Polscy kierowcy ciężarówek i rolnicy wprowadzają całodobową blokadę południowo-wschodniego przejścia Medica.
Polscy kierowcy ciężarówek i rolnicy zaczęli blokować jedno z najbardziej ruchliwych przejść granicznych z Ukrainą, rozszerzając swój protest przeciwko, ich zdaniem, nieuczciwej konkurencji ze strony Ukrainy i żądając większego wsparcia ze strony rządu.
Polscy kierowcy ciężarówek i rolnicy rozpoczęli w poniedziałek całodobową blokadę południowo-wschodniego przejścia Medica.
Medica to czwarte przejście graniczne zamknięte przez polskich pracowników od 6 listopada, przez co tysiące ciężarówek utknęło na wiele dni w kilometrowych kolejkach.
Polscy kierowcy ciężarówek twierdzili, że przegrywają z ukraińskimi firmami, które oferują tańsze ceny i transportują towary na terenie UE, a nie tylko pomiędzy Unią a Ukrainą.
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 r. Unia Europejska podniosła wymogi dotyczące zezwoleń dla ukraińskich kierowców ciężarówek wjeżdżających do bloku oraz dla unijnych kierowców ciężarówek wjeżdżających na Ukrainę.
„Nie mam zamiaru się poddawać”
Polscy kierowcy ciężarówek wzywają Unię Europejską do przywrócenia starego systemu zezwoleń, z wyjątkami wyłącznie na przewóz zaopatrzenia humanitarnego i wojskowego.
Chcą także wyłączenia pustych ciężarówek z UE z elektronicznego systemu kolejek na Ukrainie i podjęcia działań, które uniemożliwią białoruskim i rosyjskim firmom transportowym zakładanie firm w Polsce w celu obejścia sankcji.
Polscy rolnicy, którzy dołączyli do blokady, naciskają na swój rząd, aby zapewnił im wsparcie w obliczu spadających cen zbóż.
Lider polskiego związku transportowego Thomas Borkowski powiedział, że robotnicy zobowiązali się do kontynuowania blokady do czasu spełnienia ich żądań.
„Chciałbym jak najszybciej zakończyć ten protest, ponieważ jest on dla nas tak samo stresujący, jak dla wszystkich wokół nas” – powiedział Borkowski.
Dodał: „Nie mamy zamiaru się poddawać i wytrzymamy, dopóki nie otrzymamy naszych warunków”.
On czeka tak długo
Protestujący twierdzą, że przez przejście graniczne Medica mogą przejechać tylko dwie ciężarówki na godzinę, z wyjątkiem transportu pomocy humanitarnej i zaopatrzenia wojennego.
W rezultacie, według danych polskiej straży granicznej, ciężarówki czekały 127 godzin na przekroczenie przejścia Medica, jednego z ośmiu lądowych przejść granicznych z Ukrainą.
Ukraina stwierdziła, że protest szkodzi jej delikatnej gospodarce z czasów wojny, utrudniając eksport i wstrzymując dostawy artykułów pierwszej potrzeby, takich jak gaz samochodowy, na teren kraju.
Ponieważ ukraińskie porty nad Morzem Czarnym, przed wojną główny szlak eksportowy, zostały zamknięte przez Rosję, ukraińskie firmy polegają na drogach i kolei w celu przekierowania eksportu i importu.
Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy szacuje, że przez osiem istniejących przejść granicę z Polską przekracza miesięcznie średnio 40–50 000 ciężarówek, czyli dwukrotnie więcej niż przed wojną. Większość towarów przewożona jest ukraińską flotą transportową.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu