Niektórzy lubią gorącoA podwójna rekompensata A Mieszkanie Były to tylko niektóre z wykonanych klasyków Billy Wilder Jeden z najbardziej utytułowanych i cenionych reżyserów w Hollywood.
Ale kiedy miał 70 lat, postanowił nakręcić film, który opowiadał o tym, jak starzejąca się syrena, Fedora, została zwabiona z emerytury, zignorowana przez studia, które kiedyś go sławiły.
Historia burzliwego kręcenia filmu z 1978 roku fedora Opowiadane przez Jonathana Coe w jego powieści z 2020 roku, książce, którą opisał obserwator takie jak „Powieść, którą cenimy”.
W tej chwili Pan Wilder i ja Sam zostanie nakręcony w filmie z nagradzanym scenarzystą, reżyserem i producentem. Będzie również odkrywać podróż Wildera do Europy Środkowej, gdzie członkowie jego rodziny zginęli w Holokauście. Sam Wilder przez zdobywcę Oscara Christoph Waltzktóry, podobnie jak wielki hollywoodzki reżyser, urodził się w Europie Środkowej, zanim został gwiazdą ostatnich filmów o Bondzie.
Pan Wilder i jafilmowa wersja książki Koe, ma za sobą coś, co powieściopisarz nazywa „zespołem marzeń”: Christopher Hampton dla scenariusza i Stephen Frears (królowa A Moja piękna pralnia) jako reżyser, a producentem jest Jeremy Thomas i jeden z jego nagrodzonych Oscarem filmów Ostatni cesarz.
Postać Fedory grał w oryginalnym filmie Marth Keeler, a główną gwiazdą był William Holden, który był w filmie Wilder. Ulica Zachodu Słońca. Coe, którego poprzednie powieści zawierają zdobywcę nagrody Costa Book Award środkowa Anglia A Co za cięcie!wykorzystuje fikcyjną tłumaczkę i asystentkę Calistę, wynajętą przez Wildera do pomocy przy kręceniu filmu w Europie.
„Widziałem fedora Miłośnik kina, mówi Coe, napisał także biografię hollywoodzkiego giganta Jamesa Stewarta. „Był w kinie w Birmingham i było nas czterech na widowni. Wszyscy moi przyjaciele mieli to zobaczyć obcy A Bliskie spotkania. Zdałem sobie sprawę, że to był moment radykalnej zmiany w kinie i że Wilder stracił publiczność”.
Urodzony w ówczesnym Cesarstwie Austro-Węgierskim w 1906 roku, Wilder był jednym z wielu utalentowanych filmowców i dyrektorów generalnych, którzy uciekli do Hollywood w latach 30. XX wieku. Jego matka, babcia i ojczym zostali pozostawieni i wszyscy stracili życie w obozach koncentracyjnych.
Nowy film, podobnie jak książka Coe, pokaże, jak Wilder wrócił dla niego pod koniec lat 70. do Europy Środkowej fedora Zabierz go w podróż w mrok historii jego rodziny. Ironiczne było również to, że Wilder został odrzucony przez Hollywood fedoraNa swój film musiał wykorzystać niemieckie fundusze.
Pod koniec lat 70. Wilder wyszedł z mody wśród mas i nie był ulubieńcem Hollywood. „Zawsze myślałem, że będzie to poruszający temat książki” – mówi Coe.
Hampton i z jego filmów pokuta a ostatnio ojciecOd razu po przeczytaniu książki Coe wiedział, że chce z niej zrobić film. „Po raz pierwszy spotkałem Billy’ego, kiedy rozmawiałem z amerykańskimi imigrantami w ramach przygotowań do… Historie z Hollywood [Hampton’s 1983 play about the European exiles who moved to Los Angeles]. Bardzo szczodrze poświęcał swój czas, twierdząc również, że jest bardzo zainteresowany sztuką o takich, jak Thomas Mann i Bertolt Brecht, którym tak naprawdę nie odnieśli sukcesu w Hollywood”. Wilder oczywiście to zrobił.
Później pisałam do niego o prawach do napisania scenariusza libretta do wersji muzycznej Ulica Zachodu Słońca. Odpowiedział od razu, że przez jakąś „okrutną dezaprobatę dla systemu kapitalistycznego” nie zachowuje w ogóle żadnych praw. Paramount, która była jego właścicielem, odrzuciła mnie, dodając, że negocjuje z kimś innym. Okazuje się, że to Andrew Lloyd Webber.”
Następnie Hampton, wraz z autorem piosenek Donem Blackiem, połączył siły z kompozytorem Lloydem Webberem, aby przekształcić film z 1950 roku w musical. „Billy bardzo to lubił” — mówi Hampton, który przyznaje, że ma „wielką fascynację” filmami Wildera. „To wyjątkowa mieszanka europejskiego i amerykańskiego sentymentu. To, co uderzyło mnie w książce Jonathana, to sposób, w jaki starsi artyści mogą czuć się popychani przez presję nowoczesności”.
Sam Ku pamięta, jak czytał wywiad z Wilderem, który – podczas gdy był wyraźnie ranny fedora Nie została nakręcona przez hollywoodzkie studio – swoje odczucia związane z filmowaniem w Niemczech połączył z niemieckimi funduszami. Właściwie powiedział, że była to sytuacja, w której wszyscy wygrywają”. Jeśli film odniósł sukces, była to jego zemsta na Hollywood. Jeśli to się nie udało, to była to zemsta na Auschwitz.
„Czułem, że to śmiały komentarz kogoś, kogo matka zginęła w obozie, i powinien to stanowić sedno powieści. Poczułem potrzebę spróbowania przedstawienia człowieka, który potrafiłby zrobić taki żart”.
rozczarowująco, fedora Nie był to sukces krytyczny ani kasowy. Jednakże Pan Wilder i ja Film przynajmniej przypomni widzom, jakim niezwykle utalentowanym człowiekiem był Wilder – nawet jeśli spojrzymy przez pryzmat jego nijakiej kariery filmowej.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”