Muzeum Brytyjskie mianowało w czwartek Nicholasa Cullinana, historyka sztuki, który obecnie prowadzi National Portrait Gallery w Londynie, na nowego dyrektora, kończąc tym samym niestabilny okres, w którym tej czcigodnej instytucji brakowało stałego lidera.
Cullinan (46 l.) obejmie to stanowisko w British Museum tego lata Poinformował w notatce prasowej. Natychmiast stanie przed szeregiem wyzwań, w tym konsekwencjami żenującego skandalu, w wyniku którego według muzeum były kustosz ukradł z magazynu ponad 1800 przedmiotów, a następnie sprzedał wiele artefaktów w serwisie eBay.
Cullinan będzie także musiał poprowadzić zakrojoną na szeroką skalę kampanię zbierania funduszy na gruntowny remont muzeum. Będzie musiał uporać się z żądaniami zwrotu spornych artefaktów do krajów pochodzenia, w tym rzeźb Partenonu, znanych również jako Marmury Elgina, oraz grupy posągów z brązu w Beninie.
W komunikacie prasowym Cullinan stwierdził, że nie może się doczekać wprowadzenia muzeum „w nowy rozdział”. Dodał, że spodziewa się, że pod jego kierownictwem muzeum będzie świadkiem „poważnych przemian, zarówno architektonicznych, jak i intelektualnych”. „Nie mogę sobie wyobrazić lepszego wyzwania ani okazji do wykorzystania tego, niż wspólne przemyślenie na nowo Muzeum Brytyjskiego z myślą o jak najszerszym kręgu odbiorców” – powiedział.
Rzeczniczka Muzeum Brytyjskiego powiedziała, że Cullinan nie zgodził się na rozmowę.
Muzeum Brytyjskie pozostaje bez stałego dyrektora od siedmiu miesięcy, odkąd w sierpniu ubiegłego roku Hartwig Fischer, niemiecki historyk sztuki, podał się do dymisji. Odejście Fishera nastąpiło wkrótce po tym, jak „The New York Times” i BBC poinformowały, że zbagatelizował on obawy, że kustosz ukradł przedmioty z muzeum. We wrześniu muzeum mianowało Marka Jonesa, byłego lidera Muzeum Wiktorii i Alberta, na tymczasowego następcę Fishera.
Zagraniczne rządy wykorzystały skandal związany z kradzieżami jako okazję do ponowienia żądań zwrotu mienia. W zeszłym roku Lina Mendoni, grecka minister kultury, stwierdziła, że kradzieże dowodzą, że rzeźby Partenonu nie są bezpieczniejsze w Wielkiej Brytanii niż w Grecji. Od listopada 2021 r. George Osborne, szef Muzeum Brytyjskiego, i premier Grecji Kyriakos Mitsotakis negocjują możliwą umowę dotyczącą zwrotu części rzeźb.
Cullinan – postrzegany przez znawców muzeów jako energiczny przywódca zdolny do zreformowania zmęczonych instytucji – był głównym kandydatem na stanowisko w British Museum. W zeszłym roku National Portrait Gallery została ponownie otwarta po remoncie wartym 53 miliony dolarów.
Ponieważ Muzeum Brytyjskie ma się wkrótce przebudować, potrzebna będzie umiejętność zbierania funduszy przez Cullinana. Wśród darczyńców, których sprowadził na renowację Narodowej Galerii Portretu, był Leonard Blavatnik, biznesmen urodzony na Ukrainie, który przekazał muzeum prawie 13 milionów dolarów.
Jednak pozyskiwanie funduszy staje się dla muzeów coraz trudniejsze, ponieważ praktyki biznesowe i inwestycje darczyńców są poddawane kontroli. Aktywiści chwalili i krytykowali Cullinana za filantropów, z którymi współpracował.
Podczas renowacji National Portrait Gallery Cullinan był chwalony przez artystów i aktywistów po tym, jak odrzucił darowiznę w wysokości 1,3 miliona dolarów od organizacji charytatywnej poświęconej rodzinie Sacklerów — jednej z pierwszych brytyjskich fundacji, która zdystansowała się od rodziny powiązanej z kryzysem opioidowym.
Organizacje ekologiczne Z radością przyjęła także decyzję Cullinana zakończyć umowę sponsorską z koncernem naftowym BP, mimo że część z tych samych aktywistów podpisała kontrakt w zeszłym roku Krytyka Narodowej Galerii Portretu Po ogłoszeniu podobnej umowy sponsorskiej z Herbert Smith Freehills, kancelarią prawniczą powiązaną z przemysłem naftowym.
W wywiadzie dla londyńskiego „The Times”.Cullinan bronił umowy sponsorskiej, twierdząc, że muzea stoją w obliczu „coraz trudniejszej” sytuacji finansowej i „trudno byłoby im znaleźć bank lub kancelarię prawną niepowiązaną z przemysłem naftowym”.
Cullinan urodził się w Connecticut, ale dorastał w Wielkiej Brytanii, studiował historię sztuki w prestiżowym Courtauld Institute of Art w Londynie. Następnie pracował jako kurator międzynarodowej sztuki nowoczesnej w Tate Modern, a następnie spędził dwa lata jako kurator sztuki nowoczesnej i współczesnej w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
W National Portrait Gallery współpracował z kilkoma instytucjami amerykańskimi. W zeszłym roku muzeum osiągnęło nowatorskie porozumienie z J. Paul Getty Museum w Los Angeles w sprawie wspólnego zakupu „Portrait of Mai (Omai)” Joshuy Reynoldsa – ważnego dzieła, na które National Portrait Gallery nie było stać samodzielnie. Obraz był przenoszony tam i z powrotem pomiędzy obydwoma muzeami.
Cullinan był doskonałym wyborem dla British Museum, powiedziała w e-mailu Catherine E. Fleming, prezes i dyrektor generalna J. Paul Getty Trust. „Jego imponujące doświadczenie rozciąga się od projektów kapitałowych po innowacyjną strategię przejęć” – powiedziała. Fleming dodał, że Cullinan ma również „wielką zdolność” do sprostania nadchodzącym wyzwaniom i będzie kreatywnie myśleć o tym, jak zapewnić, że muzeum pozostanie istotne w zmieniającym się świecie.
Obejmując nowe stanowisko, Cullinan zostanie dwudziestym trzecim dyrektorem British Museum od 1753 roku.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”