Związek maszynistów Aslaf rozpoczął kolejną rundę akcji protestacyjnej w ramach długiego i zawziętego sporu z 14 angielskimi operatorami pociągów w sprawie wynagrodzeń i warunków pracy.
Sekretarz generalny Mick Whelan powiedział: „Będziemy strajkować ponownie nie po to, aby przeszkadzać pasażerom, ale aby wyrazić nasze odrazę z powodu bezkompromisowości tego rządu i złej woli prywatnych firm, które nas zatrudniają”.
Maszyniści żądają nieograniczonej podwyżki płac, po której nastąpią negocjacje na szczeblu lokalnym w celu modernizacji praktyk pracy – co będzie się wiązało z dodatkową opłatą dla pracodawców. Aslaf twierdzi, że niektórzy kierowcy nie otrzymali podwyżki od pięciu lat.
Przewoźnicy kolejowi reprezentowani przez Rail Delivery Group (RDG) twierdzą, że nawet skromna podwyżka jest uzależniona od dalekosiężnych reform.
Każda umowa zostanie podpisana przez Departament Transportu (DfT). Podatnicy płacą rachunek – przychody z biletów spadły o około 20 procent w porównaniu z poziomem sprzed pandemii, a dotacje dla kolei osiągnęły 16 300 funtów za minutę – o 4000 funtów więcej niż przed pandemią.
Związek twierdzi, że od kwietnia nie prowadził żadnych rozmów z RDG, ani z ministrami od stycznia.
Rzecznik Departamentu Transportu powiedział: „To rozczarowujące, że Aslaf atakuje firmy publiczne i hotelarskie na początku okresu świątecznego. „Zamiast strajkować, Aslev powinien pójść w ślady innych związków zawodowych kolei i dać swoim członkom głos w sprawie tej sprawiedliwej umowy płacowej”.
Rzecznik kolejowej grupy dostaw powiedział: „Ta całkowicie niepotrzebna akcja strajkowa zwołana przez kierownictwo Aslafa niestety zakłóci spokój klientów i przedsiębiorstw przed ważnym okresem świątecznym”.
Aslaf jest w sporze z przedsiębiorstwami kolejowymi, którym rząd podpisał kontrakt na świadczenie usług kolejowych. Oni:
Operatorzy międzymiastowi:
- Zachodnie wybrzeże Avanti
- przełaj
- Kolej East Midlands
- Wielka Kolej Zachodnia
- LNER
- Ekspres Transpennine
Londyńscy przewoźnicy pasażerscy:
- C2C
- Wielkiej Anglii
- GTR (Gatwick Express, Great Northern, Southern, Thameslink)
- Południowy wschód
- Kolej południowo-zachodnia (w tym linia Island Line na Isle of Wight)
Operatorzy skupiający się na Midlands i północnej Anglii:
- Kolej Chiltern
- Pociągi północne
- Kolej West Midlands
Jaki jest schemat?
Dziewięciodniowy zakaz pracy w godzinach nadliczbowych powoduje odwołanie tysięcy lotów w okresie od 1 do 9 grudnia.
Członkowie związku będą strajkować przez kilka dni od 2 do 8 grudnia. Każdego dnia (z wyjątkiem poniedziałku 4 grudnia) inna część kraju powoduje maksymalne zakłócenia. Wielu operatorów pociągów odwołuje wszystkie usługi w dni strajku, które ich dotyczą.
„W przeszłości dzwoniliśmy do wszystkich tego samego dnia” – mówi Aslaf. Rozłożenie strajku, za którym większość członków głosowała, wraz z naszym zakazem pracy w godzinach nadliczbowych – tj. działań poprzedzających strajk – w ciągu tygodnia, konsekwencje dla branży kolejowej będą większe.
Jakie skutki ma zakaz pracy w godzinach nadliczbowych?
Wpływ na każdego operatora pociągu zależy od stopnia wykorzystania przez niego pracy w godzinach nadliczbowych, a także od stopnia choroby personelu, który prawdopodobnie będzie wyższy zimą niż latem.
Niektórzy operatorzy wymienieni poniżej wdrożyli szeroko zakrojone odwołania z wyprzedzeniem, aby uwzględnić zakaz pracy w godzinach nadliczbowych i zminimalizować zakłócenia w ciągu dnia. Ogólne ostrzeżenie dla pasażerów: „Pociągi mogą podlegać modyfikacjom i odwołaniom w krótkim czasie”.
Pierwszego dnia odwołano wiele wczesnych pociągów. Należą do nich kolej południowo-zachodnia z Londynu Waterloo do Southampton; Great Western Railway z London Paddington do Weston-super-Mare przez Bristol i Carmarthen przez Cardiff i Swansea; Linie TransPennine Express z Manchesteru i Newcastle do Edynburga, a także szereg połączeń Manchester-Leeds-Hull.
Przedsiębiorstwa kolejowe, które ogłosiły odwołania zapobiegawcze, to:
- C2C: „Poważnie ograniczone usługi” w weekendy, wiele pociągów jest wyłączonych również w dni powszednie.
- Chiltern: Znaczne ograniczenie usług na większości tras, brak pociągów na niektórych odgałęzieniach. „Połączenia na wszystkich trasach zakończą się wcześniej niż zwykle”. 1 grudnia firma ostrzegła: „Chiltern Railway nie jest w stanie obsłużyć meczu Anglii (Lwice) i Holandii na stadionie Wembley. Żaden pociąg nie będzie się zatrzymywał na stadionie Wembley przez cały dzień”.
- Gatwick Express: brak pociągów od 1 do 9 grudnia, z wyjątkiem niedzieli 3 grudnia, kiedy będzie kursować normalne połączenie. Pociągi południowe będą łączyć lotnisko London Victoria z lotniskiem Gatwick przez cały czas trwania wydarzenia branżowego.
- Kolej północno-zachodniego Londynu/West Midlands Railway: Odgałęzienia między Bletchley i Bedford, Watford Junction, St Albans Abbey, Leamington Spa i Nuneaton będą zamknięte przez większość lub wszystkie dni.
- Southern: „Zmodyfikowany rozkład będzie obsługiwany z mniejszą liczbą usług. Usługi mogą rozpoczynać się później i kończyć wcześniej niż zwykle.
- „Będzie obowiązywał zmodyfikowany harmonogram dla niskich częstotliwości” – ostrzega Thameslink.
Gdzie i kiedy uderza?
Maszyniści pociągu Aslef nie pracują w następujące dni następujący operatorzy pociągów:
- Sobota, 2 grudnia: East Midlands Railway i LNER.
- Niedziela 3 grudnia: pociągi Avanti West Coast, Chiltern, Great Northern, Thameslink i West Midlands
- Poniedziałek, 4 grudnia: Żadnych strajków
- Wtorek, 5 grudnia: C2C i Wielka Anglia
- Środa, 6 grudnia: kolej południowo-wschodnia, kolej Southern/Gatwick Express i kolej południowo-zachodnia
- Czwartek, 7 grudnia: CrossCountry i GWR
- Piątek, 8 grudnia: pociągi Northern i TransPennine
Ani ScotRail, ani Transport for Wales nie były zaangażowane w spór.
Jaki będzie efekt?
Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że są to prawdopodobne skutki po wyjściu kierowcy z samochodu. Aby mieć pewność, sprawdź blisko dnia podróży.
- Kolej East Midlands (2 grudnia): brak pociągów. „Nie podróżuj. Zastępcze autobusy szynowe nie będą świadczone.
- LNER (2 grudnia): Regularne pociągi na głównych trasach łączących London King’s Cross z Leeds, York, Newcastle i Edynburg.
- Zachodnie wybrzeże Avanti (3 grudnia): Brak pociągów. „Wpłynie to również na usługi w dni, w których nastąpi strajk po obu stronach”.
- Chiltern (3 grudnia): Brak pociągów.
- West Midlands Railway (3 grudnia): Brak pociągów.
- Great Northern (3 grudnia): Brak pociągów.
- Thameslink (3 grudnia): Brak pociągów.
- C2C (5 grudnia): Brak pociągów
- Greater Anglia (5 grudnia): ograniczone usługi łączące London Liverpool Road z Norwich, Ipswich i Colchester; Południowa Wiktoria; Cambridge; I lotnisko Stansted.
- Południowy wschód (6 grudnia): Brak pociągów.
- Południe (6 grudnia): Brak pociągów z wyjątkiem całodobowego transportu wahadłowego pomiędzy lotniskiem London Victoria a lotniskiem Gatwick w godzinach od 6:00 do 11:30.
- Gatwick Airport Express (6 grudnia): brak pociągów, ale południowy autobus lotniskowy będzie obsługiwał teren.
- Kolej południowo-zachodnia (6 grudnia): podstawowa usługa obejmująca do czterech pociągów na godzinę między London Waterloo a Woking, przy czym jeden pociąg na godzinę kursuje do Guildford i Basingstoke. Autobus wahadłowy będzie kursował z Basingstoke do Salisbury. Pociągi będą kursować także między Waterloo i Feltham przez Richmond i Twickenham.
- Cross Country (7 grudnia): Brak pociągów. „Usługi mogą rozpocząć się później niż zwykle w piątek 8 grudnia w wyniku akcji protestacyjnej poprzedniego dnia”.
- Great Western Railway (GWR, 7 grudnia): podstawowa usługa będzie kursować między London Paddington a Oksfordem oraz Bath i Bristolem, z połączeniem z Bristolu do Cardiff. Ograniczone usługi na oddziałach w Devon i Kornwalii. Połączenie Sleeper Riviera z Londynu do Penzance będzie działać dopiero w piątek 6 października.
- Heathrow Airport Express (7 grudnia): usługi ograniczone tylko w godzinach 7:00–19:00.
- Północ (8 grudnia): Brak pociągów.
- TransPennine Express (8 grudnia): Brak pociągów.
Oprócz zakłóceń w dni strajku, zakłócenia mogą dotyczyć pociągów w dni sąsiednie. W tych dniach pociągi będą również prawdopodobnie bardzo zatłoczone, ponieważ pasażerowie będą zmieniać swoje podróże, aby uniknąć akcji protestacyjnych.
Czy istnieje „najgorszy dzień”?
Tak. Niedziela 3 grudnia była chaotyczna dla każdego, kto próbował podróżować z północy na południe. Prawie wszystkie usługi na głównej linii zachodniego wybrzeża, łączącej London Euston z West Midlands, północno-zachodnią Anglią, północną Walią i południową Szkocją, zostały wstrzymane z powodu dzisiejszego strajku.
Alternatywną trasą dla wielu jest zwykle LNER na głównej linii wschodniego wybrzeża. Jednak prace inżynieryjne nad długo planowaną siecią kolejową zamknęły całą linię na południe od St Neots w Cambridgeshire. Planowana jest wymiana autokarów kolejowych między St Neots a Bedford, a pasażerowie spodziewają się złapać częsty pociąg Thameslink do Londynu, który nie kursował z powodu strajku w Aslef.
Czy w pewnym momencie będzie to miało wpływ na wszystkie pociągi?
NIE. We wszystkich terminach strajku pasażerowie mogą spodziewać się normalnych usług ScotRail, Transport for Wales i następujących operatorów:
- Senna Kaledonia
- Elżbieta Lane
- Wielki Centralny
- Pociągi Hull
- Londyn nad ziemią
- Lomo
- Merceril
- Scotrail
- Transport dla Walii
W dni, w których strajkują przedsiębiorstwa kolejowe świadczące usługi równoległe, pociągi będą prawdopodobnie bardziej zatłoczone.
Na przykład usługi Transport Wales między Newport, Cardiff i Swansea mogą być bardziej obciążone niż zwykle, gdy strajkują GWR i CrossCountry.
Niektóre pociągi mogą ograniczać wsiadanie i odjeżdżanie pociągów na niektórych stacjach, aby uniknąć przepełnienia.
Czego potrzebuję, aby dostać się na lotnisko?
Lotnisko Heathrow w Londynie Jest dostępny przez cały czas linią Elizabeth i metrem. Nawet podczas strajku Heathrow Express w dniu 7 grudnia w godzinach od 7:00 do 19:00 połączenia będą ograniczone.
Pasażerowie korzystający Londyn Gatwick Będzie to miało wpływ dwukrotnie: raz w niedzielę 3 grudnia, kiedy maszyniści pociągu Thameslink odejdą, oraz w środę 6 grudnia, kiedy przyjdzie kolej na członków Aslef pracujących na liniach Gatwick Express i Southern. Jednak dla pasażerów głównych linii między Londynem, Gatwick i Brighton nadal będzie kursować spora liczba pociągów. Może być bardzo tłoczno, szczególnie rano. Pociągi Gatwick Express nie będą w ogóle kursować.
Londyn Stansted We wtorek, 5 grudnia, usługa jest świadczona według szkieletowej stawki godzinowej, z „dostosowaniami usług” we wszystkie pozostałe dni w celu zakazania pracy w godzinach nadliczbowych.
Luton Do lotniska można dojechać koleją, przynajmniej z Londynu, we wszystkie dni: w dni strajku. W sobotę 2 grudnia, kiedy kolej East Midlands (EMR) strajkowała, Thameslink pracował; Następnego dnia Thameslink nie działał, ale EMR działał.
Birmingham Do lotniska nie można było dojechać koleją, z wyjątkiem transportu dla Walii z Birmingham New Street w sobotę 2 grudnia.
Manchester W niedzielę 3 grudnia na lotnisko nie można było dojechać koleją, z wyjątkiem walijskiego transportu z Manchesteru Piccadilly, Chester i Północnej Walii.
Czy będzie to miało wpływ na Eurostar?
Nie, pociągi między międzynarodowym lotniskiem St Pancras a Paryżem, Brukselą i Amsterdamem będą nadal kursować jak zwykle. Jednak w dni strajku loty z przesiadkami będą utrudnione.
Czy w przyszłości będzie jakiś inny problem?
powiedział Mick Whelan, sekretarz generalny Aslef Niezależny: „Jesteśmy w tym tak długo, jak to konieczne.” Uważa się, że jest to spór polityczny, który może nie zostać rozstrzygnięty do czasu zmiany rządu.
Członkowie głównego związku kolejowego RMT przeważającą większością głosów opowiedzieli się za bezwarunkową ofertą 5-procentowego wynagrodzenia, po której rozpoczęły się lokalne negocjacje z gwarancją braku dalszych strajków przez sześć miesięcy.
Jakie są alternatywy?
Jak zawsze, operatorzy autobusów dalekobieżnych – National Express, Megabus i Flexbus – będą nadal kursować pomimo ograniczonej liczby miejsc i wysokich cen.
Ceny biletów krajowych na trasach z lotnisk w Londynie, Bristolu, Exeter i Southampton do Newcastle, Edynburga i Glasgow prawdopodobnie wzrosną w odpowiednie dni strajku.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa