- Napisane przez Theo Leggetta i Nicka Edsera
- wiadomości BBC
Coca-Cola, Danone i Nestlé zostały oskarżone o składanie wprowadzających w błąd twierdzeń na temat 100% możliwości recyklingu plastikowych butelek po wodzie.
Organizacja konsumencka i dwie grupy ekologiczne złożyły do Komisji Europejskiej skargę prawną w związku z rzekomym „ekościemą” (ang. greenwashing).
Twierdzą, że butelki nie są wykonane w całości z materiałów pochodzących z recyklingu.
Coca-Cola stwierdziła, że jej twierdzenia dotyczące opakowania mogą zostać uzasadnione, a Nestlé stwierdziła, że ograniczy to użycie opakowań z tworzyw sztucznych.
Danone oświadczyło, że nadal inwestuje w infrastrukturę recyklingu.
Firmy są oskarżane o greenwashing, gdy etykietują coś jako bardziej przyjazne dla środowiska, ekologiczne lub zrównoważone, niż jest w rzeczywistości. Może wprowadzić w błąd konsumentów, którzy wybierając te produkty, chcą pomóc planecie.
Skarga złożona do Komisji Europejskiej koncentruje się na twierdzeniach firm, że dostarczane przez nie jednorazowe plastikowe butelki na wodę albo pochodzą w 100% z recyklingu, albo w 100% nadają się do recyklingu.
Europejska Organizacja Konsumentów, przy wsparciu grup ekologicznych Client Earth i ECOS, stwierdziła, że wprowadza to w błąd, zwłaszcza jeśli towarzyszą temu ekologiczne obrazy lub branding.
Twierdzą, że butelki nie są wykonane w całości z materiałów pochodzących z recyklingu, a możliwość ich recyklingu zależy od wielu czynników, w tym od dostępnej infrastruktury.
„Dowody są jasne – w Europie plastikowe butelki na wodę po prostu nie są w kółko poddawane recyklingowi i powstają z nich nowe butelki” – powiedziała Rosa Pritchard, prawniczka ds. tworzyw sztucznych w ClientEarth.
„100% wskaźnik recyklingu butelek nie jest technicznie możliwy i to, że butelki są wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu, nie oznacza, że nie szkodzą ludziom i planecie”. „Ważne jest, aby firmy nie przedstawiały recyklingu jako magicznego rozwiązania kryzysu związanego z tworzywami sztucznymi – zamiast tego musiały skoncentrować wysiłki na ograniczeniu plastiku u źródła”.
W odpowiedzi Coca-Cola oświadczyła, że „pracuje nad zmniejszeniem ilości używanych przez nas opakowań plastikowych oraz inwestujemy w zbieranie i recykling równoważnej ilości zużytych opakowań”.
„Na naszych opakowaniach przekazujemy wyłącznie komunikaty, które można zweryfikować i które wyraźnie wskazują wszelkie odpowiednie kwalifikacje, aby umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów” – stwierdziła.
„Na niektórych naszych opakowaniach znajdują się komunikaty promujące świadomość dotyczącą recyklingu, w tym informację, czy nasze opakowanie nadaje się do recyklingu i czy jest wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu”.
Rzecznik Nestlé powiedział: „Ciężko pracujemy, aby zmniejszyć ilość wykorzystywanych przez nas opakowań plastikowych, stymulować inwestycje i wspierać włączanie opakowań do głównego nurtu działalności wraz z partnerami, a także jasno komunikować się z konsumentami, którzy chcą dokonywać świadomych wyborów.
„Nestle zmniejszyła ilość pierwotnego plastiku o 10,5% od 2018 r. i jesteśmy na dobrej drodze, aby do końca 2025 r. osiągnąć jedną trzecią mniej pierwotnego plastiku”.
„Jesteśmy głęboko przekonani o recyklingu opakowań i wspólnie z naszymi partnerami będziemy nadal inwestować i prowadzić kampanię na rzecz lepszej infrastruktury zbiórki i recyklingu” – stwierdził Danone w oświadczeniu.
Jeżeli Komisja Europejska zatwierdzi skargę, może zorganizować skoordynowaną reakcję krajowych organów ds. ochrony konsumentów, które następnie mogą podjąć niezbędne działania.
Może to obejmować nałożenie na przedsiębiorstwa obowiązku naprawienia sytuacji lub nałożenie kar finansowych na ich terytorium. Komisja nie ma uprawnień do nakładania własnych sankcji.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa