu dostosowania jej do przepisów dotyczących zmian klimatycznych.
Ryzyko nadal istnieje: Obie akcje zostały zainicjowane przez Friends of the Earth, ClientEarth i Good Law Project. W tym drugim przypadku organizacje argumentowały, że zmieniony plan klimatyczny nie uwzględnia w odpowiedni sposób ryzyka, że polityki będą niewystarczające do osiągnięcia prawnie wiążących celów.
W planie stwierdzono, że wiele przyszłych technologii, na których opiera się w celu osiągnięcia redukcji emisji, wiąże się z wysokim ryzykiem, natomiast wiele propozycji jest niejasnych i niepewnych, co rodzi poważne pytania o to, czy redukcje emisji zostaną w pełni osiągnięte, jak zakłada plan .
Brakuje dowodów: Sędzia Sheldon podtrzymał cztery z pięciu zarzutów prawnych wysuniętych przez grupy, stwierdzając, że decyzja byłego ministra ds. bezpieczeństwa energetycznego i zerowej sieci netto Granta Shappsa o zatwierdzeniu planu realizacji budżetu węglowego „nie była uzasadniona dowodami”.
Powiedział: „Na podstawie materiałów przekazanych Sekretarzowi Stanu nie można stwierdzić, które z propozycji i polityk nie zostaną zrealizowane w ogóle lub w całości”.
Co teraz? Rząd ma 12 miesięcy na dokonanie przeglądu planu w celu wywiązania się ze swoich obowiązków prawnych dotyczących budżetów emisji dwutlenku węgla i zobowiązania do ograniczenia emisji o ponad dwie trzecie do 2030 r.
Odpowiedzi: Kyle Leschak, dyrektor brytyjskiego biura ClientEarth, powiedział: „Cieszymy się, że ClientEarth podejmując działania w tej sprawie oraz w naszej sprawie z 2022 r., może pomóc w zabezpieczeniu prawa dotyczącego zmian klimatycznych w Wielkiej Brytanii – jest to jeden z pierwszych na świecie elementów działań krajowych. długoterminowy”. Ustawodawstwo klimatyczne – jest wdrażane przez rząd w taki sposób, że faktyczne osiągnięcie celu zerowego netto jest realną propozycją.
Rzecznik Departamentu Bezpieczeństwa Energetycznego i Net Zero powiedział: „Wielka Brytania może być bardzo dumna ze swoich osiągnięć w zakresie zmian klimatycznych. Nie tylko jesteśmy pierwszą dużą gospodarką, która osiągnęła połowę drogi do zera netto, ale podaliśmy także więcej szczegółów niż ktokolwiek inny innemu krajowi G20 na temat „Jak osiągnąć nasze ambitne budżety na emisję dwutlenku węgla. Twierdzenia w tej sprawie dotyczyły głównie procesu, a wyrok nie zawierał żadnej krytyki ustalonych przez nas szczegółowych planów. Nie wierzymy, że pozew w związku z tym procesem stanowi najlepszym sposobem na przyspieszenie postępu w kierunku naszego wspólnego celu, jakim jest osiągnięcie zera netto”.
Kombinezony klimatyczne: W zeszłym miesiącu Europejski Trybunał Praw Człowieka (ETPC) orzekł, że rząd szwajcarski naruszył prawa człowieka, nie podejmując wystarczających działań w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Decyzja ta jest pierwszą decyzją sądu międzynarodowego, która uznała zmianę klimatu za kwestię praw człowieka. Komentatorzy, w tym Greta Thunberg, przewidują nasilenie działań prawnych przeciwko rządom w związku z polityką klimatyczną.
Seminarium internetowe: Uczciwa droga do zera netto – przemiany gospodarcze i sprawiedliwe transformacje
27 czerwca 2024 r.: Zarejestruj się teraz
W ramach Światowego Forum Liderów Rządowych podczas tego seminarium internetowego panel urzędników służby cywilnej zbada, w jaki sposób rządy mogą budować i utrzymywać wsparcie społeczne dla zielonej transformacji. Uwzględnione zostaną takie kwestie, jak umożliwienie zielonej transformacji przy jednoczesnej walce z ubóstwem, w jaki sposób można wesprzeć siłę roboczą i przedsiębiorstwa w branżach wysokoemisyjnych w znalezieniu nowych form dochodu oraz w jaki sposób organy publiczne mogą dekarbonizować swoją własną działalność.
Budowanie odporności, aby stawić czoła dzisiejszym kryzysom i jutrzejszym katastrofom
Podczas Światowego Szczytu Rządu, który odbył się na początku tego roku w Singapurze, wyżsi urzędnicy z całego świata zastanawiali się nad aktualnym tematem zarządzania ryzykiem w okresie skrajnej niepewności.
Powiązane wyzwania: Temar Peterkop, Minister Spraw Zagranicznych Estonii, podkreślił złożoność sytuacji. „Różne kryzysy dzieją się w tym samym czasie” – stwierdził. Przytoczył zmiany klimatyczne, szybką migrację, wojnę na Ukrainie – a kryzysy te stają się coraz bardziej ze sobą powiązane.
Powiedział, że jedynym rozwiązaniem jest zbudowanie „odpornego społeczeństwa i służby cywilnej”.
Restrukturyzacja rządu: Wiele rządów zbudowało swój potencjał i zreorganizowało się, aby przygotować się na przyszłe kryzysy. Na przykład Estonia zintegrowała swoje systemy reagowania w sytuacjach kryzysowych w zakresie bezpieczeństwa cywilnego i bezpieczeństwa, tworząc, jak to nazywa Peterkop, „jedną jednostkę zajmującą się dokumentowaniem wszystkich zagrożeń, na jakie naraża się estońskie społeczeństwo”.
Rejestr ryzyka: Jeden z liderów służby cywilnej powiedział, że każdy organ rządowy powinien prowadzić aktualny rejestr ryzyka: w ich kraju „wzmocniono rolę komitetów ds. audytu, aby skutecznie analizowały responsywność strategii zarządzania ryzykiem w ministerstwach, departamentach i agencjach”.
Skanowanie horyzontu: Singapur myślał w ten sam sposób. „Musimy poświęcić czas na zaplanowanie scenariuszy, zbadanie, dokąd może dojść kolejny kryzys, przetestowanie naszych słabych punktów i przetestowanie systemów, które stworzyliśmy” – powiedziała Cindy Khou, zastępca sekretarza Grupy Strategicznej ONZ. Biuro Premiera Singapuru.
Przeczytaj teraz pełne podsumowanie
ICYMI: Nowsze historie dotyczące zrównoważonego rozwoju z GGF
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu