Członkowie związku RMT pracujący dla 14 operatorów pociągów organizują więcej strajków w obecnej rundzie strajków.
Od czerwca 2022 r. krajowe strajki kolejowe, splątane spory o płace, bezpieczeństwo pracy i organizację pracy spowodowały problemy dla dziesiątek milionów osób dojeżdżających do pracy pociągami.
Od tego czasu często zgłaszane są przestoje powodujące znaczne utrudnienia dla pasażerów.
Oto główne pytania i odpowiedzi.
Kto uderza i kiedy?
Główny związek kolejowy, RMT, polecił wszystkim swoim członkom pracującym dla 14 operatorów kolejowych strajk w czwartek 30 marca i sobotę 1 kwietnia.
Firmy kolejowe to te, które są zakontraktowane przez Ministerstwo Transportu. Należą do nich wiodący operatorzy międzymiastowi:
- Zachodnie Wybrzeże Avanti
- cross country
- Kolej East Midlands
- Wielka Kolej Zachodnia
- LNER
- Ekspres transpeninowy
Zakażeni zostaną również wszyscy londyńscy operatorzy dojeżdżający do pracy:
- c2c
- Wielka Anglia
- GTR (Gatwick Express, Great Northern, Southern, Tameslink)
- południowy wschód
- Kolej Południowo-Zachodnia
Dotyczy to operatorów skupiających się na Midlands i północnej Anglii:
- Kolei Chiltern
- Pociągi północne
- Pociągi West Midlands
Planowany strajk, który przyciągnął również pracowników Network Rail, został przełożony na czas przeprowadzenia ankiety dla członków RMT.
Jaki będzie efekt?
Pasażerowie mogą spodziewać się normalnej obsługi na:
- Kaledoński śpiący
- Grand Central
- Heathrow Express
- Pociągi kadłubowe
- Londyn naziemny
- lomo
- Merceryl
- Skrill
- Transport dla Walii
Pociągi obsługiwane przez te firmy będą prawdopodobnie bardziej ruchliwe niż zwykle na trasach, które są zwykle współdzielone z operatorami pociągów, których personel jest niesamowity, takimi jak Londyn-York-Newcastle-Edynburg i Swansea-Cardiff-Newport.
Dokładna stawka za usługi regularne różni się w zależności od operatora kolejowego. Podczas poprzednich strajków wiosną 2023 r., w czwartek 16 marca i sobotę 18 marca, kursowała około połowa pociągów w kraju. Najlepszym operatorem był c2c w London South Essex, który prowadził regularne usługi.
Na wielu liniach międzymiastowych kursy odbywały się co godzinę, chociaż wiele wczesnych i późnych połączeń zostało odwołanych.
Najgorzej wypadły Northern i TransPennine Express.
Train Delivery Group (RDG) mówi: „Oczekuje się, że w całym kraju będzie kursować od 40 do 50 procent usług kolejowych, ale w sieci będą duże różnice, a na niektórych obszarach w ogóle nie będzie usług.
„Możliwe, że wieczorne usługi zostaną naruszone na niektórych liniach w dniach poprzedzających każdy strajk”.
Czy wpłynie to na Eurostar?
Nie. Ale komunikacja do iz głównego węzła operatora pociągu w londyńskim St Pancras International będzie utrudniona, ponieważ członkowie związku, którzy pracują dla wszystkich trzech lokalnych operatorów kolejowych (East Midlands, South Eastern i Thameslink) obsługujących stację, odejdą.
Po co strajk przemysłowy?
Pracownikom przewoźników kolejowych zaproponowano minimalną podwyżkę wynagrodzenia o 5 proc. w 2022 r. i 4 proc. w tym roku (z dodatkowymi podwyżkami dla pracowników gorzej opłacanych) jako „najlepszą i ostatnią” ofertę.
Warunkiem jest jednak zaakceptowanie przez związek szerokiego zakresu zmian w organizacji pracy.
RMT żąda, aby „zaoferował bezwarunkową umowę o płacy i bezpieczeństwie pracy i nie wymuszał żadnych szkodliwych zmian w warunkach pracy członków i praktykach”.
Sekretarz generalny Mick Lynch powiedział, że po „dogłębnym doradztwie naszych 40 000 członków” dominująca opinia odrzuciła „te przerażające oferty”.
Powiedział podczas ostatnich ciosów NiezależnyZ niecierpliwością czekamy na powrót do stołu w przyszłym tygodniu.Chcemy popracować nad rozwiązaniami tych problemów i uzyskać dobre warunki dla naszych pracowników.
„Jeśli nam się to uda, konflikt się skończy”.
Co mówią pracodawcy?
Są wściekli, że związkowcy nie mieli możliwości głosowania nad ofertami i że RMT domaga się teraz bezwarunkowej podwyżki płac.
Rzecznik Rail Delivery Group powiedział: „Kierownictwo RMT wielokrotnie akceptowało publicznie i na sali negocjacyjnej, że kolej postpandemiczna znajduje się w punkcie zwrotnym i musi zostać zmieniona. Związek nie może zaakceptować potrzeby zmian, nie akceptując ich jednocześnie poprzez zmieniające się praktyki pracy.
„Członkowie RMT już głosują nogami, ponieważ coraz więcej kolegów wraca dziś do pracy, mając dość utraconych zarobków i nie mówiąc nic w umowie, która daje najniższemu wynagrodzeniu 13-procentowy wzrost.
Czy można odwołać strajki?
W takim przypadku konieczne będzie zawarcie jakiegoś porozumienia ramowego co najmniej na tydzień przed wycofaniem. Później, a pociągi prawdopodobnie i tak zostaną odwołane – tak jak miało to miejsce w listopadzie ubiegłego roku, kiedy w ostatniej chwili odwołano rundę strajków. Ponieważ pracowników nie było na liście, dziesiątki tysięcy pociągów i tak zostało odwołanych.
Wydaje się, że rząd, który w końcu zapłaci i zapłaci za ostateczną ugodę, zagłębia się teraz w wojnę na wyniszczenie. Ministrowie wiedzą, że zawodność pociągów podkopuje zaufanie społeczne. Ale sekretarz transportu Mark Harper mówi: „Modernizacja praktyk pracy musi być częścią reformy”.
O aktualnych ofertach dla członków Network Rail i operatorów pociągów mówi: „Najlepsze i ostatnie oznacza to, co mówi”. Mówi, że kolej jest niestabilna finansowo.
Ministrowie uważają, że pojawiają się pęknięcia w solidarności związkowej, a kolejarze raczej nie odzyskają pieniędzy, które stracili do tej pory podczas strajku w postaci wyższych płac.
I odwrotnie, kierownictwo RMT stawia na to, że członkowie będą nadal słuchać wezwania do strajku i że w końcu rząd skurczy się i zgodzi na umowę bez zobowiązań.
Teraz pytanie, kto pierwszy się wycofa. Złapany w środku: cierpiący pasażer .
Mam zarezerwowany bilet na jeden z dni strajku. co mogę zrobić?
Pasażerowie z biletami z wyprzedzeniem, dowolnymi godzinami lub poza szczytem mogą bezpłatnie zwrócić swój bilet, jeśli pociąg, na który mają rezerwację, zostanie odwołany, opóźniony lub przełożony.
RDG mówi: „Bilety na podróż 30 marca lub 1 kwietnia mogą alternatywnie wykorzystać swój bilet na dzień przed datą na bilecie lub nawet we wtorek 4 kwietnia.
„Pasażerowie z biletami okresowymi (elastycznymi, miesięcznymi lub dłuższymi), którzy nie latają, mogą ubiegać się o 100-procentowy zwrot kosztów za daty strajku w ramach zwrotu opóźnienia”.
Maszyniści pociągów przynajmniej się uspokoili?
daleko stąd. Maszyniści należący do związku Aslev zorganizowali swój ósmy strajk na początku tego miesiąca w podobnym sporze płacowym z rządowymi operatorami pociągów.
Twierdzą również, że nie mają żadnych zobowiązań. Ale Niezależny Rozumie, że rozmowy przebiegają pomyślnie dzięki sponsorowaniu Rail Industry Recovery Group i że obie strony zmierzają w kierunku porozumienia.
Obejmowałoby to podwyżkę płacy podstawowej o 7 procent lub nieco więcej, z dodatkowymi płatnościami w celu zaakceptowania modernizacji, takiej jak włączenie niedzieli do tygodnia roboczego, gdzie to jeszcze nie nastąpiło.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa