Herbert Diess, dyrektor generalny Volkswagena, ogłosił swoją rezygnację i po czteroletniej kadencji, podczas której Diess naciskał na Volkswagena, jego następcą zostanie obecny prezes Porsche, Oliver Blume, największego europejskiego producenta samochodów. Ambicje samochodów elektrycznych I zderzył się z jej pracą i jej radą.
Źródła zaznajomione z tą sprawą podały, że rodziny Porsche i Piëch, które posiadają ponad połowę praw głosu i 31,4% udziałów w Volkswagenie, naciskały na zmianę szefa firmy.
„Diss był nie do naprawienia. Dramatycznie zmienił Volkswagena na lepsze. Ale jego kontakty były nieszczęśliwe” – powiedział jeden ze źródeł, prosząc o nie wymienianie nazwiska.
Dess opuści stanowisko 1 września, trzy lata przed wygaśnięciem jego umowy w 2025 roku.
Blume, w Grupie VW od 1994 r. i przewodniczący Rady Dyrektorów Porsche od 2015 r., zachowa swoje stanowisko w Porsche wraz z nowymi obowiązkami „również w przypadku [stock market flotation]— powiedział oświadczenie.
Przyszłość Desa w Volkswagenie stała pod znakiem zapytania po gafach w komunikacji, które rozzłościły Radę Pracy, ostatnio jesienią zeszłego roku po stwierdzeniu, że słabe przejście na elektryfikację może kosztować producenta ponad 30 000 miejsc pracy. Został również zaatakowany za powtarzające się publiczne ostrzeżenia o tym Volkswagen pozostawał w tyle za Teslą.
Niestabilność wpłynęła na wartość rynkową Volkswagena, która od początku 2021 r. jest w trendzie spadkowym.
Daniela Cavallo, szefowa Rady Pracowników, ostrzegła, że poparcie dla przedłużenia kontraktu z Dess będzie zależało od tego, czy utrzyma Volkswagena w czołówce europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
W tym, co można uznać za ostrzeżenie dla następcy Desa, Cavallo powiedział w piątkowym oświadczeniu, że „bezpieczeństwo pracy i rentowność” są „równie ważne”.
W Europie Volkswagen jest liderem w sprzedaży pojazdów elektrycznych, z około 25% udziałem w rynku w porównaniu do 13% Tesli.
Nie jest jednak jasne, czy utrzyma się w czołówce, ponieważ czas produkcji pojazdu elektrycznego jest trzykrotnie dłuższy niż w przypadku Tesli, a nowa fabryka wyłącznie elektryczna ma zostać otwarta dopiero w 2026 roku.
Niemiecki producent samochodów szczególnie borykał się z rozwojem oprogramowania, ze swoją dwuletnią jednostką oprogramowania Cariad – którą Dess wziął na pokład w grudniu – znacznie przekraczając budżet i mając za sobą wiele lat w celu stworzenia bardziej wyrafinowanego oprogramowania.
Dyrektorzy generalni zahaczyli Możliwa flotacja Porsche w czwartym kwartale jako sposób na sfinansowanie przemiany Volkswagena jako producenta zelektryfikowanych samochodów, który obejmuje oprogramowanie, akumulatory i samochody, chociaż złe warunki rynkowe oznaczają, że notowanie może przynieść miliardy mniej niż początkowo oczekiwano.
„Po naprawdę stresującej pierwszej połowie 2022 roku wielu z nas nie może się doczekać zasłużonych wakacji” – powiedział Deiss w poście na LinkedIn, zanim ogłosił swój wyjazd w piątek.
Dies, pochodzący z Bawarii w południowych Niemczech, dołączył do Volkswagena z BMW w lipcu 2015 roku, zaledwie kilka miesięcy przed pojawieniem się wiadomości. Volkswagen oszukiwał w testach emisji w Stanach Zjednoczonych.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa