WARSZAWA, Polska (AP) – Żydowskie Muzeum Historii Żydów w Warszawie otworzyło w czwartek wystawę prezentującą prace znanego polskiego artysty, który przeżył Holokaust i utrzymującą się depresję w Polsce, gdzie nazistowskie siły niemieckie niszczyły Żydów i inne okrucieństwa w Europie.
Wystawa „Wilhelm Sassnell: Taki krajobraz” została otwarta w czwartek w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Dziesiątki prezentowanych obrazów i rysunków stawiają czoła masakrom w fizycznym i psychicznym krajobrazie kraju oraz trudnościom w ustosunkowaniu się do nierozwiązanej przeszłości.
Nieżydowski Sasanid rozumie tę historię od dwóch dekad. 48-latek opisał potrzebę zmierzenia się z przeszłością przez całe pokolenie, ponieważ niektóre części polskiego społeczeństwa odmawiają uznania, że kiedy Polska została poświęcona przez nazistowskie Niemcy, były pewne bieguny eksterminacji i mordowania Żydów w tym kraju.
Przez dziesięciolecia po II wojnie światowej takie debaty były zakazane, a wątki poświęcenia i honoru Polaków zdominowały pamięć historyczną. Ale w nowej otwartej przestrzeni, która pojawiła się wraz z upadkiem komunizmu w 1989 roku, naukowcy i artyści zaczęli czytać i otwarcie mówić o roli niektórych biegunów w antysemityzmie i niemieckiej zbrodni. Każda nowa książka i obraz dotykały nerwów.
„Historia II wojny światowej była niejasna do 1989 roku” – powiedział Sassnall.
Powiedział, że to „bardzo szokujące”, gdy Polacy zaczęli ujawniać wykroczenia z czasów wojny, w tym zabicie setek Żydów przez Polaków w mieście Jetvapne w 1941 roku.
„Na początku czułem się zły i zawstydzony” – powiedział Associated Press.
„Jeszcze trudniej zauważyć, że ludzie nie chcą się do tego przyznać.
Sassnall to jeden z najważniejszych artystów życia w Polsce. Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Solomon R. w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się w Muzeum Cugenheim, Tate Modern w Londynie i Centre Pompeii w Paryżu.
Sassnell przyznał też, że Polska często jest oceniana niesprawiedliwie – czasami osobom spoza Polski brakuje pełnego obrazu.
Polskę okupowały wojska niemieckie, które zabiły miliony obywateli polskich – około 2 mln chrześcijańskich Polaków i 3 mln Żydów. Wielu Polaków walczyło z Niemcami w kraju i za granicą, a rząd nigdy nie współpracował z hitlerowskimi Niemcami. Tysiące Polaków zostało rozpoznanych przez Yath Wash za ryzykowanie życia dla ratowania Żydów.
Sussnall uważa jednak, że Polacy muszą uznawać zło wraz z dobrem.
„Jeśli nie zaakceptujemy tak złożonej przeszłości, zostaniemy osądzeni i źle zrozumiani” – powiedział.
Na wystawie prezentowane są dwie dekady prac, które w pewien sposób dotykają Holokaustu – prace wykonane przez Sassanle’a w odniesieniu do innych tematów.
Opowiadania o Holokauście autorstwa rysownika Arta Spiegelmana są inspirowane najstarszą z jego książek „Maus”. W tym roku powstały nowe, specjalnie na wystawę.
Są obrazy dawnych obozów zagłady, ale zawsze są one ustawione, patrząc z wnętrza samochodu na bramę roweru Sasnalla lub jego żony Auschwitz – bo ukazanie samych obozów zagłady byłoby tak trywialne i brutalne – powiedział.
Malowidła oświęcimskie powstały po tym, jak on i jego żona przeszli przez miejsce pamięci w drodze do domu z imprezy sylwestrowej 1 stycznia. Miliony ludzi z całego świata odwiedzają tę stronę. Ale dla wielu Polaków – w tym mieszkającego w pobliskim Krakowie Sasnalla – obecność miejsc pamięci o ludobójstwie wpisuje się w pejzaż codzienności.
Malowanie wyimaginowanej mapy Polski na granicy z Izraelem przypomina długi pobyt Polski wśród Żydów w Polsce, ojczyźnie Żydów od wieków.
Portret Hitlera pokryty jest czarną farbą i pokryty korą, tak intensywną, że nie można go przedstawić jako metafory zła.
Obrazy, po raz pierwszy stworzone przez antysemitę francuskiego malarza Edgara DeCasa, przypominają antysemityzm, który rozprzestrzenił się w całej Europie, tworząc podatny grunt dla Holokaustu. Ktoś inspiruje kąpiącą się kobietę do modelowania pracy w Teksasie, przesadzonej swastyką.
Popularne fantastyczne portrety Cyganów lub identyczne wizerunki Afrykanów i Żydów pokazują, jak inne grupy od dawna uważane są za „inne” w społeczeństwie.
Przed otwarciem kurator Adam Simsik zwrócił uwagę, że wystawa może również wywołać gniew nacjonalistów i prawicowców.
Ale teraz, kiedy prawicowa partia rządzi krajem – i jest współpartnerem muzeum w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego – powiedział, że spodziewa się, że reakcja będzie nadal sparaliżowana.
Powiedział, że zarówno on, jak i Sasnall kierują się potrzebą wyrażenia żalu.
„Myślę, że to nasz sposób na przeprosiny w imieniu innych” – powiedział. „Inni nie mówią „przepraszam”, więc musimy to zrobić. To obowiązek”.
Wystawa potrwa do 10 stycznia.
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu