Dzieci z atopowym zapaleniem skóry i współistniejącymi chorobami neurorozwojowymi, w tym ADHD lub innymi trudnościami w uczeniu się, są do 3 razy bardziej narażone na zaburzenia pamięci niż dzieci z jakąkolwiek chorobą neurorozwojową.
Dane zaprezentowane w zeszłym tygodniu przez zespół amerykańskich badaczy na dorocznym spotkaniu Amerykańskiej Akademii Dermatologii (AAD) w San Diego w Kalifornii sugerują, że w ocenie funkcji poznawczych należy brać pod uwagę młodych pacjentów cierpiących na egzemę – zwłaszcza tych, którzy którzy mają trudności z nauką. Albo zaburzenia neurorozwojowe.
Prowadzona przez Hannę R. Zhang, która uzyskała tytuł lekarza medycyny na Southwestern Medical School na Uniwersytecie Teksasu w Dallas, badacze starali się zrozumieć związek między atopowym zapaleniem skóry a trudnościami w uczeniu się lub pamięcią, a także różne powiązania między nimi ze względu na współistniejące warunki neurorozwojowe u dzieci. Obejmuje to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, opóźnienie rozwoju i trudności w uczeniu się. Wskazali, że poprzednie badania powiązały egzemę u dzieci z zaburzeniami snu, brakiem uwagi i trudnościami w nauce.
„U dzieci chorych na atopowe zapalenie skóry zgłaszano zaburzenia funkcji poznawczych, ale nie wiadomo, czy określone podgrupy są bardziej podatne” – napisał zespół. „Ponadto poprzednie badania często opierały się na diagnozie ADHD lub opóźnieniu w rozwoju przez opiekunów jako wskaźnikach dysfunkcji poznawczych, a nie na badaniu objawów zaburzeń poznawczych”.
Zespół przeprowadził przekrojowe badanie populacyjne, wykorzystując dane dotyczące amerykańskich dzieci w wieku ≥ 17 lat ze zdiagnozowanym atopowym zapaleniem skóry, pochodzące z Krajowego Badania Zdrowia (NHIS) z 2021 r. Pacjentów stratyfikowano w zależności od obecności lub braku stwierdzonych przez lekarza schorzeń neurorozwojowych. Chang i współpracownicy poszukiwali głównego wyniku trudności w uczeniu się i/lub pamięci w porównaniu z grupą kontrolną zdrowych dzieci.
Ostateczna analiza objęła około 9,2 miliona pacjentów pediatrycznych z atopowym zapaleniem skóry, z czego 49,2% stanowili mężczyźni, 71,1% pacjenci rasy białej, a średni wiek wynosił 8,4 lat. W grupie kontrolnej liczącej 60,5 mln dzieci bez atopowego zapalenia skóry 50,4% stanowili mężczyźni, 77,9% stanowili ludzie rasy białej, a średnia wieku wynosiła 8,7 lat.
Naukowcy zauważyli, że 10,5% dzieci z atopowym zapaleniem skóry i chorobami neurorozwojowymi miało „znaczące trudności” w nauce (95% CI, 5,4 – 19,5). Kolejne 8,2% w tej samej grupie zgłosiło znaczne trudności w zapamiętywaniu informacji (95% CI, 4,4–14,7). Stosunkowo wśród dzieci z jakąkolwiek niepełnosprawnością neurorozwojową, ale bez atopowego zapalenia skóry, tylko 5,1% zgłosiło znaczne trudności w uczeniu się (95% CI, 3,6–7,1), a 3,4% zgłosiło znaczne trudności w zapamiętywaniu informacji (95% CI, 2,1–5,4).
Wśród dzieci z atopowym zapaleniem skóry, ale bez chorób współistniejących neurorozwojowych, 0,1% zgłosiło znaczne trudności w nauce (95% CI, 0,0–0,7), a 0,3% zgłosiło znaczne trudności z pamięcią (95% CI, 0,1–1,2). Odsetki te były podobne jak w grupie kontrolnej dzieci, które nie cierpiały na atopowe zapalenie skóry ani zaburzenia neurorozwojowe.
Wszystkie dzieci z atopowym zapaleniem skóry 77% częściej zgłaszały trudności w uczeniu się nowych informacji (OR, 1,77; 95% CI, 1,28–2,45) i o 69% częściej zgłaszały trudności z pamięcią (OR, 1,69; 95% CI, 1,19 – 2,41).
Dzieci z atopowym zapaleniem skóry i współistniejącym ADHD stoją przed szczególnymi wyzwaniami związanymi z trudnościami poznawczymi. Wykazano, że u nich o 78% częściej występowały trudności w uczeniu się (iloraz szans 1,78; 95% CI 0,97–3,26) i prawie trzy razy częściej problemy z pamięcią (iloraz szans 2,90; 95% CI 1,60–5,24).
Zhang i wsp. doszli do wniosku, że atopowe zapalenie skóry u dzieci i związane z nim zaburzenia neurorozwojowe wiążą się ze znacznie zwiększonym ryzykiem trudności poznawczych.
„Nasze odkrycia poprawiają stratyfikację ryzyka u pacjentów z chorobą Alzheimera wynikającą z dysfunkcji poznawczych i sugerują, że priorytetem powinna być ocena trudności poznawczych u dzieci z ADHD lub trudnościami w uczeniu się” – napisał zespół. „Identyfikacja podgrup wysokiego ryzyka ułatwi skuteczne neuropsychologiczne badania przesiewowe dzieci chorych na chorobę Alzheimera, dzięki czemu osoby dotknięte chorobą będą mogły skorzystać z interwencji, takich jak udogodnienia edukacyjne lub terapie behawioralne”.
Bibliografia
Chang HA, Ma EZ, Radtke SR, Wan J. Objawy poznawcze u dzieci w USA z atopowym zapaleniem skóry: badanie populacyjne. Artykuł zaprezentowany podczas: Dorocznego spotkania Amerykańskiej Akademii Dermatologii (AAD) 2024. 8–12 marca 2024 r. San Diego, Kalifornia.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Nowy raport WHO pokazuje, jak miasta przyczyniają się do postępu w zapobieganiu chorobom niezakaźnym i urazom
Naukowcy identyfikują „najlepszy punkt” bezpiecznej operacji po zawale serca
Badanie wykazało, że 20% dzieci chorych na zapalenie płuc nie otrzymuje antybiotyków