Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Ceny paliw pozostają problemem, ostrzega Międzynarodowa Agencja Energetyczna

Ceny paliw pozostają problemem, ostrzega Międzynarodowa Agencja Energetyczna

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

Kierowcy w dalszym ciągu nie otrzymują uczciwej ceny za paliwo na stacjach benzynowych – ostrzegł brytyjski organ ds. konkurencji.

Od końca maja ceny wzrosły aż o 13,9 pensa za litr, częściowo ze względu na koszty hurtowe, podał Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA).

Jednak, stwierdziła ostatnio, choć koszty te spadły, ceny detaliczne benzyny i oleju napędowego nie spadły.

Sarah Cardell, przewodnicząca Urzędu ds. Rynku Finansowego, stwierdziła, że ​​„istnieją powody do obaw”, że konkurencja nie działa.

Ustalenia zawarte są w pierwszym raporcie organu nadzoru na temat cen paliw po przeprowadzeniu dochodzenia w sprawie konkurencji na rynku, w którym zalecono utworzenie organu monitorującego opłaty pobierane od kierowców przez sprzedawców detalicznych.

CMA ustaliło, że ceny benzyny wzrosły ze 142,9 pensów za litr na koniec maja do 154 pensów za litr na koniec października, co oznacza wzrost o 11,1 pensów.

W przypadku oleju napędowego ceny wzrosły w tym samym okresie ze 147,9 pensów za litr do 161,8 pensów za litr, co oznacza wzrost o 13,9 pensów.

Urząd ds. Rynków Kapitałowych stwierdził, że hurtowe ceny ropy naftowej wzrosły w okresie od czerwca, lipca do sierpnia, głównie z powodu globalnej presji na rynku energii.

Powiedziała jednak: „Następnie we wrześniu i październiku ceny hurtowe spadły, podczas gdy ceny detaliczne nie.

„Chociaż jest zbyt wcześnie, aby wyciągać ostateczne wnioski, może to wskazywać na brak konkurencyjnej reakcji ze strony sprzedawców detalicznych paliw, jeśli tendencja ta się utrzyma”.

CMA zbadała tzw. „rozpiętości detaliczne” – różnicę między ceną, jaką detaliści płacą za zakup paliwa a ceną pobieraną przez konsumentów – od maja do ubiegłego miesiąca.

Ustalono, że nastąpił „znaczny wzrost” penetracji detalicznej benzyny i oleju napędowego.

„Powód do niepokoju”

„Najnowsze trendy budzą obawy, że konkurencja na tym rynku w dalszym ciągu nie działa dobrze, powodując spadek cen ropy” – stwierdziła Cardell z CMA.

Przestrzegła jednak, że informacje zawarte w raporcie opierają się na informacjach dobrowolnych i pominęły niektórych głównych handlarzy paliwem.

Poza dochodzeniem w sprawie brytyjskiego rynku paliw organ nadzorczy wzywa do powołania nowego organu nadzoru, który miałby uprawnienia do żądania informacji o cenach od wszystkich sprzedawców detalicznych.

RAC stwierdził, że najnowsze dane sugerują, że kierowcy nadal są „wykorzystywani przy stacjach benzynowych”.

Simon Williams z RAC powiedział: „To niezwykle rozczarowujące, że CMA ustaliło, że główni sprzedawcy detaliczni paliw nadal zarabiają znacznie wyższe marże niż w przeszłości.

„Uważamy, że obecnie sytuacja jest gorsza niż kiedykolwiek, ponieważ hurtowy rynek paliw znacznie się zmniejszył, a ceny na rynku spadają jak przysłowiowe piórko” – stwierdził, dodając, że każdy nowy organ odpowiedzialny za śledzenie cen musiałby mieć możliwość Podjęcie decyzji. Podejmij działania przeciwko głównym sprzedawcom detalicznym.

„Obawiamy się, że do tego czasu niewiele się zmieni” – powiedział.

Gordon Palmer, dyrektor naczelny stowarzyszenia Petrol Retailers Association, powiedział, że zawsze będzie zachęcał kierowców do robienia zakupów, aby mieć pewność, że wybiorą najlepszą ofertę.

„W sytuacji tak niestabilnego światowego rynku paliw ważne jest, aby kierowcy mieli możliwość wyszukiwania najniższych dostępnych cen” – stwierdził.