Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Doniesienia mówią, że rosyjska ropa naftowa trafia do Wielkiej Brytanii przez lukę w rafineriach

Doniesienia mówią, że rosyjska ropa naftowa trafia do Wielkiej Brytanii przez lukę w rafineriach

  • Napisane przez Michaela Reese’a
  • Korespondent biznesowy BBC News

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Badania pokazują, że mimo sankcji nałożonych w związku z wojną na Ukrainie miliony baryłek paliwa wyprodukowanego z rosyjskiej ropy są nadal importowane do Wielkiej Brytanii.

Tak zwana „luka” oznacza, że ​​rosyjska ropa jest rafinowana w takich krajach jak Indie, a produkty są sprzedawane do Wielkiej Brytanii.

Nie jest to nielegalne ani nie narusza brytyjskiego zakazu na rosyjską ropę naftową, ale krytycy twierdzą, że podważa sankcje mające na celu ograniczenie rosyjskich pieniędzy wojennych.

Rząd Wielkiej Brytanii zaprzecza, jakoby od 2022 roku odbywał się jakikolwiek import rosyjskiej ropy.

Rzecznik firmy powiedział jednak, że uznane na arenie międzynarodowej „reguły pochodzenia” stanowią, że ropa naftowa rafinowana w innym kraju jest oznaczana w celach handlowych jako pochodząca z kraju rafinacji.

„Udoskonalanie luki”

Jednak dwa osobne raporty, udostępnione wyłącznie BBC, sugerują, że zasady rafinacji umożliwiają produktom wytwarzanym z rosyjskiej ropy naftowej docieranie na terytorium Wielkiej Brytanii.

Ta „luka rafineryjna” oznacza, że ​​kraje takie jak Indie i Chiny, które nie nałożyły sankcji na Kreml, mogą legalnie importować rosyjską ropę i rafinować ją na produkty naftowe, takie jak paliwo do silników odrzutowych, Centrum Badań nad Energią i Czystym Powietrzem ( CREA) powiedział. I diesla.

Następnie eksportują te produkty do krajów takich jak Wielka Brytania i Unia Europejska.

„Problem z tą luką polega na tym, że zwiększa ona popyt na rosyjską ropę i umożliwia jej większą sprzedaż, a także podnosi jej ceny, co zwiększa pieniądze wysyłane do kremlowskiej skrzyni wojennej” – powiedział Isaac Levy, szef CREA. Analiza polityki europejsko-rosyjskiej i energetyki.

Ropa pomaga Putinowi zapłacić za wojnę

Większość importowanego paliwa – 4,6 miliona baryłek – stanowiło paliwo do silników odrzutowych, które według badaczy grupy było wykorzystywane podczas jednego na 20 lotów w Wielkiej Brytanii.

Leila Stanley, liderka zespołu ds. kampanii na rzecz Ukrainy w Global Witness, powiedziała, że ​​choć rząd Wielkiej Brytanii „robi wszystko, co w jego mocy, aby potępić wojnę na Ukrainie, pozostaje współwinny sprzedaży rosyjskiej ropy naftowej, utrzymując lukę w rafinacji”.

Dodała: „Każdy funt wydany na rosyjską ropę pomaga Putinowi zapłacić cenę za jego brutalną wojnę”.

Ekskluzywne dane udostępnione BBC przez CREA szacują, że w ciągu pierwszych 12 miesięcy obowiązywania rosyjskiego embarga na ropę od grudnia 2022 r. produkty naftowe importowane przez Wielką Brytanię o wartości około 569 mln funtów pochodziły z rosyjskiej ropy.

W obu raportach stwierdzono, że tak zwana luka w zabezpieczeniach pośrednio zapewniła Kremlowi ponad 100 milionów funtów wpływów podatkowych.

Stwierdzili również, że większość importu pochodzi głównie z trzech rafinerii ropy naftowej w Indiach – Jamnagar, Vadinar i New Mangalore, a także dziewięciu innych rafinerii w kilku krajach, w tym w Chinach.

Większość szacunków przeprowadzonych przez CREA i Global Witness opierała się na analizie danych dotyczących dostaw ropy naftowej sporządzonej przez firmę Kpler zajmującą się danymi i analizami, z danymi dotyczącymi cen opartymi na Eurostacie i kilku innych źródłach danych.

Zarówno CREA, jak i Global Witness stwierdziły, że dokumenty opierają się na założeniach i przyznały, że istnieją wyzwania i ograniczenia związane z analizą takiego handlu.

Źródło obrazu, Obrazy Bloomberga/Getty’ego

Skomentuj zdjęcie,

Rafineria Jamnagar w Gujarat w Indiach jest największą rafinerią na świecie, przetwarzającą 1,4 miliona baryłek dziennie

Dane Międzynarodowej Agencji Energetycznej pokazują, że import rosyjskiej ropy do Indii wzrósł od początku wojny na Ukrainie. W odpowiedzi na sankcje Rosja obniżyła ceny ropy, aby przyciągnąć nowych odbiorców.

Od czasu inwazji wzrósł także import do Wielkiej Brytanii indyjskiego paliwa do silników odrzutowych i oleju napędowego.

Rosja jest trzecim co do wielkości producentem ropy naftowej na świecie. Ropa naftowa jest wydobywana z ziemi, a następnie eksportowana do rafinerii i przetwarzana na takie produkty, jak benzyna, olej napędowy, paliwo do silników odrzutowych i różne tworzywa sztuczne.

Rosyjska gospodarka jest w dużym stopniu uzależniona od tego eksportu.

Pojawiają się jednak pytania, czy wprowadzone środki są tak rygorystyczne, jak oczekiwano po niedawnej aktualizacji przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy swojej prognozy wzrostu gospodarczego Rosji w 2024 r. z 1,1% do 2,6%.

Sankcje odbiły się także na krajach, które je nałożyły, gdyż ceny ropy i gazu wzrosły w związku z poszukiwaniem przez kraje, zwłaszcza Unii Europejskiej, nowych dostaw z Rosji.

Wpływ sankcji

Rzecznik brytyjskiego rządu powiedział, że od czasu wejścia w życie sankcji „nie ma importu rosyjskiej ropy i produktów naftowych do Wielkiej Brytanii”.

Dodał, że oprócz „przedstawienia dowodu, że towary nie pochodzą z Rosji, importerzy muszą teraz podać kraj ostatniej wysyłki, aby mieć pewność, że ropa nie zostanie przekierowana z Rosji przez inne kraje”.

Ostatecznie reguły pochodzenia oznaczają, że rosyjska ropa naftowa rafinowana w kraju takim jak Indie będzie oznaczona jako ropa indyjska, powiedział Brian Mueller, współprzewodniczący grupy ds. handlu międzynarodowego i ceł w kancelarii prawnej Bird & Bird.

„Zmiana jest pierwotnie określana na podstawie wewnętrznego przetwarzania” – powiedział. „Po przetworzeniu rosyjskich znacząco rafinowanych produktów naftowych z wody w jurysdykcji innej niż Federacja Rosyjska nie uważa się ich już za pochodzące z Federacji Rosyjskiej”.

Źródło z branży naftowej dodało, że ponieważ Wielka Brytania nie jest samowystarczalna pod względem oleju napędowego, musi go skądś kupować, a jeśli nie dostanie go z Indii, ryzykuje zapłaceniem wyższej ceny gdzie indziej i przeniesieniem kosztów na konsumenta. .

„Całkowity zakaz nie jest trudny”.

Jednak Oleg Ustenko, doradca ekonomiczny prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, wezwał zachodnich sojuszników Ukrainy do zaostrzenia istniejących sankcji, włączając całkowity zakaz wszystkich produktów rafinacji ropy naftowej pochodzących z rosyjskiej ropy.

„Musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby odciąć Rosji finansowanie. Musimy dopilnować, aby nie miała w rękach wystarczającej ilości pieniędzy, aby kontynuować tę krwawą wojnę przeciwko nam” – powiedział.

„Należy to zrobić w tych krajach, które są… tak naprawdę naszymi sojusznikami. Począwszy od Wielkiej Brytanii, UE i USA. Wielkiej Brytanii nie jest trudno nałożyć tego typu zakaz”.

Levy z CREA zgodziła się, że takie posunięcie zamknęłoby lukę w rafinacji.

Matt Smith, analityk w Kpler, źródło większości badań, powiedział, że choć nie da się oddzielić produktów rafinowanych ropy naftowej od produktów rosyjskich, „można śmiało powiedzieć, że przynajmniej część rafinowanych produktów do Europy.” Jest produkowany z materiałów rosyjskich.

Dodał, że w związku z tym Wielka Brytania otrzymuje z Indii produkty naftowe, które „prawdopodobnie zostały rafinowane z rosyjskiej ropy”.

Smith stwierdził, że chociaż tak zwana luka w prawie podważa sankcje, sytuacja jest złożona.

„Nie da się usunąć z rynku światowego rosyjskiej ropy ani produktów wytworzonych z rosyjskich materiałów” – stwierdził. „Rosja jest też na tyle znaczącym graczem, że obecne mocarstwa nie chcą całkowicie wyeliminować rosyjskich dostaw z rynku światowego, bo mogłoby to skutkować wzrostem cen”.

W zeszłym roku część amerykańskich prawodawców, wraz z przedstawicielami USA Lloydem Doggettem i Joe Wilsonem, wezwała także do wprowadzenia zakazu importu paliw z rafinerii wykorzystujących rosyjską ropę naftową. Złóż projekt ustawy Aby zamknąć lukę rafinacyjną.

Trzy indyjskie rafinerie ropy naftowej nie odpowiedziały na prośby BBC o komentarz.