- Old Oak Common będzie najnowszym i największym dworcem kolejowym w Wielkiej Brytanii
- Po ukończeniu będzie z niego korzystać około 250 000 pasażerów dziennie
- Program obejmie 24 000 domów
Stoimy na ogromnym placu budowy, 16 metrów pod ziemią w Acton w północno-zachodnim Londynie, wewnątrz tak zwanej „pudełka”.
Ogromne koparki usuwają stosy błota w Londynie. To tutaj w Londynie początkowo będzie zatrzymywać się linia szybkiej kolei HS2. Powstanie tu sześć peronów o długości 400 metrów.
Ponadto powstanie osiem konwencjonalnych platform, które połączą usługi Elizabeth Line, Heathrow Express i Great Western.
Obiekt ten stanie się ostatecznie najnowszą i największą stacją w Wielkiej Brytanii i całkowicie zmieni okolicę.
Powstanie tu około 24 tys. domów, park, sklepy i biura. Oczekuje się, że utworzy także 65 000 miejsc pracy.
Old Oak Common mógł być końcem HS2 przez prawie dekadę.
James Richardson jest dyrektorem zarządzającym Skanska Costain Strabag, która drąży tunele do Old Oak z Ruislip. Mówi, że wpływ na region będzie ogromny.
„Myślę, że ludzie powinni zdać sobie sprawę, że prawdopodobnie będzie to wyglądało podobnie do tego, co widzieliśmy w Stratford, biorąc pod uwagę rzeczywiste działania na dużą skalę, które tam miały miejsce.
„Byłem tam i byłem częścią zespołu, który to zapewnił. Myślę, że wspaniale było wtedy zobaczyć nie tylko to, co działo się tutaj, w pudełku, na właściwej stacji, ale także stopień rozwoju oraz ilość infrastruktury i korzyści, jakie wprowadzono następnie dostarczone” – wyjaśnia.
Ale w pomieszczeniu z projektem HS2 jest kilka bardzo dużych słoni.
Głównym problemem jest Euston i to, czy passa się na tym zakończy.
W tej chwili nie jest jasne, kto zapłaci za drążenie tunelu i zamkniętą stację HS2. Rząd chce, żeby płacili prywatni inwestorzy. Jak to się stanie, w tej chwili nie jest jasne.
Rada Camden obawia się, że straci kontrolę nad takimi kwestiami jak niedrogie mieszkania. Obecnie stacja jest w trakcie przebudowy.
Jeśli tak się nie stanie i Old Oak Common stanie się stacją dla HS2, to także trzeba będzie go przeprojektować.
Huw Edwards, menedżer ds. klientów projektu w Old Oak Common, twierdzi, że ostatnie kilka tygodni było trudnych dla HS2, ale firma koncentruje się na dostawach.
„Decyzje podjęte w ostatnich dniach i tygodniach powodują minimalne zmiany” – mówi. „Zawsze byliśmy przystankiem, tymczasową stacją, która się nie zmienia”.
„Zamiarem rządu zawsze było udanie się do Euston, była to kwestia finansowa i miała zostać rozwiązana przez innych.
„Nie mam absolutnie żadnych wątpliwości, że pojedzie do Euston. Rozwiązanie tego problemu nadejdzie i ostatecznie ta kolej pojedzie do Euston”.
Rzecznik Departamentu Transportu powiedział: „Zgodnie z planem linia zakończy się w Euston. Jest to szansa na rewitalizację światowej klasy, przy czym istnieje już szerokie wsparcie ze strony sektora prywatnego i zainteresowanie inwestycjami.
Inną kwestią są obawy burmistrza Londynu i Transport for London dotyczące przepustowości linii Elizabeth Line.
Mówią, że będą potrzebować pięciu dodatkowych pociągów, aby zmniejszyć zatory spowodowane usługami przesiadek na HS2. Finansowanie tych usług jest niepewne.
Jednocześnie pojawiają się problemy, z którymi borykają się lokalni mieszkańcy. Jak wielokrotnie informowaliśmy w BBC London, mieszkańcy przy Wells House Road doświadczyli wielu zakłóceń.
Wiele z nich jest zmęczonych hałasem i kurzem i mieszka obok placu budowy. HS2 twierdzi, że ciężko pracuje, aby złagodzić te problemy.
Stacja ma zostać ukończona w latach 30. XX wieku.
Ten obszar Londynu czeka obecnie ogromne zmiany. Projekt na skalę miasta powoli nabiera kształtu.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji