Ducati Superquadro Mono: nowy punkt odniesienia wśród jednocylindrowych silników drogowych
77,5 KM, które w przypadku wyścigowego układu wydechowego osiąga 85, i maksymalna prędkość obrotowa 10 250 obr./min: osiągi niespotykane wcześniej w jednocylindrowym silniku drogowym
Superquadro Mono wywodzi się z dwucylindrowej jednostki 1299 Panigale, po której odziedziczył tłok o średnicy 116 mm, komorę spalania, tytanowe zawory dolotowe i stalowe zawory wydechowe oraz rozkład desmodromiczny
Dzięki wyjątkowo krótkiemu skokowi wynoszącemu 62,4 mm, Superquadro Mono ma stosunek średnicy do skoku wynoszący 1,86. Najbardziej ekstremalna wartość, jaką kiedykolwiek widziano w jednocylindrowym silniku drogowym
Superquadro Mono to nie tylko wzorcowe osiągi, ale także jednocylindrowy silnik z najdłuższymi okresami międzyobsługowymi: 30 000 km na sprawdzenie i ewentualną regulację luzu zaworowego
Borgo Panigale (Bolonia, Włochy), 26 października 2023 r. – Ducati powraca do produkcji jednocylindrowej szosy, 30 lat po legendarnym Supermono 550. Nazywa się Superquadro Mono, ma pojemność skokową 659 cm3, jest wyposażony w system Desmodromic i wyznacza sobie nowy punkt odniesienia w swojej kategorii pod względem wydajności.
Ten jednocylindrowy silnik, zaprojektowany z wykorzystaniem wyrafinowanych materiałów i rozwiązań dla każdego elementu, oparty jest na silniku Panigale 1299, silniku Superquadro o pojemności 1285 cm3, który reprezentuje maksymalną ewolucję dwucylindrowego Ducati dopuszczonego do ruchu ulicznego. Superquadro Mono odziedziczyło tłok o średnicy 116 mm po silniku Panigale, kształt komory spalania, tytanowe zawory dolotowe o średnicy 46,8 mm, stalowe zawory wydechowe o średnicy 38,2 mm i układ Desmodromic.
Nazwa Superquadro wzięła się od ekstremalnego stosunku średnicy cylindra do skoku, który dzięki bardzo krótkiemu skokowi pozwala na osiągnięcie prędkości obrotowych typowych dla silników wyścigowych. W Superquadro Mono stosunek ten wynosi 1,86 i jest najbardziej ekstremalny w tej kategorii dzięki skokowi wynoszącemu zaledwie 62,4 mm. Rekordowa średnica otworu wynosząca 116 mm pozwala na zastosowanie zaworów o dużej średnicy w celu poprawy wydajności, co jednak nie byłoby możliwe bez systemu Desmodromic. System ten, który Ducati wykorzystuje również w motocyklach MotoGP, umożliwia pokonanie ograniczeń narzuconych przez sprężyny zaworów, umożliwiając ekstremalne skoki zaworów. W ten sposób system Desmodromic znacząco przyczynia się zarówno do wydajności, jak i możliwości osiągania bardzo wysokich prędkości obrotowych.
Dzięki tym rozwiązaniom Superquadro Mono osiąga maksymalną moc 77,5 KM przy 9750 obr./min i jest w stanie osiągnąć 10250 obr./min*, czyli wartości nigdy wcześniej nie osiąganej w jednocylindrowej szosie. Moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 6,4 kgm przy 8000 obr./min, jest rozkładany szczególnie korzystnie, co zapewnia liniowe i użyteczne przekazywanie mocy. Wszystko to przy poszanowaniu ograniczeń homologacji Euro 5. W wyścigowej konfiguracji z wydechem Termignoni ten jednocylindrowy silnik jest w stanie wreszcie osiągnąć niesamowitą moc maksymalną 85 KM przy 9500 obr./min.
Superquadro Mono będzie również stosowane w motocyklach marki A2 [European] posiadacze licencji w wersji odstrojonej.
Rozwiązania techniczne i wyrafinowane materiały zapewniające wydajność i lekkość
Tłok o średnicy 116 mm to absolutny rekord w produkcji pojedynczego cylindra. Pochodzi z wyścigów i charakteryzuje się układem „pudełko w pudełku”, podobnie jak tłoki Panigale V4 R, tj. z podstawą z podwójną kratownicą, która łączy sztywność i opór poprzez zmniejszenie powierzchni oporowych, a ostatecznym celem jest ograniczenie tarcia. Z tego samego powodu sworzeń tłokowy pokryto powłoką Diamond Like Carbon (DLC), taką samą jak płaszcz tłoka Panigale V4 R. Stopień sprężania wynosi 13,1:1.
Podobnie jak w silniku Desmosedici MotoGP, wahacze układu Desmodromic również posiadają powłokę powierzchniową DLC (Diamond Like Carbon), która zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zmęczenie. Dystrybucja jest kontrolowana przez mieszany „cichy” układ przekładni/łańcucha.
Zasilanie paliwem odbywa się przez pojedynczy korpus przepustnicy o owalnym przekroju i równoważnej średnicy 62 mm, z wtryskiwaczem pod przepustnicą sterowanym przez system ride-by-wire oferujący trzy różne tryby mocy (wysoki, średni, niski) w celu dostosowania dostarczanie silnika do różnych sytuacji podczas jazdy.
Odlewane ciśnieniowo skrzynie korbowe silnika łączą płaszcz wodny wokół lufy cylindra, wykonany podobnie jak w 1299 Superleggera z aluminium, a nie ze stali, co zapewnia korzyści pod względem masy i chłodzenia dzięki cienkości ścian. Rozwiązanie to umożliwia także montaż głowicy bezpośrednio do skrzyni korbowej, uzyskując znacznie bardziej kompaktowy silnik przy tej samej sztywności konstrukcji. Pokrywy sprzęgła, alternatora i głowicy wykonane są z odlewu ze stopu magnezu, co również pozwala na zmniejszenie masy silnika do minimum, gwarantując jednocześnie wysoką odporność mechaniczną.
Wał korbowy jest asymetryczny i zamontowany na zróżnicowanych łożyskach głównych, aby utrzymać ciężar. Wyważenie silnika gwarantuje obecność dwóch wałów pośrednich wyważających (jednego z przodu i jednego z tyłu), zamontowanych na łożyskach kulkowych wewnątrz skrzyni korbowej i sterowanych za pomocą przekładni. Wały pośrednie sterują także pompami wody i oleju.
Układ dwóch wałów pośrednich, umieszczonych z boku wału korbowego, pozwala na całkowite zrównoważenie sił bezwładności pierwszego rzędu bez wprowadzania dalszych niepożądanych sił lub momentów. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik może pracować z bardzo dużymi prędkościami, zachowując poziom wibracji porównywalny z silnikiem V-twin o kącie 90°.
Superquadro Mono opiera się na dwóch pompach krzywkowych, tłocznej zapewniającej efektywne smarowanie silnika oraz tłocznej, która znajduje się w komorze korbowodu i pobiera olej z bocznych komór alternatora i osłon sprzęgła w celu zmniejszenia straty tarcia smaru z ruchomymi częściami. Pompa ta wraz z zaworem umieszczonym w obwodzie przedmuchu powoduje obniżenie komory wału korbowego niczym w silnikach wyścigowych, w celu zmniejszenia oporów części ruchomych i zapewnienia skutecznego odzysku oleju smarowego w każdych warunkach użytkowania silnika.
Przekładnia opiera się na sześciobiegowej skrzyni biegów z wyścigowymi przełożeniami wywodzącymi się z doświadczeń zdobytych w Panigale V4. Pierwszy bieg jest właściwie długi, aby umożliwić jego użycie w wolnych zakrętach, wykorzystując maksymalny dostępny ciąg. Sprzęgło znajduje się w kąpieli olejowej z progresywnym blokowanym sterowaniem hydraulicznym, charakteryzuje się szczególnie zmniejszonym obciążeniem dźwigni i zostało specjalnie opracowane, aby zapewnić łatwe i intuicyjne hamowanie, z maksymalną modulacją przy zwalnianiu i zarządzaniu hamulcem silnikowym, aby ułatwić poślizg mocy przy wchodzeniu w zakręty.
Skrzynia biegów może być wyposażona w funkcję Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down. W tym zastosowaniu DQS opiera się na magnetycznym czujniku Halla, a nie na tradycyjnym czujniku wagowym, aby poprawić dokładność i niezawodność.
Superquadro Mono będzie wyposażeniem motocykla, który wystąpi w piątym odcinku „Live” światowej premiery Ducati w 2024 roku. Grać. „Jeździć.” w czwartek 2 listopada o godzinie 16:00 czasu środkowoeuropejskiego na Ducati.com i kanale YouTube Ducati.
*Na pierwszym biegu tylko ogranicznik jest ustawiony na 10 000 obr./min
#Ducati #SuperquadroMono
Główne dane techniczne Superquadro Mono
- Pionowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 659 cm3
- Średnica x skok 116 x 62,4 mm
- Stopień sprężania 13,1:1
- Maksymalna moc 57 kW (77,5 KM) przy 9750 obr./min – 85 KM przy 9500 obr./min z wyścigowym układem wydechowym Termignoni
- Maksymalny moment obrotowy 63 Nm (6,4 kgm) przy 8050 obr./min – 6,8 kgm z wyścigowym wydechem Termignoni
- Aluminiowa lufa cylindra
- Homologacja Euro 5+
- Mieszana przekładnia łańcuchowa Rozkład desmodromiczny z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy, 4 zawory na cylinder. Tytanowe zawory dolotowe 46,8 mm, zawory wydechowe 38,2 mm.
- Asymetryczny wał korbowy osadzony na łożyskach głównych o różnej średnicy
- Podwójny wał pośredni wyważający z funkcją sterowania pompą wody i oleju
- Sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, napędzane serwo i wyposażone w funkcję zapobiegającą skokom
- Półsuche smarowanie miski olejowej z pompą tłoczącą i pompą odzysku
- Zasilanie paliwem odbywa się poprzez korpus przepustnicy o przekroju owalnym i średnicy zastępczej 62 mm
- Sześciobiegowa skrzynia biegów z możliwością zamontowania funkcji Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down
- Wymiana oleju ustalona na 15 000 km
- Kontrola i ewentualna regulacja luzu zaworowego ustawionego na 30 000 km
„Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik jedzenia. Subtelnie czarujący badacz alkoholu. Zwolennik popkultury”.
More Stories
Ding! Christopher Ward ogłasza nowe Bel Canto
Najlepszą reklamą podczas wydarzenia Apple Mac była bezpłatna aktualizacja pamięci RAM dla MacBooka Air
Startup zajmujący się obserwacją Ziemi wychodzi z zapomnienia z 12 milionami dolarów