Okręt podwodny indonezyjskiej marynarki wojennej KRI Nanggala na wodach u wybrzeży Tuban we wschodniej Jawie w Indonezji na zdjęciu lotniczym z października 2014 r. KRI Nanggala zatonął u wybrzeży Bali, zabijając 53 osoby na pokładzie. Zdjęcie / AP
Indonezyjskie wojsko oficjalnie ogłosiło, że wszyscy 53 członkowie załogi okrętu podwodnego, który zatonął i rozbił się w zeszłym tygodniu, zginęli, a zespoły poszukiwawcze zlokalizowały wrak na dnie oceanu.
Niedzielne ponure ogłoszenie (czasu lokalnego) pojawiło się po tym, jak Indonezja stwierdziła, że łódź podwodna została zatopiona i nie tylko zaginęła, ale nie wskazała wyraźnie, czy załoga nie żyje. Urzędnicy wcześniej powiedzieli, że zapasy tlenu w KRI Nanggala 402 wyczerpią się wczesną sobotą, trzy dni po utracie statku u wybrzeży wyspy Bali.
„Otrzymaliśmy podwodne zdjęcia, które zostały potwierdzone jako części łodzi podwodnej, w tym pionowy ster, kotwice, zewnętrzny korpus ciśnieniowy, grawerowany ster nurkowy i inne części statku” – powiedział dziennikarzom na Bali dowódca wojskowy Hadi Tjiganto.
„Mając te autentyczne dowody, możemy ogłosić, że KRI Nanggala 402 zatonął i że cała załoga nie żyje” – powiedział Tahijanto.
Admirał Yodo Margono, szef sztabu marynarki, powiedział, że podwodny robot wyposażony w kamery udokumentował zaginięcie łodzi podwodnej w co najmniej trzech częściach na dnie oceanu na głębokości 838 metrów.
Jest to znacznie więcej niż głębokość zawalenia się łodzi podwodnej wynosząca 200 metrów, w którym to momencie ciśnienie wody będzie większe niż może wytrzymać kadłub, zgodnie z wcześniejszymi oświadczeniami marynarki wojennej.
Przyczyna zatonięcia okrętu podwodnego pozostaje niepewna. Marynarka wojenna powiedziała wcześniej, że awaria elektryczna może uniemożliwić okrętowi podwodnemu podjęcie środków awaryjnych na powierzchnię.
Margono powiedział, że znaleziono kombinezony ratunkowe, które zwykle są trzymane w pudełkach unoszących się pod wodą, najwyraźniej wskazując, że załoga mogła próbować je nosić podczas sytuacji awaryjnej.
Margono powiedział, że marynarka ostatecznie planuje oczyścić wrak i odzyskać zmarłych, chociaż głębokość wody jest ogromnym wyzwaniem.
Margono powiedział, że wrak znajduje się 1500 metrów na południe od miejsca, w którym łódź podwodna ostatnio pokrywała Bali u północnego wybrzeża Bali. Zdjęcia wraku zostały zaprezentowane na konferencji prasowej.
Tahijanto powiedział, że podwodny robot rozmieszczony na singapurskim statku MV Swift Rescue dostarczył zdjęcia, podczas gdy indonezyjski statek KRI Rigel zbadał obszar, w którym przypuszczalnie zatonął okręt podwodny, używając sonaru wielowiązkowego i magnetometru.
Prezydent Indonezji Joko Widodo złożył kondolencje w telewizyjnym przemówieniu w niedzielę.
„Wszyscy Indonezyjczycy wyrażają swój głęboki smutek z powodu tej tragedii, zwłaszcza wszystkim rodzinom załogi łodzi podwodnej. Są najlepszymi dziećmi narodu i patriotami, którzy strzegą suwerenności kraju” – powiedział Widodo.
Amerykański samolot zwiadowczy P-8 Poseidon miał dołączyć wraz z 20 indonezyjskimi okrętami do australijskiego okrętu wojennego wyposażonego w urządzenia sonarowe i cztery indonezyjskie odrzutowce.
Indonezyjskie Ministerstwo Obrony podało, że wyprodukowany w Niemczech samolot KRI Nanggala 402 z silnikiem wysokoprężnym służy w Indonezji od 1981 roku i przewoził 49 członków załogi, trzech strzelców, a także kapitana.
Indonezja, największy na świecie kraj archipelagu z ponad 17 000 wysp, w ostatnich latach stanął w obliczu rosnących wyzwań związanych ze swoimi roszczeniami morskimi, w tym kilkoma wypadkami z udziałem chińskich statków w pobliżu wysp Natuna.
– AP
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Badania pokazują, że bogaci ludzie płacą mniej podatków w Nowej Zelandii niż w podobnych stanach
Indyjscy turyści przybywają do Nowej Zelandii, ale odsetek odmów wydania wiz pozostaje wysoki
Australijski zakaz fotografowania na siłowni wywołuje globalną kampanię przeciwko nagrywaniu treningów