przez Rebeka MorelI Allison Franciszek & Garetha Evansa dla wiadomości BBC
Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa łodzi podwodnej OceanGate Titan były wielokrotnie odrzucane przez prezesa firmy, wymieniając e-maile z wiodącym specjalistą od eksploracji głębinowych.
W listach, do których dotarło BBC, dyrektor generalny OceanGate, Rob McCallum, powiedział Stockton Rush, że może to narazić jego klientów na ryzyko i wezwał go do zaprzestania korzystania z łodzi podwodnej, dopóki nie zostanie ona certyfikowana przez niezależną agencję.
Rush odpowiedział, że jest „zmęczony graczami z branży, którzy próbują użyć argumentu bezpieczeństwa, aby powstrzymać innowacje”.
McCallum powiedział, że napięta wymiana zdań zakończyła się po tym, jak prawnicy OceanGate zagrozili podjęciem kroków prawnych.
„Myślę, że wprowadzasz siebie i swoich klientów w niebezpieczną dynamikę”, napisał do prezesa OceanGate w marcu 2018 r. „W biegu na Titanica odzwierciedlasz słynny wędkarski okrzyk:„ Ona jest niezatapialna ”.
W wiadomościach Rush, który był jednym z pięciu pasażerów, którzy zginęli, gdy Tytan doznał w niedzielę czegoś, co według urzędników było „katastrofalną implozją”, wyraził frustrację krytyką środków bezpieczeństwa Tytana.
„Często słyszeliśmy bezpodstawne krzyki, że w jakiś sposób zamierzasz kogoś zabić” – napisał. „Uważam to za poważną osobistą zniewagę”.
McCallum powiedział BBC, że wielokrotnie namawiał firmę do ubiegania się o certyfikat Titan przed użyciem go w seriach komercyjnych. Statek nigdy nie został zatwierdzony ani oceniony.
„Dopóki podkomponent nie zostanie oceniony, przetestowany i sprawdzony, nie powinien być używany w komercyjnych nurkowaniach głębokich” – napisał w jednym z e-maili.
Dodał: „Apeluję do was, abyście zachowali wszelką ostrożność w swoich testach i doświadczeniach morskich oraz byli bardzo konserwatywni”. „Choć cenię przedsiębiorczość i innowacyjność, mogą one zagrozić całej branży”.
W swojej odpowiedzi kilka dni później Rush bronił swojej pracy i referencji.
Powiedział, że „innowacyjne, skoncentrowane na inżynierii podejście OceanGate… jest sprzeczne z dogmatami dotyczącymi zanurzeń, ale taka jest natura innowacji”.
Podczas wymiany Rush bronił swoich referencji i kwestionował istniejące ramy dotyczące wypraw głębinowych.
Powiedział, że „gracze branżowi” próbują uniemożliwić „nowym podmiotom wejście na ich istniejący mały rynek”.
„Mam odpowiednie kwalifikacje, aby zrozumieć ryzyko i problemy związane z odwiertami podwodnymi w nowym pojeździe” – napisał.
McCallum odpowiedział wtedy surowo: „To próby morskie zdecydują, czy samochód poradzi sobie z tym, co zamierzasz z nim zrobić ponownie; uważaj i bądź bezpieczny”.
„Jest o wiele więcej jazdy na tym niż na Tytanie i Titanicu” – powiedział.
Firma Rush założyła OceanGate w 2009 roku, a firma zaoferowała klientom możliwość przeżycia podróży dalekomorskich, w tym wraku Titanica, na pokładzie Titan za cenę 250 000 USD (400 000 NZ).
BBC powiedział, że OceanGate nie skomentował wymiany e-maili.
Eksperci kwestionowali bezpieczeństwo Tytana i sposób organizacji rejsów sektora prywatnego na głębokim morzu. Pojawiły się obawy co do eksperymentalnego projektu Tytana i materiałów z włókna węglowego użytych do jego budowy.
McCallum znalazł się wśród ponad 36 liderów branży i ekspertów, którzy w 2018 roku podpisali list do Rush, ostrzegając, że podejście OceanGate może doprowadzić do „katastrofalnych” problemów.
„Branża od kilku lat próbuje skłonić Stockton Rush do zatrzymania swojego programu z dwóch powodów” – powiedział w piątek BBC McCallum, specjalista, który prowadzi własną firmę zajmującą się ekspedycjami oceanicznymi.
„Jednym z nich jest to, że włókno węglowe nie jest akceptowalnym materiałem” – powiedział. „Po drugie, była to jedyna łódź podwodna na świecie, która prowadziła działalność jawną. Nie była certyfikowana przez niezależną agencję”.
Okręty podwodne mogą być certyfikowane lub „ocenione” przez organizacje morskie — na przykład przez American Bureau of Shipping (ABS), DNV (globalna organizacja certyfikująca z siedzibą w Norwegii) lub Lloyd’s Register.
Zasadniczo oznacza to, że pojazd musi spełniać określone normy w takich aspektach, jak stabilność, moc, bezpieczeństwo i osiągi. Ale ten proces nie jest obowiązkowy.
W poście na blogu w 2019 roku firma stwierdziła, że sposób, w jaki został zaprojektowany, wykracza poza przyjęte zamówienie — ale to „nie oznacza, że OceanGate nie spełnia standardów, które go dotyczą”.
„Stockton wyobrażał sobie siebie jako dość niezależnego biznesmena” – powiedział McCallum. „Lubił myśleć nieszablonowo i nie lubił być spisany przez zasady. Ale są zasady – a potem są rozsądne zasady inżynierii i prawa fizyki”.
McCallum twierdzi, że nikt nie powinien podróżować łodzią podwodną Titan.
„Jeśli odejdziesz od zasad inżynierii dźwięku, które wszystkie opierają się na ciężko zdobytym doświadczeniu, jest cena do zapłacenia i to ogromna cena” – powiedział. „Więc nie powinno się do tego dopuścić ponownie. Tym razem nie powinno się do tego dopuścić”.
– Ta historia została po raz pierwszy opublikowana przez BBC.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Badania pokazują, że bogaci ludzie płacą mniej podatków w Nowej Zelandii niż w podobnych stanach
Indyjscy turyści przybywają do Nowej Zelandii, ale odsetek odmów wydania wiz pozostaje wysoki
Australijski zakaz fotografowania na siłowni wywołuje globalną kampanię przeciwko nagrywaniu treningów