Clive’a Masona/Getty Images
Felipe Massa obejmuje swojego rywala o tytuł Lewisa Hamiltona przed Grand Prix Brazylii 2008, które wygrał.
Były kierowca Ferrari, Felipe Massa, powiedział, że jest gotowy pozwać organ zarządzający Formułą 1, aby podtrzymał swoje twierdzenia, że „ukradziono mu” tytuł z 2008 roku, który stracił zaledwie jednym punktem do Lewisa Hamiltona.
Massa powiedział w wywiadzie dla Associated Press, że dał kierownictwu FIA i Formuły 1 czas do końca przyszłego tygodnia na udzielenie odpowiedzi na list, który Brazylijczyk wysłał im w tym miesiącu, w którym twierdzi, że obaj „celowo zignorowali niewłaściwe postępowanie (w wyścig)”. Grand Prix Singapuru), co pozbawiło go tego tytułu.
Brazylijczyk dodał, że jest „w 100% gotowy” na skierowanie sprawy do sądu, jeśli do tego czasu nie otrzyma żadnej wiadomości.
„Ufam i naprawdę wierzę, że w imię sprawiedliwości pokażemy, że to, co się stało, nie było słuszne” – powiedział Associated Press 42-letni Massa w swoim mieszkaniu w Sao Paulo.
„Jestem mistrzem i czuję to. Czuję, że posiadam ten tytuł. Szesnasty mistrz Formuły 1 dla Ferrari. Udowodniliśmy w tym sezonie, że na to zasługujemy”.
Zarzuty Massy koncentrują się wokół głośnego wypadku z udziałem kierowcy Renault Nelsona Piqueta Jr. w Singapurze w 2008 roku, który doprowadził do długotrwałego skandalu w następnym roku po oskarżeniach, że rozbił się, aby pomóc koledze z zespołu Fernando Alonso wygrać wyścig.
Massa zdecydował się podjąć działania po wywiadzie z byłym szefem Formuły 1 Berniem Ecclestonem w marcu ubiegłego roku, w którym stwierdził, że w 2008 roku dowiedział się, że wypadek był zamierzony – na długo przed tym, zanim Piquet Jr sam przedstawił zarzuty w następnym roku.
Ecclestone powiedział, że celowo zdecydował się nie badać incydentu w Singapurze aż do końca sezonu, kiedy może być już za późno na zmianę kolejności.
Massa twierdzi, że taka decyzja stanowiła naruszenie umowy i zarzuca obu organom niezastosowanie się do rzetelności sportu.
Wypadek Piqueta Jr miał miejsce w pewnym momencie wyścigu, gdy Massa prowadził, powodując pojawienie się samochodu bezpieczeństwa, który zmarnował przewagę Brazylijczyka, a jednocześnie dał Alonso ogromną przewagę, ponieważ był jedynym kierowcą, który faktycznie zjechał do pit stopu. Tankować.
Po katastrofalnym pit stopie Massa zajął 13. miejsce z punktacją, a Hamilton zajął w tym wyścigu trzecie miejsce.
Brytyjski kierowca zdobył w tym roku swój pierwszy z siedmiu tytułów, zajmując rewelacyjne piąte miejsce w Grand Prix Brazylii, które wygrał Massa.
W 2009 roku Renault otrzymało dwuletni zakaz startu w Formule 1 w zawieszeniu w związku z tym incydentem, a ówczesny szef zespołu Flavio Briatore również otrzymał bezterminowy zakaz startów w Formule 1, chociaż wyrok ten został później zmniejszony.
1 wiadomość
Nowozelandzki kierowca Liam Lawson będzie ścigał się dla AlphaTauri na torze Monza, a Daniel Ricciardo nadal jest kontuzjowany.
Wyniki wyścigu mogły jednak pozostać niezmienione.
„Straciłem spokój, ponieważ wiedziałem, że zostałem okradziony” – powiedział Massa. „Od tego czasu nigdy nie czułem się tak zrelaksowany”.
Otoczony przedmiotami i trofeami Ferrari w swoim domu Massa powiedział, że potencjalny pozew „nie jest skierowany przeciwko” Hamiltonowi.
„To jest skierowane przeciwko rasie, która została zmanipulowana” – powiedział Massa. „(Sezon 2008) To były niesamowite mistrzostwa. To była wspaniała bitwa od początku do końca. To były wspaniałe mistrzostwa z mojej strony. Byłem kierowcą, który wygrał najwięcej wyścigów w tym roku, który też częściej startował z pole position .
Massa powiedział, że jedyną odpowiedzią, jaką do tej pory otrzymał od FIA, była prośba, aby nie przyjeżdżać na Grand Prix Włoch na torze Monza w ten weekend, gdzie niektórzy fani Ferrari zaczęli rozwieszać banery nazywające go prawdziwym mistrzem sezonu 2008.
„Zdecydowaliśmy, że nie jedziemy” – powiedział Massa. „To niczego nie zmienia w naszej walce”.
Massa powiedział, że jego przyjaciele i rodzina przez wiele lat próbowały go przekonać do ubiegania się o tytuł w sezonie 2008, ale zdecydował się podjąć działania dopiero po przeczytaniu wywiadu z Ecclestonem i obejrzeniu niepublikowanego w tym roku materiału z wywiadu udzielonego przez byłego dyrektora wyścigów Formuły 1 Charliego. Whitinga, który zmarł w 2019 r.
Massa wycofał się ze sportu w 2017 roku, po spędzeniu ostatnich czterech lat swojej kariery w Williamsie.
„Formuła 1 różni się teraz od Formuły 1 od tego czasu, FIA różni się teraz od FIA z przeszłości” – powiedział Brazylijczyk.
Dodał: „Naprawdę mam nadzieję, że zrozumieją, że to, co wydarzyło się w przeszłości, nie było sprawiedliwe wobec sportu i naprawdę mam nadzieję, że naprawią ten problem”.
„Fanatyk telewizyjny. Miłośnik internetu. Ewangelista podróży. Pragnący przedsiębiorcy. Odkrywca amator. Pisarz”.
More Stories
Dwóch meloników Black Caps ma wątpliwości co do końcowego testu Indii
Tupou Vaa’i: „Gra dla All Blacks to dobry sposób, aby pokazać, że kocham mojego brata” | Reprezentacja Nowej Zelandii w rugby
Kibic Anglii nazywa Hakę „śmiesznym” i twierdzi, że należy go „posprzątać”