- Ze scenariuszem Willa Smila
- Korespondent biznesowy BBC News
Sztuczna inteligencja nie może smakować ani wąchać – przynajmniej jeszcze nie – ale teraz coraz częściej pomaga ludziom kupować odpowiednią butelkę wina.
Blake Hershey mówi, że inspiracja dla jego aplikacji Sippd do rekomendacji win, opartej na sztucznej inteligencji, pochodzi od jego żony.
W weekendy wyjeżdża z przyjaciółmi, a ponieważ on jest ekspertem od wina w ich związku, wysyła mu SMS-y z restauracji, prosząc o sugestie.
Pan Hershey mówi, że ta sytuacja uświadomiła mu, że ludzie muszą mieć łatwiejszy sposób wyboru butelki, która im się spodoba, czy to w restauracji, supermarkecie czy sklepie z winami.
„Mimo wszystkich postępów technologicznych akt przeglądania dużych list win wypełnionych niejasnymi terminami dotyczącymi win, dopóki nie poddasz się i nie poprosisz kelnerów o rekomendację, kiedy nie wiedzą, co wolisz, wydawało mi się archaiczne” on mówi.
Tak narodził się pomysł Sippd z siedzibą w USA, a aplikacja zostanie uruchomiona w USA w 2021 roku. Podczas gdy inne aplikacje do rekomendacji win w coraz większym stopniu integrują sztuczną inteligencję, takie jak lider rynku Vivino, różnica w stosunku do Sippd polega na tym, że była ona oparta na technologii od początek.
Nowi użytkownicy zaczynają od wypełnienia internetowego quizu o winach, który analizuje ich preferencje dotyczące wina, takie jak kolor, ciało, kwasowość, smak, słodycz i cena.
Następnie oprogramowanie AI aplikacji wykonuje „ciężkie podnoszenie”, generując tysiące spersonalizowanych rekomendacji win, które nazywa „dopasowaniami smakowymi”. Oceniane w procentach, wyniki w 100% mają być idealnym dopasowaniem.
Następnie możesz rozpocząć skanowanie list win lub etykiet za pomocą aparatu w telefonie komórkowym, a Sippd da Ci ocenę odpowiadającą Twojemu gustowi dla każdej butelki.
Następnie Sippd nadal widzi, kiedy użytkownik mówi aplikacji o swoich zakupach wina. Celem jest, aby indywidualne rekomendacje aplikacji były dokładniejsze niż kiedykolwiek.
„Początkujący pijący wino są zwykle przytłoczeni liczbą opcji, jakie mają przy zakupie wina, i często nie mają pojęcia, od czego zacząć, aby dowiedzieć się o swoich preferencjach dotyczących określonych smaków, cech i stylów” – mówi.
„Więc nasz zespół opracował test wstępny, aby zapewnić początkującym pijącym prosty i przystępny sposób na wejście do ogromnego świata wina”.
Sippd w Maryland jest obecnie dostępny tylko w Stanach Zjednoczonych, ma obecnie 100 000 użytkowników, a korzystanie z aplikacji jest bezpłatne. Firma zarabia pieniądze, zapraszając ludzi do zakupu polecanego wina bezpośrednio za pośrednictwem aplikacji z dostawą.
W Norwegii przedsiębiorca technologiczny Nicolas Benz uruchomił w 2020 roku pierwszą wersję swojej opartej na sztucznej inteligencji aplikacji do rekomendacji win FinpåVin.
Benz opisuje sztuczną inteligencję jako „żywą, oddychającą rzecz”, która uczy się na podstawie preferencji użytkowników i nieustannie udoskonala swoje rekomendacje.
Chociaż obecnie aplikacja działa tylko z winami sprzedawanymi w państwowych sklepach alkoholowych w Norwegii, Benz rozważa możliwość ekspansji za granicę.
Mówi, że teraz zamierza również wyszkolić sztuczną inteligencję, aby „tworzyła unikalne osobowości dla win w oparciu o ich cechy”, tak aby wina mogły „mówić”. Lub przynajmniej niech AI uda, że jest świeżym winem.
„Rozwijam również sieć społecznościową, w której wino zajmuje centralne miejsce, a przy pomocy sztucznej inteligencji każde wino udostępnia treści w mediach społecznościowych, takie jak zdjęcia i aktualizacje tekstowe. Użytkownicy mogą nawet rozmawiać z winem, aby dowiedzieć się więcej na jego temat”.
The New Technological Economy to seria, która bada, w jaki sposób innowacje technologiczne będą kształtować wyłaniający się nowy krajobraz gospodarczy.
Ale co o takich aplikacjach sądzą profesjonalni koneserzy wina? Opinia jest mieszana.
„Ogólnie rzecz biorąc, myślę, że mogą być naprawdę dobre, jeśli są właściwie używane” — mówi John Downes, ekspert od win — posiadający najwyższe kwalifikacje w branży. „Te aplikacje łączą się z ludźmi, z ludźmi na ulicy, w sposób, w jaki biznes winiarski często zawodzi.
„Mają ogromny potencjał w pomaganiu ludziom w dogadaniu się, pomagając im lepiej zrozumieć wino”.
Autor wina, Jamie Goode, jest znacznie bardziej krytyczny, mówiąc, że aplikacje do wina „często obiecują wiele, ale nie spełniają”.
„Problemem jest próba dopasowania wina do konsumentów – jak rozbić wino na jego części składowe, a następnie zrozumieć ich naturę i cechy w znaczący sposób, który daje dane do zabawy w aplikacji?” Spytał.
I jak aplikacja może opowiedzieć o dziesiątkach tysięcy różnych win, które są produkowane każdego roku, z tak wieloma różnymi rocznikami? Jeśli chcesz znaleźć ciekawszą butelkę do picia, przejdź do naprawdę dobrego niezależnego sklepu lub strony internetowej, który będzie starannie dobierał wino”.
Na Uniwersytecie Oksfordzkim Sandra Washther jest profesorem technologii i regulacji, gdzie bada prawne i etyczne implikacje sztucznej inteligencji. Ponieważ są światowym liderem w badaniu sztucznej inteligencji, można sobie wyobrazić, że wszyscy poparliby aplikacje do wina oparte na sztucznej inteligencji.
Zamiast tego, mówi, jest to obszar, w którym ludzie naprawdę muszą sami spróbować znaleźć dobrą butelkę, bez dostępu do pomocy technologii. „Jeśli chodzi o zapachy i smaki, jedzenie lub napoje, możemy chcieć cieszyć się wypasem i smakowaniem, zamiast postępować zgodnie z zaleceniami”. [from an app].
„Możemy lubić obserwować nasze oczy i nosy i doceniać zaskoczenie daniem lub napojem. Chociaż widzę wiele ekscytujących ról sztucznej inteligencji w naszym społeczeństwie, niektóre obszary wiedzy najlepiej pozostawić samym sobie”.
Aplikacja ma po prostu pomóc ludziom, zwłaszcza początkującym pijącym wino, „aby nie musieli już rzucać kostką ani tracić niepotrzebnego czasu na szukanie, kiedy mogą po prostu popijać i cieszyć się” – mówi Alicia Ortiz, dyrektor ds. Marketingu Sippd, Sippd. .
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji