Impact Clean Power Technology (ICPT), polski producent systemów akumulatorowych do ciężkich pojazdów użytkowych, takich jak autobusy i stacjonarne systemy magazynowania energii, rozpoczął budowę zakładu produkcyjnego o nazwie GigafactoryX. Zakład będzie początkowo produkować 2 GWh baterii rocznie począwszy od 2024 roku i 5 GWh w fazie końcowej.
Według ICPT, jej nowy zakład stanie się jednym z największych producentów systemów akumulatorowych do transportu w Europie. Firma nie ujawniła jeszcze dokładnie, gdzie zostanie zbudowana.
Nowe linie produkcyjne będą wysoce zautomatyzowane, a sam proces będzie zasilany przez system fotowoltaiczny. To z kolei ustabilizuje magazynowanie energii składające się z systemów akumulatorowych z drugim życiem ze zużytych akumulatorów pojazdów komunikacji miejskiej, ponadto firma twierdzi, że połowa surowców wykorzystywanych do produkcji będzie pochodziła z recyklingu. Obejmuje to kilka części żywotności baterii w pętli zamkniętej – z pewnością dostarczanie energii odnawialnej, ponowne wykorzystanie baterii w zastosowaniach stacjonarnych po ich pierwszym użyciu w pojazdach, a następnie recykling baterii w celu stworzenia nowych.
Nowe systemy bateryjne produkowane w GigafactoryX będą w przyszłości wykorzystywane w sektorze transportu publicznego, kolei, stacjonarnych magazynach energii, a także w energetyce zawodowej i dla użytkowników prywatnych. Systemy akumulatorowe firmy oparte są na ogniwach litowo-jonowych o chemii LTO, LFP i NMC. Według Green Car Congress w 2021 r. dostawca akumulatorów zdobył około 15% rynku akumulatorów do autobusów elektrycznych w Europie.
ICPT ma trzy główne linie produktów: Wysokowydajne systemy akumulatorowe dla transportu i przemysłu. Stacjonarne magazyny energii dla rynku OZE, energetyki zawodowej i przemysłu; oraz rozwój systemów wodorowych ogniw paliwowych. ICPT zaopatruje obecnie m.in. polskiego producenta autobusów Solaris. W 2021 r. startują ICPT, TAURON Polska Energia i polski producent autobusów elektrycznych Solaris Odkrywanie wykorzystania ogniw litowo-jonowych przez Second Life Jako urządzenia magazynujące energię w zastosowaniach stacjonarnych. Impact planuje również wprowadzenie baterii opartych na elektrolitach stałych oraz wejście do produkcji ogniw paliwowych.
„Chcemy rozwijać firmę w zakresie nowych produktów, a także dywersyfikować naszą działalność i zwiększać moce produkcyjne” – wyjaśnia Partek Kras, CEO i współzałożyciel Impact Clean Power Technology.
Jeśli chodzi o przyszłych dostawców, polski producent baterii mówi, że chociaż firma produkuje obecnie zestawy oparte na azjatyckich ogniwach bateryjnych, to w nowej fabryce chce oprzeć produkcję na krótkich łańcuchach dostaw, wiodących od firm europejskich.
greencarcongress.comA elektromocni.pl (po polsku)
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu