Centralny Port Komunikacyjny (CPK) opublikował szczegóły planu zagospodarowania lotniska, kluczowego dokumentu określającego długoterminową koncepcję rozwoju lotniska.
Agregacja dostarcza wskazówek projektantom i wykonawcom oraz stanowi kluczowe źródło założeń i planów rozwoju intermodalnego hubu integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Link podsumowujący główny plan lotniska CPK może być znaleźć tutaj.
W czerwcu 2023 r. zatwierdzono Generalny Plan, dokument wymagany przez prawo lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblu rządowym dla budowy nowego lotniska. Opublikowany dokument jest podsumowaniem całego Master Planu Portu Lotniczego, który zawiera wytyczne dla planistów i deweloperów w odniesieniu do lotniska, linii kolejowej i węzła trasowego: od wizji i celów strategicznych poprzez zmienne analizowane podczas prac planistycznych, szczegóły lokalizacji, koncepcję zrównoważony rozwój, planowanie lotnisk i fazy dla wszystkich kluczowych obszarów, w tym tej części lotniczej, terminala pasażerskiego, stacji kolejowej, obszaru lądowego, obszaru ładunkowego, obszaru MRO i innej infrastruktury.
Tylko jeden z 15 publicznych portów lotniczych w Polsce – Port Lotniczy Katowice opublikował swój aktualny plan generalny online. Dla porównania: w Wielkiej Brytanii 30 portów lotniczych udostępnia takie dokumenty, a ich opracowanie poprzedzone jest szczegółowymi badaniami środowiskowymi i szeroko zakrojonymi konsultacjami społecznymi, jak w przypadku CPK.
Publikacja Master Planu Portu Lotniczego CPK pokazuje, że założenia i plany budowy tej bardzo potrzebnej inwestycji są przejrzyste i publicznie dostępne. To także kolejny krok w ciągle zmieniającym się procesie inwestycyjnym. Przeszliśmy od etapu planowania do zaawansowanego projektowania. Marcin Horała, wiceminister finansów i polityki regionalnej oraz komisarz ds. CPK, mówi, że szybko postępują przejęcia nieruchomości na terenie projektu, rozbiórki i odwierty geologiczne.
„Niniejszy dokument jest podsumowaniem wielomiesięcznych prac nad koncepcją długookresowego rozwoju lotniska i centrum intermodalnego CPK. Masterplan przedstawia rozważane zmienne i etapy rozwoju lotniska. Zamierzamy zapewnić pasażerom komfortowe warunki podróżowania poprzez łączenie różnych środków transportu w jednym miejscu – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK – kluczowym elementem projektowanej infrastruktury jest pierwszy w ten sposób zintegrowany z lotniskiem dworzec kolejowy.
W dokumencie przedstawiono etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, zaplanowanego na 2028 rok, poprzez kolejne etapy, aż do 2060 roku – daty końcowej prognozy lotniczej dla polskiego rynku stworzonej przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA).
Plan generalny jest zgodny z prognozami IATA, które powstały przy założeniu trzech scenariuszy – niskiego, bazowego i wysokiego – z uwzględnieniem wpływu pandemii COVID-19. Według podstawowego scenariusza poziom 40 mln pasażerów powinien zostać osiągnięty około 2035 roku, co oznacza konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r. z CPK ma korzystać około 65 mln pasażerów rocznie. Oczekuje się, że ruch w początkowym okresie funkcjonowania lotniska będzie stanowił około 40%, aw dłuższej perspektywie wzrośnie do 45-50%.
Dokument wskazuje, że dzięki elastycznemu projektowi powinna istnieć możliwość rozbudowy terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury w sposób modułowy, aby zapewnić sprawne działanie całego hubu. Port Lotniczy CPK po otwarciu będzie posiadał dwie równoległe drogi startowe, każda o długości 3800 m, oddzielone pasem startowym o długości 2,5 tys. a także do wieży kontroli lotów. Rezerwa na przyszłą rozbudowę trzeciego pasa startowego, która może być potrzebna w kolejnej fazie rozwoju lotniska, zlokalizowana jest na południe od dwóch obecnie projektowanych pasów startowych.
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na zrównoważony rozwój i zieloną zabudowę, Master Plan zakłada, że lotnisko powinno być gotowe na zerową emisję CO2 netto od momentu uruchomienia, poprzez zapewnienie infrastruktury obsługi naziemnej składającej się z pojazdów bezemisyjnych i źródeł energii ze źródeł odnawialnych.
Ze stacją zintegrowana zostanie stacja kolejowa z sześcioma podziemnymi peronami obsługującymi połączenia dalekobieżne, regionalne i pasażerskie. Dzięki wybudowanym przez spółkę nowym liniom kolei dużych prędkości oraz modernizacji istniejącej sieci kolejowej czas przejazdu pomiędzy Portem Lotniczym CPK, Warszawą a głównymi miastami w Polsce nie powinien przekraczać 2,5 godziny.
Projektowana linia kolejowa, która ma zostać oddana do użytku wraz z otwarciem lotniska, połączy Warszawę i Łódź z CPK, łącząc lotnisko z systemem kolei dużych prędkości. Dworzec CPK to węzeł kolejowy łączący CPK z liniami do Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Wrzeszowa.
Wyniki prognoz modelu PMT wskazują, że około 40 procent pasażerów ostatecznie dotrze na lotnisko koleją, z czego około 50 procent skorzysta z samochodów i taksówek, a pozostała część skorzysta z autobusów i innych środków transportu. W dalszej perspektywie planowana jest również rozbudowa linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) z Grodziska Mazowieckiego do stacji pasażerskiej CPK.
Na terenie lotniska powstaną dwie dodatkowe stacje kolejowe, obsługiwane przez pociągi regionalne. Stacja CPK Wschód ma zapewniać dojazd do miasta lotniska (tj. zaplecza hotelowego, biurowego, konferencyjnego i administracyjnego). Z kolei terminal CPK West ma obsługiwać obszar towarowy (terminal CPK Freight zostanie wybudowany do obsługi towarowej w zachodniej części węzła). Terminale cargo dla frachtu lotniczego muszą znajdować się po zachodniej stronie lotniska. Opierając się na prognozach IATA, plan generalny zakłada, że nowa infrastruktura CPK, w połączeniu z brakiem takich ograniczeń jak na Lotnisku Chopina, powinna otworzyć polski lotniczy potencjał cargo. Według prognoz łączny transport towarów i poczty lotniczej ma osiągnąć do 2035 r. ok. 1 mln ton (przed COVID-19 było to ok. 100 tys. ton).
Masterplan uwzględnia również wstępny plan trasy wokół lotniska, który jest przedmiotem pogłębionych analiz i uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA): połączenie lotniska z rozbudowaną autostradą A2, drogą krajową nr . 50 (DK50) i przekroczył planowaną Aglomerację Warszawską (OAW).
Płatna promocja obsługiwana przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z oo (CPK)
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu