Większe pojazdy zapewniają zwykle lepszą ochronę swoim pasażerom niż mniejsze samochody. Zdjęcie/123RF
Co to oznacza dla bezpieczeństwa, skoro na drogach jest więcej dużych samochodów?
Na naszych drogach widzimy coraz więcej dużych pojazdów, zwłaszcza dużych pojazdów z napędem na cztery lub wszystkie koła, zwanych pojazdami typu SUV lub SUV. Na każdy samochód osobowy sprzedany w Australii przypada około trzech SUV-ów.
Pojazdy takie jak pickupy, duże ciężarówki, samochody dostawcze i SUV-y zwykle zapewniają lepszą ochronę swoim pasażerom niż małe samochody. Wynika to głównie z ich większej masy i sposobu, w jaki ich konstrukcje są zaprojektowane tak, aby amortyzować wstrząsy. Dla kierowców i pasażerów może to oznaczać zmniejszone ryzyko obrażeń w wypadkach z udziałem wielu pojazdów.
Jednak te same cechy zwiększają ryzyko dla pasażerów małych pojazdów, pieszych i rowerzystów. Wysokość przodu większego pojazdu może kolidować z kabiną pasażerską mniejszego pojazdu, a jego większa masa może powodować silniejsze uderzenia.
Niezwyciężona świadomość
Badania pokazują, że kierowcy uważają, że większe pojazdy są bezpieczniejsze. Ma to ogromny wpływ na decyzję o zakupie samochodu, między innymi prestiżem i możliwościami terenowymi.
Poczucie bezpieczeństwa prawdopodobnie zmniejsza awersję kierowcy do ryzyka, co prowadzi do bardziej ryzykownych zachowań podczas jazdy, takich jak mniej ostrożne ułożenie rąk na kierownicy. Kierowcy SUV-ów częściej prowadzą jedną ręką (w przeciwieństwie do pozycji dłoni „22:00-14:00”), co wskazuje, że czują się bezpieczniej niż inni kierowcy.
Wpływ na kolizje
Badanie przeprowadzone w Holandii wykazało znaczny wzrost ryzyka śmierci w przypadku ciężkich pojazdów.
Zaobserwowano to również w USA, gdzie badanie wykazało, że wzrost masy pojazdu o 500 kg, co może oznaczać różnicę między SUV-em a sedanem, wiąże się z o 70% wyższym ryzykiem śmierci.
Celem normy dotyczącej wysokości zderzaków z 2003 r. jest zmniejszenie dotkliwości kolizji pomiędzy SUV-ami/vanami a samochodami osobowymi. Dzięki wyrównaniu wysokości zderzaków tych pojazdów, zderzaki będą prawidłowo reagować podczas kolizji, poprawiając rozkład sił zderzenia i lepiej chroniąc pasażerów.
Ale dało to mieszane rezultaty. To nieznacznie zmniejszyło ryzyko śmierci w zderzeniach bocznych, ale było mniej skuteczne w zderzeniach czołowych. Sugeruje to, że aby skutecznie zaradzić skutkom kolizji pojazdów między pojazdami, konieczna jest dalsza poprawa bezpieczeństwa.
Prawdopodobieństwo, że SUV spowoduje śmierć kierowców innych pojazdów, spadło z 132% większego prawdopodobieństwa zderzenia z SUV-ami na początku lat 90. do 28% większego w 2016 r. Możliwe przyczyny tego spadku obejmują wprowadzenie norm dotyczących dopasowania wysokości zderzaków, jak a także ulepszenia w konstrukcji pojazdu: wprowadzenie stref zgniotu, lepsza ochrona przed uderzeniami bocznymi i zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, takie jak elektroniczna kontrola stabilności.
Nie zaobserwowaliśmy jednak podobnej poprawy w przypadku małych ciężarówek, co sugeruje, że waga jest możliwą przyczyną zwiększonego ryzyka ofiar śmiertelnych.
A co z pieszymi i rowerzystami?
Piesi są bardziej narażeni na śmiertelne obrażenia w przypadku uderzenia przez duży pojazd niż samochód osobowy.
Konstrukcja tych pojazdów, zwłaszcza ich wysoki przód, znacznie zwiększa ryzyko. Zwiększenie wysokości przodu o zaledwie 10 cm może zwiększyć ryzyko śmierci pieszego o 22%, przy uderzeniu prawdopodobnie w krytyczne punkty obrażeń, takie jak klatka piersiowa lub głowa.
Badania wykazały związek między wzrostem sprzedaży dużych pojazdów, takich jak SUV-y, a wzrostem liczby zgonów pieszych w Stanach Zjednoczonych w latach 2000–2019. Dzieci są osiem razy bardziej narażone na śmierć w wyniku potrącenia przez SUV-a niż lżejsze i mniejsze dzieci. Samochody.
Naukowcy szacują, że wymiana większych pojazdów na mniejsze w 2019 r. mogłaby zapobiec śmierci około 460 amerykańskich pieszych w tym roku.
Symulacje komputerowe zbadały wpływ wypadków samochodowych na mózgi pieszych, porównując skutki zderzenia z SUV-em i sedanem. SUV-y wywierają na mózg dwukrotnie większą siłę niż sedany, gdy poruszają się z porównywalną prędkością, co znacznie zwiększa ryzyko poważnych obrażeń, nawet przed bezpośrednim kontaktem głowy.
Symulacje komputerowe wykazały również, że pojazdy z wysokim przodem powodują, że piesi uderzają o ziemię przy wyższych prędkościach.
Stwierdzono również, że obrażenia rowerzystów powstałe w wyniku wypadków z udziałem SUV-ów są znacznie poważniejsze niż te powstałe w wypadkach samochodowych, przy czym szczególnie ciężkość urazów głowy wzrasta w wypadkach z udziałem SUV-ów.
Ta różnica w ciężkości obrażeń wynika z konstrukcji SUV-ów, w których istnieje większe prawdopodobieństwo, że rowerzyści uderzą o ziemię lub odniosą obrażenia.
Wpływ na kolizje drogowe
Duże pojazdy zwiększają ryzyko wypadków drogowych, szczególnie w przypadku dzieci poniżej piątego roku życia, ponieważ ich konstrukcja często ogranicza widoczność do tyłu.
Ośmioletnie badanie przeprowadzone w Utah wykazało, że 495 wypadków z udziałem pieszych i pojazdów, z czego 128 miało miejsce na przejściach dla pieszych. W wypadkach tych w nieproporcjonalnym stopniu uczestniczyły duże pojazdy, takie jak SUV-y, ciężarówki i samochody dostawcze, ze względu na ich duże martwe pole.
Kampania społeczna „Wykryj tot” i podobne inicjatywy mają na celu zwalczanie tych wypadków poprzez promowanie praktyk bezpieczeństwa, takich jak wzrokowe sprawdzanie tyłu pojazdu przed ruszeniem.
Pojawienie się i przyjęcie technologii, takich jak kamery cofania i czujniki parkowania, znacznie poprawiło widoczność, redukując martwe strefy o około 90%.
Pomimo tych zmian potrzeba zwiększania świadomości kierowców i zachowania ostrożności pozostaje kluczowa.
Zatrzymaj wyścig zbrojeń pojazdów
Ponieważ coraz więcej kierowców wybiera większe pojazdy pod pozorem bezpieczeństwa osobistego, mogą nieświadomie narażać bezpieczeństwo pieszych i innych użytkowników dróg. Na każdy wypadek śmiertelny, którego ktoś uniknął w dużym pojeździe, przypada co najmniej 4,3 innych wypadków śmiertelnych z udziałem innych osób.
Zmiana tendencji w kierunku większych samochodów wymaga zdecydowanej polityki i zachęt. Obecnie toczy się dyskusja na temat nałożenia wyższych podatków i/lub opłat rejestracyjnych na SUV-y i większe samochody, szczególnie ze względu na ich wpływ na bezpieczeństwo innych.
W niektórych miejscach, np. w Paryżu, odradza się korzystanie z pojazdów ciężkich poprzez potrojenie stawek za parkowanie dla samochodów powyżej określonej masy.
Biorąc jednak pod uwagę popularność pojazdów, taka zmiana polityki nie byłaby łatwa.
„Fanatyk muzyki. Profesjonalne rozwiązywanie problemów. Czytelnik. Wielokrotnie nagradzany telewizyjny ninja”.
More Stories
Obietnice wyborcze Kamali Harris przypominają obietnice Jacindy Ardern
Wybory w USA: Joe Biden mógł pomóc Trumpowi w jego „śmieciowych” gafach.
Wydarzenie Trumpa w Madison Square Garden zostało zakłócone prymitywnymi uwagami wstępnymi