Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Duże samochody mogą sprawić, że poczujesz się bezpieczniej – ale jak rozmiar samochodu wpływa na innych w razie wypadku?

Większe pojazdy zapewniają zwykle lepszą ochronę swoim pasażerom niż mniejsze samochody. Zdjęcie/123RF

Co to oznacza dla bezpieczeństwa, skoro na drogach jest więcej dużych samochodów?

Na naszych drogach widzimy coraz więcej dużych pojazdów, zwłaszcza dużych pojazdów z napędem na cztery lub wszystkie koła, zwanych pojazdami typu SUV lub SUV. Na każdy samochód osobowy sprzedany w Australii przypada około trzech SUV-ów.

Pojazdy takie jak pickupy, duże ciężarówki, samochody dostawcze i SUV-y zwykle zapewniają lepszą ochronę swoim pasażerom niż małe samochody. Wynika to głównie z ich większej masy i sposobu, w jaki ich konstrukcje są zaprojektowane tak, aby amortyzować wstrząsy. Dla kierowców i pasażerów może to oznaczać zmniejszone ryzyko obrażeń w wypadkach z udziałem wielu pojazdów.

Jednak te same cechy zwiększają ryzyko dla pasażerów małych pojazdów, pieszych i rowerzystów. Wysokość przodu większego pojazdu może kolidować z kabiną pasażerską mniejszego pojazdu, a jego większa masa może powodować silniejsze uderzenia.

Postrzeganie bezpieczeństwa może prowadzić do bardziej ryzykownych zachowań podczas jazdy.  Zdjęcie/123RF
Postrzeganie bezpieczeństwa może prowadzić do bardziej ryzykownych zachowań podczas jazdy. Zdjęcie/123RF

Niezwyciężona świadomość

Badania pokazują, że kierowcy uważają, że większe pojazdy są bezpieczniejsze. Ma to ogromny wpływ na decyzję o zakupie samochodu, między innymi prestiżem i możliwościami terenowymi.

Poczucie bezpieczeństwa prawdopodobnie zmniejsza awersję kierowcy do ryzyka, co prowadzi do bardziej ryzykownych zachowań podczas jazdy, takich jak mniej ostrożne ułożenie rąk na kierownicy. Kierowcy SUV-ów częściej prowadzą jedną ręką (w przeciwieństwie do pozycji dłoni „22:00-14:00”), co wskazuje, że czują się bezpieczniej niż inni kierowcy.

Wpływ na kolizje

Badanie przeprowadzone w Holandii wykazało znaczny wzrost ryzyka śmierci w przypadku ciężkich pojazdów.

Zaobserwowano to również w USA, gdzie badanie wykazało, że wzrost masy pojazdu o 500 kg, co może oznaczać różnicę między SUV-em a sedanem, wiąże się z o 70% wyższym ryzykiem śmierci.

Celem normy dotyczącej wysokości zderzaków z 2003 r. jest zmniejszenie dotkliwości kolizji pomiędzy SUV-ami/vanami a samochodami osobowymi. Dzięki wyrównaniu wysokości zderzaków tych pojazdów, zderzaki będą prawidłowo reagować podczas kolizji, poprawiając rozkład sił zderzenia i lepiej chroniąc pasażerów.

READ  Wojna rosyjsko-ukraińska: Wewnątrz domu wypoczynkowego dla żołnierzy nowozelandzkich na Ukrainie

Ale dało to mieszane rezultaty. To nieznacznie zmniejszyło ryzyko śmierci w zderzeniach bocznych, ale było mniej skuteczne w zderzeniach czołowych. Sugeruje to, że aby skutecznie zaradzić skutkom kolizji pojazdów między pojazdami, konieczna jest dalsza poprawa bezpieczeństwa.

Prawdopodobieństwo, że SUV spowoduje śmierć kierowców innych pojazdów, spadło z 132% większego prawdopodobieństwa zderzenia z SUV-ami na początku lat 90. do 28% większego w 2016 r. Możliwe przyczyny tego spadku obejmują wprowadzenie norm dotyczących dopasowania wysokości zderzaków, jak a także ulepszenia w konstrukcji pojazdu: wprowadzenie stref zgniotu, lepsza ochrona przed uderzeniami bocznymi i zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, takie jak elektroniczna kontrola stabilności.

Nie zaobserwowaliśmy jednak podobnej poprawy w przypadku małych ciężarówek, co sugeruje, że waga jest możliwą przyczyną zwiększonego ryzyka ofiar śmiertelnych.

Wykazano również, że obrażenia rowerzystów powstałe w wyniku wypadków z udziałem SUV-ów są znacznie poważniejsze.  Zdjęcie/123RF
Wykazano również, że obrażenia rowerzystów powstałe w wyniku wypadków z udziałem SUV-ów są znacznie poważniejsze. Zdjęcie/123RF

A co z pieszymi i rowerzystami?

Piesi są bardziej narażeni na śmiertelne obrażenia w przypadku uderzenia przez duży pojazd niż samochód osobowy.

Konstrukcja tych pojazdów, zwłaszcza ich wysoki przód, znacznie zwiększa ryzyko. Zwiększenie wysokości przodu o zaledwie 10 cm może zwiększyć ryzyko śmierci pieszego o 22%, przy uderzeniu prawdopodobnie w krytyczne punkty obrażeń, takie jak klatka piersiowa lub głowa.

Badania wykazały związek między wzrostem sprzedaży dużych pojazdów, takich jak SUV-y, a wzrostem liczby zgonów pieszych w Stanach Zjednoczonych w latach 2000–2019. Dzieci są osiem razy bardziej narażone na śmierć w wyniku potrącenia przez SUV-a niż lżejsze i mniejsze dzieci. Samochody.

Naukowcy szacują, że wymiana większych pojazdów na mniejsze w 2019 r. mogłaby zapobiec śmierci około 460 amerykańskich pieszych w tym roku.

Symulacje komputerowe zbadały wpływ wypadków samochodowych na mózgi pieszych, porównując skutki zderzenia z SUV-em i sedanem. SUV-y wywierają na mózg dwukrotnie większą siłę niż sedany, gdy poruszają się z porównywalną prędkością, co znacznie zwiększa ryzyko poważnych obrażeń, nawet przed bezpośrednim kontaktem głowy.

READ  Epidemia COVID-19 Omicron: 5933 zakażeń społeczności, 10 zgonów dzisiaj

Symulacje komputerowe wykazały również, że pojazdy z wysokim przodem powodują, że piesi uderzają o ziemię przy wyższych prędkościach.

Stwierdzono również, że obrażenia rowerzystów powstałe w wyniku wypadków z udziałem SUV-ów są znacznie poważniejsze niż te powstałe w wypadkach samochodowych, przy czym szczególnie ciężkość urazów głowy wzrasta w wypadkach z udziałem SUV-ów.

Ta różnica w ciężkości obrażeń wynika z konstrukcji SUV-ów, w których istnieje większe prawdopodobieństwo, że rowerzyści uderzą o ziemię lub odniosą obrażenia.

W wypadkach nieproporcjonalnie częściej biorą udział większe pojazdy ze względu na ich szerokie martwe pole.  Zdjęcie/123RF
W wypadkach nieproporcjonalnie częściej biorą udział większe pojazdy ze względu na ich szerokie martwe pole. Zdjęcie/123RF

Wpływ na kolizje drogowe

Duże pojazdy zwiększają ryzyko wypadków drogowych, szczególnie w przypadku dzieci poniżej piątego roku życia, ponieważ ich konstrukcja często ogranicza widoczność do tyłu.

Ośmioletnie badanie przeprowadzone w Utah wykazało, że 495 wypadków z udziałem pieszych i pojazdów, z czego 128 miało miejsce na przejściach dla pieszych. W wypadkach tych w nieproporcjonalnym stopniu uczestniczyły duże pojazdy, takie jak SUV-y, ciężarówki i samochody dostawcze, ze względu na ich duże martwe pole.

Kampania społeczna „Wykryj tot” i podobne inicjatywy mają na celu zwalczanie tych wypadków poprzez promowanie praktyk bezpieczeństwa, takich jak wzrokowe sprawdzanie tyłu pojazdu przed ruszeniem.

Pojawienie się i przyjęcie technologii, takich jak kamery cofania i czujniki parkowania, znacznie poprawiło widoczność, redukując martwe strefy o około 90%.

Pomimo tych zmian potrzeba zwiększania świadomości kierowców i zachowania ostrożności pozostaje kluczowa.

Zatrzymaj wyścig zbrojeń pojazdów

Ponieważ coraz więcej kierowców wybiera większe pojazdy pod pozorem bezpieczeństwa osobistego, mogą nieświadomie narażać bezpieczeństwo pieszych i innych użytkowników dróg. Na każdy wypadek śmiertelny, którego ktoś uniknął w dużym pojeździe, przypada co najmniej 4,3 innych wypadków śmiertelnych z udziałem innych osób.

Zmiana tendencji w kierunku większych samochodów wymaga zdecydowanej polityki i zachęt. Obecnie toczy się dyskusja na temat nałożenia wyższych podatków i/lub opłat rejestracyjnych na SUV-y i większe samochody, szczególnie ze względu na ich wpływ na bezpieczeństwo innych.

READ  Mieszkańcy Queensland przygotowują się na cyklon Kirili

W niektórych miejscach, np. w Paryżu, odradza się korzystanie z pojazdów ciężkich poprzez potrojenie stawek za parkowanie dla samochodów powyżej określonej masy.

Biorąc jednak pod uwagę popularność pojazdów, taka zmiana polityki nie byłaby łatwa.