Cena oleju napędowego wzrosła w tym tygodniu powyżej 91 cen benzyny po raz drugi od miesięcy, ponieważ eksperci stwierdzili, że „dziwny zestaw” globalnych wydarzeń dławi globalne dostawy.
Ostrzegali też, że może się pogorszyć.
W środę średnia cena oleju napędowego wzrosła do 2,57 USD, przekraczając 91-oktanową benzynę do 2,56 USD, według strony internetowej Gaspy śledzącej ceny paliwa.
W sierpniu cena oleju napędowego przekroczyła nawet droższy 95-oktan.
Współzałożyciel Gaspe, Larry Green, powiedział, że ostatnie skoki cen nie przypominają niczego, co kiedykolwiek widział.
„O ile wiemy i na pewno w ciągu siedmiu lat pracy Gaspe, olej napędowy nigdy nie kosztował więcej niż benzyna” – powiedział.
„W rzeczywistości do niedawna nie było nawet blisko”.
Chociaż ceny sprzed 1986 r. nie były od razu dostępne, według nowozelandzkiej strony internetowej Statistics, Fig.NZ, olej napędowy był najtańszym paliwem w naszym kraju od ponad trzech dekad.
Wysoki koszt sprowadza się do „całego dziwnego zestawu rzeczy”, powiedział Terry Collins, główny doradca polityczny AA.
Wydarzenia światowe, takie jak decyzja sojuszu krajów-eksporterów ropy naftowej OPEC+ o ograniczeniu produkcji na początku tego miesiąca oraz strajk pracowników rafinerii paliw we Francji, spowodowały wzrost cen produktów naftowych, w tym oleju napędowego i benzyny.
Jednak powód, dla którego olej napędowy kosztuje teraz więcej niż benzyna, można wywieść zarówno z niedawnego boomu turystycznego, który nastąpił po pandemii, jak i z nadejścia sezonu żniwnego na północ od równika.
„Półkula północna zużywa obecnie dużo oleju napędowego, ponieważ jest on używany we wszystkich maszynach rolniczych i ciężkich ciężarówkach” – powiedział Collins.
„Loty po Covid wystartowały. Cóż, [jet fuel] To tylko nafta”.
Wskazuje podczas procesu rafinacji, że ropa się kruszy. Część tego ekstraktu, znanego jako średni destylat, można wykorzystać do produkcji nafty lub oleju napędowego, ale nie obu.
Konkluzja – niedawny popyt na paliwo do silników odrzutowych obniżył również cenę oleju napędowego.
Ale chociaż ci przy pompie mogą na razie odczuwać ból, mówi, że będzie tylko gorzej.
„To dopiero początek”, powiedział. „Przyszły rok będzie naprawdę przerażający”.
„Musimy przejść na energetykę odnawialną.Obecnie nadal obserwuje się wzrost zapotrzebowania na węglowodory spowodowany przejściem ludności do klasy średniej.
– A pod koniec przyszłego roku, zwłaszcza nadchodzącej północnej zimy, człowieku, to może być naprawdę złe.
Sytuacja jest „klasyczna podaż i popyt”, mówi Brad Olsen, główny ekonomista Infometrics.
„Nagle twoi główni dostawcy są na rynku i nie są w stanie zapewnić zbyt wiele, gdy podaż spada, a popyt się nie zmienił, a to powoduje wzrost cen” – wyjaśnił.
Patrząc w przyszłość, Olsen uważa, że wyższe ceny paliw będą najmniejszym z naszych problemów finansowych, ponieważ globalny rynek finansowy prawdopodobnie pogrąży się w recesji.
„Jeśli stopy procentowe będą nadal rosły w takim tempie, w jakim zmierzają, a świat wejdzie w recesję, nie będziemy prosić o taką samą ilość ropy” – powiedział.
To z pewnością ograniczy wzrost cen.”
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Obietnice wyborcze Kamali Harris przypominają obietnice Jacindy Ardern
Wybory w USA: Joe Biden mógł pomóc Trumpowi w jego „śmieciowych” gafach.
Wydarzenie Trumpa w Madison Square Garden zostało zakłócone prymitywnymi uwagami wstępnymi