Ducati Superquadro Mono: nowy punkt odniesienia wśród jednocylindrowych silników drogowych
77,5 KM, które w przypadku wyścigowego układu wydechowego osiąga 85, i maksymalna prędkość obrotowa 10 250 obr./min: osiągi niespotykane wcześniej w jednocylindrowym silniku drogowym
Superquadro Mono wywodzi się z dwucylindrowej jednostki 1299 Panigale, po której odziedziczył tłok o średnicy 116 mm, komorę spalania, tytanowe zawory dolotowe i stalowe zawory wydechowe oraz rozkład desmodromiczny
Dzięki wyjątkowo krótkiemu skokowi wynoszącemu 62,4 mm, Superquadro Mono ma stosunek średnicy do skoku wynoszący 1,86. Najbardziej ekstremalna wartość, jaką kiedykolwiek widziano w jednocylindrowym silniku drogowym
Superquadro Mono to nie tylko wzorcowe osiągi, ale także jednocylindrowy silnik z najdłuższymi okresami międzyobsługowymi: 30 000 km na sprawdzenie i ewentualną regulację luzu zaworowego
Borgo Panigale (Bolonia, Włochy), 26 października 2023 r. – Ducati powraca do produkcji jednocylindrowej szosy, 30 lat po legendarnym Supermono 550. Nazywa się Superquadro Mono, ma pojemność skokową 659 cm3, jest wyposażony w system Desmodromic i wyznacza sobie nowy punkt odniesienia w swojej kategorii pod względem wydajności.
Ten jednocylindrowy silnik, zaprojektowany z wykorzystaniem wyrafinowanych materiałów i rozwiązań dla każdego elementu, oparty jest na silniku Panigale 1299, silniku Superquadro o pojemności 1285 cm3, który reprezentuje maksymalną ewolucję dwucylindrowego Ducati dopuszczonego do ruchu ulicznego. Superquadro Mono odziedziczyło tłok o średnicy 116 mm po silniku Panigale, kształt komory spalania, tytanowe zawory dolotowe o średnicy 46,8 mm, stalowe zawory wydechowe o średnicy 38,2 mm i układ Desmodromic.
Nazwa Superquadro wzięła się od ekstremalnego stosunku średnicy cylindra do skoku, który dzięki bardzo krótkiemu skokowi pozwala na osiągnięcie prędkości obrotowych typowych dla silników wyścigowych. W Superquadro Mono stosunek ten wynosi 1,86 i jest najbardziej ekstremalny w tej kategorii dzięki skokowi wynoszącemu zaledwie 62,4 mm. Rekordowa średnica otworu wynosząca 116 mm pozwala na zastosowanie zaworów o dużej średnicy w celu poprawy wydajności, co jednak nie byłoby możliwe bez systemu Desmodromic. System ten, który Ducati wykorzystuje również w motocyklach MotoGP, umożliwia pokonanie ograniczeń narzuconych przez sprężyny zaworów, umożliwiając ekstremalne skoki zaworów. W ten sposób system Desmodromic znacząco przyczynia się zarówno do wydajności, jak i możliwości osiągania bardzo wysokich prędkości obrotowych.
Dzięki tym rozwiązaniom Superquadro Mono osiąga maksymalną moc 77,5 KM przy 9750 obr./min i jest w stanie osiągnąć 10250 obr./min*, czyli wartości nigdy wcześniej nie osiąganej w jednocylindrowej szosie. Moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 6,4 kgm przy 8000 obr./min, jest rozkładany szczególnie korzystnie, co zapewnia liniowe i użyteczne przekazywanie mocy. Wszystko to przy poszanowaniu ograniczeń homologacji Euro 5. W wyścigowej konfiguracji z wydechem Termignoni ten jednocylindrowy silnik jest w stanie wreszcie osiągnąć niesamowitą moc maksymalną 85 KM przy 9500 obr./min.
Superquadro Mono będzie również stosowane w motocyklach marki A2 [European] posiadacze licencji w wersji odstrojonej.
Rozwiązania techniczne i wyrafinowane materiały zapewniające wydajność i lekkość
Tłok o średnicy 116 mm to absolutny rekord w produkcji pojedynczego cylindra. Pochodzi z wyścigów i charakteryzuje się układem „pudełko w pudełku”, podobnie jak tłoki Panigale V4 R, tj. z podstawą z podwójną kratownicą, która łączy sztywność i opór poprzez zmniejszenie powierzchni oporowych, a ostatecznym celem jest ograniczenie tarcia. Z tego samego powodu sworzeń tłokowy pokryto powłoką Diamond Like Carbon (DLC), taką samą jak płaszcz tłoka Panigale V4 R. Stopień sprężania wynosi 13,1:1.
Podobnie jak w silniku Desmosedici MotoGP, wahacze układu Desmodromic również posiadają powłokę powierzchniową DLC (Diamond Like Carbon), która zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zmęczenie. Dystrybucja jest kontrolowana przez mieszany „cichy” układ przekładni/łańcucha.
Zasilanie paliwem odbywa się przez pojedynczy korpus przepustnicy o owalnym przekroju i równoważnej średnicy 62 mm, z wtryskiwaczem pod przepustnicą sterowanym przez system ride-by-wire oferujący trzy różne tryby mocy (wysoki, średni, niski) w celu dostosowania dostarczanie silnika do różnych sytuacji podczas jazdy.
Odlewane ciśnieniowo skrzynie korbowe silnika łączą płaszcz wodny wokół lufy cylindra, wykonany podobnie jak w 1299 Superleggera z aluminium, a nie ze stali, co zapewnia korzyści pod względem masy i chłodzenia dzięki cienkości ścian. Rozwiązanie to umożliwia także montaż głowicy bezpośrednio do skrzyni korbowej, uzyskując znacznie bardziej kompaktowy silnik przy tej samej sztywności konstrukcji. Pokrywy sprzęgła, alternatora i głowicy wykonane są z odlewu ze stopu magnezu, co również pozwala na zmniejszenie masy silnika do minimum, gwarantując jednocześnie wysoką odporność mechaniczną.
Wał korbowy jest asymetryczny i zamontowany na zróżnicowanych łożyskach głównych, aby utrzymać ciężar. Wyważenie silnika gwarantuje obecność dwóch wałów pośrednich wyważających (jednego z przodu i jednego z tyłu), zamontowanych na łożyskach kulkowych wewnątrz skrzyni korbowej i sterowanych za pomocą przekładni. Wały pośrednie sterują także pompami wody i oleju.
Układ dwóch wałów pośrednich, umieszczonych z boku wału korbowego, pozwala na całkowite zrównoważenie sił bezwładności pierwszego rzędu bez wprowadzania dalszych niepożądanych sił lub momentów. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik może pracować z bardzo dużymi prędkościami, zachowując poziom wibracji porównywalny z silnikiem V-twin o kącie 90°.
Superquadro Mono opiera się na dwóch pompach krzywkowych, tłocznej zapewniającej efektywne smarowanie silnika oraz tłocznej, która znajduje się w komorze korbowodu i pobiera olej z bocznych komór alternatora i osłon sprzęgła w celu zmniejszenia straty tarcia smaru z ruchomymi częściami. Pompa ta wraz z zaworem umieszczonym w obwodzie przedmuchu powoduje obniżenie komory wału korbowego niczym w silnikach wyścigowych, w celu zmniejszenia oporów części ruchomych i zapewnienia skutecznego odzysku oleju smarowego w każdych warunkach użytkowania silnika.
Przekładnia opiera się na sześciobiegowej skrzyni biegów z wyścigowymi przełożeniami wywodzącymi się z doświadczeń zdobytych w Panigale V4. Pierwszy bieg jest właściwie długi, aby umożliwić jego użycie w wolnych zakrętach, wykorzystując maksymalny dostępny ciąg. Sprzęgło znajduje się w kąpieli olejowej z progresywnym blokowanym sterowaniem hydraulicznym, charakteryzuje się szczególnie zmniejszonym obciążeniem dźwigni i zostało specjalnie opracowane, aby zapewnić łatwe i intuicyjne hamowanie, z maksymalną modulacją przy zwalnianiu i zarządzaniu hamulcem silnikowym, aby ułatwić poślizg mocy przy wchodzeniu w zakręty.
Skrzynia biegów może być wyposażona w funkcję Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down. W tym zastosowaniu DQS opiera się na magnetycznym czujniku Halla, a nie na tradycyjnym czujniku wagowym, aby poprawić dokładność i niezawodność.
Superquadro Mono będzie wyposażeniem motocykla, który wystąpi w piątym odcinku „Live” światowej premiery Ducati w 2024 roku. Grać. „Jeździć.” w czwartek 2 listopada o godzinie 16:00 czasu środkowoeuropejskiego na Ducati.com i kanale YouTube Ducati.
*Na pierwszym biegu tylko ogranicznik jest ustawiony na 10 000 obr./min
#Ducati #SuperquadroMono
Główne dane techniczne Superquadro Mono
- Pionowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 659 cm3
- Średnica x skok 116 x 62,4 mm
- Stopień sprężania 13,1:1
- Maksymalna moc 57 kW (77,5 KM) przy 9750 obr./min – 85 KM przy 9500 obr./min z wyścigowym układem wydechowym Termignoni
- Maksymalny moment obrotowy 63 Nm (6,4 kgm) przy 8050 obr./min – 6,8 kgm z wyścigowym wydechem Termignoni
- Aluminiowa lufa cylindra
- Homologacja Euro 5+
- Mieszana przekładnia łańcuchowa Rozkład desmodromiczny z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy, 4 zawory na cylinder. Tytanowe zawory dolotowe 46,8 mm, zawory wydechowe 38,2 mm.
- Asymetryczny wał korbowy osadzony na łożyskach głównych o różnej średnicy
- Podwójny wał pośredni wyważający z funkcją sterowania pompą wody i oleju
- Sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, napędzane serwo i wyposażone w funkcję zapobiegającą skokom
- Półsuche smarowanie miski olejowej z pompą tłoczącą i pompą odzysku
- Zasilanie paliwem odbywa się poprzez korpus przepustnicy o przekroju owalnym i średnicy zastępczej 62 mm
- Sześciobiegowa skrzynia biegów z możliwością zamontowania funkcji Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down
- Wymiana oleju ustalona na 15 000 km
- Kontrola i ewentualna regulacja luzu zaworowego ustawionego na 30 000 km
„Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik jedzenia. Subtelnie czarujący badacz alkoholu. Zwolennik popkultury”.
More Stories
Emdoor przygotowuje się do zaprezentowania swoich osiągnięć w zakresie nowej technologii sztucznej inteligencji podczas targów Global Sources Mobile Electronics Show 2024.
LinkedIn wykorzystuje Twoje dane do szkolenia Microsoft, OpenAI i jego modeli AI – oto jak to wyłączyć
Zapomnij o Apple Watch Series 10 — Apple Watch Ultra 2 w kolorze Satin Black to smartwatch, który warto mieć