Według raportu, 13 milionów samochodów z silnikiem Diesla nadal wytwarza „ekstremalne” poziomy toksycznego zanieczyszczenia powietrza na drogach w Europie i Wielkiej Brytanii, siedem lat po pierwszym wybuchu skandalu Dieselgate.
Grupa badawcza non-profit, Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT), ujawniła w 2015 r., że wiele samochodów z silnikiem Diesla zanieczyszcza środowisko, emitując znacznie więcej NOx na drogach niż podczas oficjalnych testów. Skandal doprowadził do ostrzejszych testów w Unii Europejskiej w 2019 roku.
Jednak na podstawie szeroko zakrojonych dowodów z badań ICAC ujawniła obecnie, że około 13 milionów wysoce zanieczyszczających środowisko samochodów z silnikiem Diesla sprzedanych w latach 2009-2019 pozostaje na drogach. Komisja stwierdziła, że kolejne sześć milionów silników Diesla miało „podejrzany” poziom emisji. Samochody obejmują ponad 200 różnych modeli wyprodukowanych przez wszystkich głównych producentów.
Międzynarodowa Komisja Motoryzacyjna stwierdziła, że najlepiej sprzedającymi się modelami 2009-2019 w UE-27 i Wielkiej Brytanii o „ekstremalnych” emisjach są wersje Euro 5 VW Passat, Tiguan, Renault Clio, Ford Focus i Nissan Qashqai.
Analizowane dane testowe obejmowały oficjalne testy rządowe, niezależne pomiary przy użyciu sprzętu podłączonego do wydechów oraz drogowe pomiary rzeczywistych emisji pojazdów podczas mijania kierowców. Ten ostatni obejmuje 700 000 pomiarów w pięciu krajach europejskich wykazało, że około 75% typów silników Diesla przekracza „maksymalny” próg.
W ciągu ostatnich trzech dekad Unia Europejska nałożyła coraz bardziej rygorystyczne ograniczenia emisji spalin, a producenci spełniają te ograniczenia, dodając nowe technologie do wszystkich pojazdów. ICCT twierdzi, że jest „prawie pewne”, że samochody o „ekstremalnych” emisjach korzystały z urządzenia oszukującego, oprogramowania, które zmienia lub dezaktywuje technologie emisji pojazdu w określonych warunkach.
Wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) od 2020 r. wyjaśniły, co stanowi nielegalne urządzenie oszukujące, a dane z testów, a także dokumenty przedłożone rządom przez niektórych producentów wskazują, że wiele modeli nadal ma te urządzenia.
Organizacja charytatywna ClientEarth i inne grupy wykorzystały nowe dowody ICCT do wysłania skarg prawnych do rządów Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, twierdząc, że nie poradziły sobie z pozorną „epidemią” urządzeń oszukujących, czego wymaga od nich prawo. Zarówno ICCT, jak i ClientEarth stwierdziły, że odsetek wysoce zanieczyszczających pojazdów, które zostały wycofane, jest niewielki i że nie ma przejrzystości co do tego, czy poprawki są skuteczne.
Według Europejskiej Agencji Środowiska zanieczyszczenie powietrza pozostaje największym środowiskowym zagrożeniem dla zdrowia w Europie. Szacuje się, że prowadzą do tego emisje dwutlenku azotu, w dużej mierze wytwarzane przez pojazdy napędzane olejem napędowym 64 000 przedwczesnych zgonów każdego roku.
„Minęło ponad siedem lat od pierwszego wybuchu skandalu Dieselgate” – powiedziała Michelle Meyer z ICCT. „Jednak ze względu na ograniczone działania zaradcze pojazdy te nadal jeżdżą po całej Europie ze szkodą dla zdrowia wszystkich osób narażonych na zanieczyszczenie powietrza powodowane przez te emisje”.
„[Dieselgate] powiedział Tim Dallman, również z ICCT. „Istnieje bardzo solidna baza dowodowa do podjęcia działań, a to zależy od rządów i innych zainteresowanych stron. [Without action], będzie się nadal pogarszać. Są to pojazdy sprzedawane dopiero w 2019 roku, więc jeszcze przez wiele lat będą jeździć po ulicach europejskich miast i Wielkiej Brytanii”.
Adwokat ClientEarth, Katie Nield, powiedziała: „To niesamowite, jak niewiele się zmieniło [since 2015]. Wysyłamy skargi prawne do trzech rządów krajowych, żądając, aby raz na zawsze zająć się plugawą spuścizną Dieselgate. To była zdrada zaufania konsumentów i społeczeństwa, a władze nie mogą dalej zwalniać producentów samochodów”.
Rzecznik Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów powiedział: „Orzeczenia sądowe i najnowsze dyrektywy Komisji Europejskiej pokazały wszystkim stronom, jak ważne jest posiadanie jasnego, dobrze napisanego prawodawstwa – szczególnie w tym przypadku, ponieważ kontrola emisji jest bardzo złożonym procesem. sprawa. Niestety, poprzednie kroki Euro nie zapewniły wystarczającej jasności w przypadku samochodów osobowych i dostawczych. Zauważamy, że raport ICCT przyznaje, że oficjalne raporty rządowe nie zidentyfikowały ostatecznie żadnych pojazdów używających urządzeń ograniczających skuteczność działania.
Rzecznik Volkswagena powiedział: „Wszystkie pojazdy Volkswagena spełniają prawne ograniczenia norm emisji obowiązujących w momencie ich pierwszej rejestracji. Żaden z wymienionych pojazdów Volkswagena nie zawiera nieautoryzowanego urządzenia ograniczającego skuteczność działania”.
Rzecznik Nissana powiedział: „Nissan zobowiązuje się do przestrzegania obowiązujących wymogów dotyczących emisji na wszystkich rynkach. Normy emisji i systemy testowania pojazdów znacznie ewoluowały w ostatnich latach i nadal się zmieniają”.
the Raport ICCT Wykorzystuje progi do porównania rzeczywistych emisji z oficjalnymi wynikami testów w celu określenia „ekstremalnych” i „podejrzanych” poziomów emisji. W dużej mierze odpowiadają one tym używanym przez Wspólne Centrum Badawcze Unii Europejskiej. Naukowcy stwierdzili, że szacunki dotyczące 13 milionów pojazdów o „ekstremalnych” emisjach i 6 milionów pojazdów o „podejrzanych” emisjach są ostrożne, ponieważ opierają się na oficjalnych rządowych danych z testów. Inne dane pokazały, że istnieją inne wysoce zanieczyszczone modele, które nie zostały uwzględnione w testach rządowych.
Dallman powiedział, że samochody, które wytwarzają „ekstremalne” emisje, które mogą być wielokrotnie wyższe niż oficjalne poziomy emisji, są „prawie pewne”, że użyją urządzenia oszukującego. „Nie widzimy żadnych innych wiarygodnych wyjaśnień”.
Orzeczenia TSUE w 2020 i 2022 roku jasno pokazały, że wszystkie urządzenia ograniczające kontrolę emisji, które zmniejszają kontrolę emisji przez większą część roku w normalnych warunkach jazdy, są nielegalne. Przepisy mają zastosowanie z mocą wsteczną do pojazdów już poruszających się po drogach.
Prawo Wielkiej Brytanii i UE wymaga od rządów zbadania przypadków potencjalnych urządzeń ograniczających skuteczność działania i wymaga od producentów podjęcia działań naprawczych w przypadku wykrycia zabronionego urządzenia ograniczającego skuteczność działania. ICCT stwierdził, że orzeczenie TSUE z 2020 r. pozostaje ważne w Wielkiej Brytanii, ponieważ zachowano prawo UE.
„Niektóre wycofania związane z emisjami zostały zgłoszone w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech” – powiedział Nield. „Ale publicznie dostępne informacje wskazują, że mogą one obejmować tylko ułamek milionów wysoce zanieczyszczających pojazdów, które pozostają na naszych drogach”.
ClientEarth powiedział, że w wielu przypadkach producenci samochodów w Europie nie zostali ukarani ani pociągnięci do odpowiedzialności za dostarczanie skutecznych rozwiązań. Zamiast tego, indywidualni konsumenci zostali zmuszeni do ubiegania się o rekompensatę pieniężną w pozwach zbiorowych.
Z kolei w Stanach Zjednoczonych Volkswagen musiał odkupić samochody lub wprowadzić reformy ograniczające emisje, a także wpłacił prawie 3 miliardy dolarów (2,45 miliarda funtów) na fundusz mający pomóc stanom USA w zmniejszeniu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego. ClientEarth wezwał do utworzenia podobnego funduszu oczyszczania w Europie.
Renault i Ford nie odpowiedziały na prośby o komentarz.
Rzecznik DfT powiedział: „Ten rząd jest zaangażowany w dekarbonizację transportu, inwestując 2 miliardy funtów w pojazdy elektryczne i kończąc sprzedaż samochodów i ciężarówek na benzynę i olej napędowy do 2030 r. – wszystkie nowe samochody i ciężarówki będą miały zerową emisję z rury wydechowej do 2035 r.
„Nadużywanie systemu jest niedopuszczalne, a od 2016 roku radykalnie zwiększyliśmy nadzór nad badaniem emisji spalin i stworzyliśmy wyspecjalizowaną jednostkę do testowania pojazdów w świecie rzeczywistym, a także w laboratoriach oraz do badania podejrzanych praktyk – i nie możemy się doczekać wprowadzenia nawet silniejsze siły”.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa