Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Co poszło nie tak z elektronicznymi bramkami paszportowymi na lotniskach w Wielkiej Brytanii?  |  Transport lotniczy

Co poszło nie tak z elektronicznymi bramkami paszportowymi na lotniskach w Wielkiej Brytanii? | Transport lotniczy

Tysiące pasażerów czekało w kolejkach na lotniskach we wtorek wieczorem przez ponad trzy godziny po awarii systemu technologicznego elektronicznego portalu paszportowego w całym kraju.

Dotknięte zostały prawie wszystkie główne brytyjskie lotniska, a 270 elektronicznych bramek i automatycznych systemów rozpoznawania twarzy na granicy było zamkniętych na ponad cztery godziny.

Co więc dokładnie się wydarzyło, czy poszkodowani będą mogli uzyskać odszkodowanie i czy taka sytuacja może się powtórzyć?

Co się stało?

We wtorek tuż przed godziną 20:00 inżynierowie odkryli problem z siecią w systemie obsługującym bramki elektroniczne zlokalizowane w 15 portach lotniczych i kolejowych w całym kraju. Dotknęło to również niektóre systemy policyjne, paszportowe i imigracyjne.

Problem wymusił zamknięcie elektronicznych bramek na głównych lotniskach, m.in. na Heathrow, Gatwick, Manchesterze i Edynburgu. Zamiast tego funkcjonariusze graniczni byli zmuszeni do ręcznej obsługi podróżnych, co spowodowało znaczne opóźnienia i opóźnione powroty. System został przywrócony do działania o godzinie 12:30.

Pomimo wezwań do przejrzystości co do przyczyn tej sprawy, rząd jak dotąd pozostaje niejasny, obwiniając „problemy techniczne w sieci Ministerstwa Spraw Wewnętrznych”.

W oświadczeniu dla parlamentu Tom Borsloff, Sekretarz Stanu ds. Legalnej Imigracji i Granic, stwierdził, że Straż Graniczna jest przekonana, że ​​znalazła trwałe rozwiązanie tego problemu.

Wykluczył, że przyczyną był cyberatak, nie podał jednak bliższych szczegółów, twierdząc, że nie chce „uprzedzać” śledztwa prowadzonego przez MSW.

„Szczerze przepraszam za spowodowane zakłócenia” – powiedział Pursglove. „Mogę zapewnić Izbę, że Minister Spraw Wewnętrznych i ja będziemy niezachwiani w naszej determinacji, aby wyciągnąć wszelkie możliwe wnioski i upewnić się, że taka sytuacja się nie powtórzy”.

czy zdarzyło się to wcześniej?

Awaria była ostatnią z długiej listy awarii systemu portalu.

Dwa tygodnie temu „ogólnokrajowa przerwa techniczna” spowodowała powstanie kolejek na lotniskach w Edynburgu, Gatwick i Bristolu.

READ  Ekonomiści twierdzą, że „trudna” gospodarka Wielkiej Brytanii musi odzyskać energię

Do najbardziej znaczącej ostatniej katastrofy doszło w maju ubiegłego roku, kiedy podróżujący na lotniskach i w portach Wielkiej Brytanii borykali się z dużymi opóźnieniami przed drugim świętem państwowym w maju. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych po raz kolejny obwiniało błąd systemu, który dotyczył wszystkich elektronicznych bramek dla osób przybywających do kraju.

Nastąpiło to po trzech oddzielnych awariach bramek na lotniskach w Wielkiej Brytanii w ciągu trzech miesięcy w drugiej połowie 2021 r.

W ostatnich latach rządowe organy nadzoru wielokrotnie ostrzegały przed tym systemem.

Raport Davida Neale’a, ówczesnego niezależnego głównego inspektora granic i imigracji, ostrzegał przed awariami w działaniu systemu e-gate w 2021 roku. Sprawozdanie uzupełniające, luty 2024 rW badaniu, które ukazało się po ponownym zbadaniu bramek elektronicznych zeszłego lata, stwierdzono, że ochrona granic nie była „skuteczna i skuteczna” oraz stwierdzono, że czasami przy bramkach elektronicznych nie było personelu.

Pomiń poprzednią promocję newslettera

Czy dotknięci pasażerowie będą mogli ubiegać się o odszkodowanie?

Jest mało prawdopodobne, aby większość pasażerów stanęła w kolejce po odszkodowanie.

Linie lotnicze uważają takie zdarzenia za „zdarzenia nadzwyczajne” i nie podlegają przepisom europejskim, które wymagają od linii lotniczych zapewnienia pasażerom pomocy lub odszkodowania w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu.

Jednakże Rory Bolland, redaktor magazynu What? Travel twierdzi, że niektórzy pasażerowie mogą odzyskać część pieniędzy w ramach ubezpieczenia podróżnego.

„Oprócz lotów z przesiadkami niektórzy mogą ponieść inne koszty dodatkowe, takie jak parkowanie na lotnisku, opłaty za parkowanie za spóźnione autobusy czy konieczność płacenia za taksówki w związku z uziemieniem transportu publicznego” – mówi.

„Zdecydowanie warto sprawdzić swoją polisę, aby sprawdzić, czy jesteś nią objęty”.

Czy to może się powtórzyć?

Istnieją obawy, że nie będzie to ostatni przypadek awarii całego systemu.

Doradca rządowy powiedział dziennikowi The Guardian, że podróżującym może grozić lato pełne chaosu, ponieważ rząd nie może zagwarantować, że system nie upadnie ponownie.

„Jedną ze słabości jest to, że jest podatny na pojedyncze błędy, które mogą następnie wpłynąć na cały system” – mówi źródło Whitehall. Problemem był brak inwestycji za kolejnych rządów. „Jest to usterka, której nie można łatwo naprawić i która będzie wymagała demontażu systemu i rozpoczęcia od nowa”.

Lord Foster, który przewodniczy Komisji Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Izby Lordów, twierdzi, że niezwykle ważne jest, aby rząd wyciągnął wnioski z kryzysu, zwłaszcza że nowy system elektronicznych zezwoleń na podróż (ETA) ma zostać wdrożony do końca 2024 r. .

ETA to zezwolenie wzorowane na amerykańskim elektronicznym systemie autoryzacji podróży, znanym jako Esta, którego wszyscy podróżujący spoza Wielkiej Brytanii i Irlandii będą musieli wjechać do Wielkiej Brytanii i którego zadaniem jest zapobieganie potencjalnym zagrożeniom dla kraju na granicy.

Powiedział: „Ambicją rządu jest posiadanie „najefektywniejszej granicy na świecie”. Aby osiągnąć ten cel, rząd musi zadbać o podstawy.