Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Dzieci cierpiące na egzemę częściej zmagają się z towarzyszącymi objawami ADHD

Dzieci z atopowym zapaleniem skóry i współistniejącymi chorobami neurorozwojowymi, w tym ADHD lub innymi trudnościami w uczeniu się, są do 3 razy bardziej narażone na zaburzenia pamięci niż dzieci z jakąkolwiek chorobą neurorozwojową.

Dane zaprezentowane w zeszłym tygodniu przez zespół amerykańskich badaczy na dorocznym spotkaniu Amerykańskiej Akademii Dermatologii (AAD) w San Diego w Kalifornii sugerują, że w ocenie funkcji poznawczych należy brać pod uwagę młodych pacjentów cierpiących na egzemę – zwłaszcza tych, którzy którzy mają trudności z nauką. Albo zaburzenia neurorozwojowe.

Prowadzona przez Hannę R. Zhang, która uzyskała tytuł lekarza medycyny na Southwestern Medical School na Uniwersytecie Teksasu w Dallas, badacze starali się zrozumieć związek między atopowym zapaleniem skóry a trudnościami w uczeniu się lub pamięcią, a także różne powiązania między nimi ze względu na współistniejące warunki neurorozwojowe u dzieci. Obejmuje to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, opóźnienie rozwoju i trudności w uczeniu się. Wskazali, że poprzednie badania powiązały egzemę u dzieci z zaburzeniami snu, brakiem uwagi i trudnościami w nauce.

„U dzieci chorych na atopowe zapalenie skóry zgłaszano zaburzenia funkcji poznawczych, ale nie wiadomo, czy określone podgrupy są bardziej podatne” – napisał zespół. „Ponadto poprzednie badania często opierały się na diagnozie ADHD lub opóźnieniu w rozwoju przez opiekunów jako wskaźnikach dysfunkcji poznawczych, a nie na badaniu objawów zaburzeń poznawczych”.

Zespół przeprowadził przekrojowe badanie populacyjne, wykorzystując dane dotyczące amerykańskich dzieci w wieku ≥ 17 lat ze zdiagnozowanym atopowym zapaleniem skóry, pochodzące z Krajowego Badania Zdrowia (NHIS) z 2021 r. Pacjentów stratyfikowano w zależności od obecności lub braku stwierdzonych przez lekarza schorzeń neurorozwojowych. Chang i współpracownicy poszukiwali głównego wyniku trudności w uczeniu się i/lub pamięci w porównaniu z grupą kontrolną zdrowych dzieci.

Ostateczna analiza objęła około 9,2 miliona pacjentów pediatrycznych z atopowym zapaleniem skóry, z czego 49,2% stanowili mężczyźni, 71,1% pacjenci rasy białej, a średni wiek wynosił 8,4 lat. W grupie kontrolnej liczącej 60,5 mln dzieci bez atopowego zapalenia skóry 50,4% stanowili mężczyźni, 77,9% stanowili ludzie rasy białej, a średnia wieku wynosiła 8,7 lat.

READ  Co się stanie po śmierci słońca? Odkrycie „zbiegu okoliczności” daje wskazówki | przestrzeń

Naukowcy zauważyli, że 10,5% dzieci z atopowym zapaleniem skóry i chorobami neurorozwojowymi miało „znaczące trudności” w nauce (95% CI, 5,4 – 19,5). Kolejne 8,2% w tej samej grupie zgłosiło znaczne trudności w zapamiętywaniu informacji (95% CI, 4,4–14,7). Stosunkowo wśród dzieci z jakąkolwiek niepełnosprawnością neurorozwojową, ale bez atopowego zapalenia skóry, tylko 5,1% zgłosiło znaczne trudności w uczeniu się (95% CI, 3,6–7,1), a 3,4% zgłosiło znaczne trudności w zapamiętywaniu informacji (95% CI, 2,1–5,4).

Wśród dzieci z atopowym zapaleniem skóry, ale bez chorób współistniejących neurorozwojowych, 0,1% zgłosiło znaczne trudności w nauce (95% CI, 0,0–0,7), a 0,3% zgłosiło znaczne trudności z pamięcią (95% CI, 0,1–1,2). Odsetki te były podobne jak w grupie kontrolnej dzieci, które nie cierpiały na atopowe zapalenie skóry ani zaburzenia neurorozwojowe.

Wszystkie dzieci z atopowym zapaleniem skóry 77% częściej zgłaszały trudności w uczeniu się nowych informacji (OR, 1,77; 95% CI, 1,28–2,45) i o 69% częściej zgłaszały trudności z pamięcią (OR, 1,69; 95% CI, 1,19 – 2,41).

Dzieci z atopowym zapaleniem skóry i współistniejącym ADHD stoją przed szczególnymi wyzwaniami związanymi z trudnościami poznawczymi. Wykazano, że u nich o 78% częściej występowały trudności w uczeniu się (iloraz szans 1,78; 95% CI 0,97–3,26) i prawie trzy razy częściej problemy z pamięcią (iloraz szans 2,90; 95% CI 1,60–5,24).

Zhang i wsp. doszli do wniosku, że atopowe zapalenie skóry u dzieci i związane z nim zaburzenia neurorozwojowe wiążą się ze znacznie zwiększonym ryzykiem trudności poznawczych.

„Nasze odkrycia poprawiają stratyfikację ryzyka u pacjentów z chorobą Alzheimera wynikającą z dysfunkcji poznawczych i sugerują, że priorytetem powinna być ocena trudności poznawczych u dzieci z ADHD lub trudnościami w uczeniu się” – napisał zespół. „Identyfikacja podgrup wysokiego ryzyka ułatwi skuteczne neuropsychologiczne badania przesiewowe dzieci chorych na chorobę Alzheimera, dzięki czemu osoby dotknięte chorobą będą mogły skorzystać z interwencji, takich jak udogodnienia edukacyjne lub terapie behawioralne”.

READ  Funkcja Omicron, akceleratory cząstek - tydzień na listach przebojów

Bibliografia

Chang HA, Ma EZ, Radtke SR, Wan J. Objawy poznawcze u dzieci w USA z atopowym zapaleniem skóry: badanie populacyjne. Artykuł zaprezentowany podczas: Dorocznego spotkania Amerykańskiej Akademii Dermatologii (AAD) 2024. 8–12 marca 2024 r. San Diego, Kalifornia.