- Napisane przez Toma Espnera
- Korespondent biznesowy BBC News
Opłaty za regulowane pociągi w Anglii i Walii mają wzrosnąć nawet o 5,9%, ponieważ działacze wzywają do reform w związku z niewiarygodnymi usługami.
Wzrost ten jest wyższy niż wzrost o 4,8% w poprzednim roku, ale jest znacznie niższy od stopy inflacji.
Rząd powiedział, że nie chce zwiększać presji na rodziny.
Jednak niektóre grupy stwierdziły, że po miesiącach złej jakości usług i strajków pasażerowie nie otrzymują dobrych pieniędzy.
Około 45% cen jest regulowanych – rząd ma na nie bezpośredni wpływ. Obejmują one większość biletów okresowych, karnety podróżne i niektóre powroty poza szczytem.
Operatorzy kolejowi stwierdzili, że taryfy powinny być ustalane na poziomie odpowiednim dla branży kolejowej i jej klientów.
Jednak grupa Transport Focus stwierdziła, że „zbyt wielu pasażerów nie otrzymuje wartości w stosunku do ceny” i wezwała do fundamentalnej reformy taryf.
Inna grupa, Railfuture, stwierdziła, że wyższe płace prawdopodobnie skłonią więcej osób do pracy z domu i wezwała do zamrożenia lub nawet obniżenia opłat kolejowych, z wprowadzeniem dopłat paliwowych.
Transport Focus szacuje, że roczne ceny biletów okresowych wzrosną między:
- Stacje w Brighton i Londynie – od 5304 GBP do 5616 GBP
- Huddersfield i Manchester – od 2908 £ do 3079 £
- Swansea i Cardiff – od 1956 £ do 2071 £
Szkocki rząd nie podjął jeszcze decyzji w sprawie podwyżek opłat ogólnych i proponowanego zawieszenia taryf w godzinach szczytu, podczas gdy w Irlandii Północnej opłaty za transport publiczny wzrosną od poniedziałku o 7%.
Według Urzędu Kolei i Dróg, oficjalnego regulatora kolei w Wielkiej Brytanii, niezawodność pociągów się pogarsza.
Stwierdzono, że 4,5% wszystkich planowanych pociągów zostało odwołanych między październikiem a grudniem 2022 r. – najwyższy odsetek od rozpoczęcia rejestracji w 2014 r.
Dodała, że strajki i zła pogoda wpłynęły na wyniki.
W Anglii roczny wzrost cen biletów kolejowych jest zwykle związany z szybkością wzrostu cen, zgodnie z indeksem cen detalicznych w lipcu ubiegłego roku, który wyniósł 12,3%.
Rząd powiedział, że wzrost o 5,9% był „sprawiedliwą równowagą” między pasażerami a podatnikami, którzy pomagają płacić za pociągi.
Grupa Rail Connect, która reprezentuje przewoźników kolejowych, powiedziała, że decyzja rządu o obniżeniu cen biletów poniżej inflacji jest „zrozumiała”.
Powiedział, że taryfy powinny „pasować” do branży i pasażerów.
Ale pasażerka Mimi Kihumulende określiła ceny jako „wygórowane” w porównaniu z Europą.
Powiedziała, że roczna podróż z Reading do Londynu kosztowałaby prawie 6000 funtów.
„W zależności od usługi, nie zawsze jest na czas, przez większość czasu jest odwołana lub opóźniona, trzeba szukać innych sposobów dotarcia tam i [fares] Co roku szedłem w górę”.
Powiedziała, że firmy kolejowe muszą wyjaśnić, w jaki sposób podwyżki opłat poprawią usługi.
– To nie ma sensu – powiedziała. „Przez większość czasu nie możesz nawet zająć miejsca w pociągu, więc stoisz w miejscu lub spóźniasz się na ten pociąg, czekając na następny.
„W jaki sposób to działa tak dobrze w całej Europie, gdzie ceny są tak niskie, a obsługa tak dobra? Jaka jest różnica tutaj, w Wielkiej Brytanii?”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa