Brytyjskie supermarkety zostały oskarżone o zachęcanie ludzi do spożywania większej ilości cukru, pomimo ogromnego zaniepokojenia jego ważną rolą w powodowaniu otyłości, próchnicy zębów i cukrzycy typu 2.
Aktywiści żywnościowi twierdzą, że supermarkety niewiele robią, aby zmniejszyć ilość cukru, który sprzedają w swoim asortymencie produktów, i wprowadzają ludzi w błąd co do tego, ile robią, aby walczyć z otyłością.
W raporcie Grupy Badań Naukowych Pracuj nad cukrem i organizacje charytatywne zajmujące się ochroną środowiska globalne sprzężenie zwrotne Potępianie wiodących supermarketów, w tym Tesco, Aldi i Waitrose, za zwiększanie ilości spożywanego przez ludzi cukru, jednocześnie udając, że jest zaangażowane w pomaganie im w przestrzeganiu zdrowej diety.
Pomiędzy nimi 10 największych brytyjskich sprzedawców detalicznych odpowiada za 95% całej sprzedawanej żywności.
W raporcie grupy mówią: „Duże korporacje, które kierują codziennymi decyzjami zakupowymi – supermarkety – nadal zachęcają do spożycia cukru, starając się zwiększyć sprzedaż, pomimo deklarowania celów zdrowego odżywiania”.
Zapytani, czy postawili sobie za cel zmniejszenie całkowitej ilości cukru, który sprzedają ogółem w swojej grupie żywności, tylko jeden z 10 sklepów – Morrisons – powiedział działaczom, że ma. Zamiast tego wiele osób podkreśla swoje plany zwiększenia sprzedaży zdrowych produktów, takich jak płatki śniadaniowe i jogurty o niższej zawartości cukru.
Ale raport dodaje: „Promowanie sukcesu w ograniczaniu cukru bez zmniejszania sprzedaży cukru wprowadza opinię publiczną i rząd w błąd, wierząc, że detaliści są częścią rozwiązania problemu otyłości i złego stanu zdrowia związanego z dietą, podczas gdy w rzeczywistości są częścią problemu”.
Żadna z 10 sieci nie przedstawiła dowodów na to, że udało jej się zmniejszyć całkowitą ilość sprzedawanego cukru. Islandia i Asda nie odpowiedziały na ankietę przeprowadzoną przez te dwie grupy.
Całkowita ilość cukru kupowanego w Wielkiej Brytanii wciąż rośnie, choć kolejne rządy i eksperci ds. Wielka Brytania importuje rocznie 2,21 miliona ton cukru, co stanowi trzykrotność bezpiecznych limitów spożycia publicznego przez ludność.
W opublikowanym w grudniu raporcie końcowym rządowego programu redukcji cukru stwierdzono, że średnia zawartość cukru w produktach takich jak płatki zbożowe, ciasta i herbatniki spadła o 3,5% od czasu uruchomienia inicjatywy w 2017 r.
„Oczywiste jest, że większość brytyjskich supermarketów robi niewiele, aby zmniejszyć ilość sprzedawanych produktów zawierających cukier, mimo że cukier jest plagą zdrowia publicznego i znaną przyczyną złego stanu zdrowia, w tym otyłości, cukrzycy typu 2 i próchnicy” – powiedział Graham MacGregor. , Katedra Działań na rzecz Cukru i profesor medycyny sercowo-naczyniowej na Queen Mary University w Londynie.
„Nadszedł czas, aby rząd zajął się supermarketami i zmusił je do obniżenia niebezpiecznie i uporczywie wysokiego poziomu cukru w ich produktach, aby przynieść korzyści zdrowiu publicznemu”.
Aktywiści chcą, aby ministrowie zmusili supermarkety do ujawnienia, ile ogólnie sprzedają cukru, i do zmniejszenia tej sumy o 50% do 2025 r. i o dwie trzecie do 2030 r.
Henry Dimbleby, rządowy car ds. żywności, podał się do dymisji w zeszłym miesiącu, aby zaprotestować przeciwko „szalonej” niezdolności rządu do podjęcia działań przeciwko narastającemu problemowi otyłości w Wielkiej Brytanii.
Powiedział, że „zbyt wolnorynkowa ideologia” ministrów i ich odmowa zmuszenia producentów żywności do zmniejszenia ilości tłuszczu, soli i cukru w ich produktach okazały się katastrofalne dla zdrowia publicznego.
Dimbleby powiedział The Sunday Times: „Winston Churchill mówił o najwspanialszej rzeczy, jaką naród może mieć, to zdrowie jego ludzi”.
Dimbleby ustąpił ze stanowiska głównego dyrektora niewykonawczego Departamentu Środowiska, Żywności i Spraw Wiejskich (Defra), którą pełni od 2018 roku.
W rządowym raporcie na temat żywności i otyłości, Dimbleby, współzałożyciel sieci restauracji Lyon, wezwał ministrów do zmuszenia głównych producentów żywności do zgłaszania sprzedaży produktów o wysokiej zawartości tłuszczu, soli lub cukru, aby zachęcić ich do samodzielnego wytwarzania. Zdrowa żywność.
Światowa Organizacja Zdrowia zidentyfikowała otyłość – z którą cukier jest ściśle powiązany – jako przyczynę 13 rodzajów raka.
the Związek Żywności i Napojówktóra reprezentuje producentów żywności i sprzedawców detalicznych, twierdzi, że jej firmy członkowskie „czynią ogromne postępy” w odgrywaniu swojej roli w walce z otyłością.
W artykuł W The Grocer Kate Halliwell, dyrektor naukowy FDF, powiedziała: „Produkty naszych firm dostarczają o 13% mniej kalorii, o 15% mniej cukru i o 24% mniej soli w przeciętnym koszyku zakupowym niż osiem lat temu”.
Skontaktowano się z Departamentem Zdrowia i Opieki Społecznej w celu uzyskania komentarza.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji