Plantatorzy kwiatów w Kornwalii obawiają się, że wiosną przyszłej wiosny 80% ich upraw zgnije na polach z powodu niedoboru 2500 pracowników w Unii Europejskiej.
Około 80 procent brytyjskich żonkili jest uprawianych w Kornwalii, generując około 100 milionów funtów dla brytyjskiej gospodarki.
W styczniu rozpoczynają się żniwa, a przemysł żonkili potrzebuje około 2500 pracowników, aby zebrać ponad miliard łodyg.
Wielu rolników uważa, że 75% ich plonów nie zostanie zebranych w przyszłym roku z powodu braku siły roboczej.
Drobni rolnicy prawdopodobnie całkowicie przestaną uprawiać żonkile, podczas gdy będą walczyć o sprowadzenie pracowników na swoje pola.
Duża część podaży siły roboczej pochodzi z Europy Wschodniej – w ostatnich latach głównie z Rumunii i Bułgarii.
Wielu rolników uważa, że 75% ich plonów nie zostanie zebranych w przyszłym roku z powodu braku siły roboczej
Drobni rolnicy prawdopodobnie całkowicie przestaną sadzić żonkile, podczas gdy będą walczyć o sprowadzenie pracowników na swoje pola
Plany imigracyjne rządu Wielkiej Brytanii po Brexicie odsunęły Wielką Brytanię od oferowania wiz nisko wykwalifikowanym pracownikom migrującym z Europy, drastycznie zmniejszając liczbę pracowników przybywających do Wielkiej Brytanii.
Program przyciągania pracowników sezonowych z innych części świata nie obejmuje obecnie zbierania kwiatów w ramach swojego mandatu.
Wielu rolników w okolicy również próbowało rekrutować lokalnych mieszkańców, ale z bardzo ograniczonym sukcesem.
Gdybyśmy nie mogli rekrutować więcej zbieraczy, nie byłoby przemysłu żonkilowego. James Hosking z farmy Ventongolan niedaleko Truro w Kornwalii powiedział, że sytuacja jest bardzo ponura. Stróż.
Jeśli tej wiosny wybierze się tylko 50%, następnej wiosny przyjrzymy się 25%. Oznacza to, że jesteś bezrobotny.
Nie byłoby alternatywy, jak tylko zaprzestanie uprawy żonkili. To koniec branży, w której Wielka Brytania jest światowym liderem.
Około 80 procent brytyjskich żonkili jest uprawianych w Kornwalii, co przynosi gospodarce Wielkiej Brytanii około 100 milionów funtów.
W styczniu zaczynają się żniwa, a przemysł żonkili potrzebuje prawie 2500 pracowników, aby zebrać ponad miliard łodyg
Największy na świecie hodowca żonkili, Varfell Farms w Penzance w Kornwalii, produkuje 500 milionów łodyg rocznie, a do ich zbierania potrzeba 700 pracowników.
Uprawy są warte setki tysięcy funtów, ale od czasu Covid i zakończenia swobodnego przepływu po Brexicie firma ma około 400 kolekcjonerów kwiatów.
Pracownicy Varfell Farms zarabiają średnio 890 funtów tygodniowo, a ich najlepsi zbieracze mogą zarobić do 1800 funtów tygodniowo.
Na początku tego roku właściciel firmy Alex Newey powiedział, że w rezultacie musi pozwolić żonkilom gnić na polach.
„Nie możemy ich zebrać, nie mamy wystarczającej liczby zbieraczy, aby je zebrać” – powiedział.
„Tracimy setki tysięcy funtów”.
Duża część podaży siły roboczej pochodzi z Europy Wschodniej – w ostatnich latach głównie z Rumunii i Bułgarii
„Mamy duże kampanie rekrutacyjne dla lokalnych pracowników, którzy przyjeżdżają i zbierają plony” – dodał Newey.
Idealnie jest myśleć, że z powodu Covid i wyższych niż normalnie stóp bezrobocia ci ludzie przyjdą i wykonają tę pracę.
Powiedziałbym, że kombajn żonkilowy powinien być bardzo szanowany, ponieważ praca jest bardzo trudna.
„Jesteś na zewnątrz w zimną pogodę, jest w Kornwalii, tam naprawdę mocno wieje.
Jest mokro, a ty schylasz się po żonkile od trzech miesięcy.
„Szczerze, ludzie, do których musieliśmy przychodzić i wykonywać tę pracę, miejscowi, mogą wytrzymać dzień lub dwa, ale na pewno nie wytrzymują dwóch lub trzech miesięcy”.
Rząd obiecał rozszerzyć program wizowy o niejadalne rośliny, takie jak żonkile.
Jednak do sezonu żniw zostały tylko dwa tygodnie, więc rząd nie wydał żadnych zapowiedzi.
MailOnline skontaktował się z Departamentem Środowiska, Żywności i Spraw Wiejskich w celu uzyskania komentarza.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa