Przyszłość sieci kolejowej w Manchesterze będzie przedmiotem gorących dyskusji w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Dziś miasto przedstawi swoje argumenty w parlamencie, aby pokazać korzyści z budowy stacji metra na Piccadilly. Rząd został wezwany do ponownego rozważenia swoich obecnych planów HS2 wśród oskarżeń, że wielomiliardowy projekt modernizacji kolei na północy Anglii jest realizowany tanio.
Obecny plan zakłada wprowadzenie do miasta szybkich pociągów na „brzydkich i uciążliwych” betonowych palach. Pochłonęłoby to do 500 000 metrów kwadratowych gruntów w centrum miasta, które mogłyby zostać wykorzystane do stworzenia bardzo potrzebnych mieszkań i nowych terenów zielonych.
Dołącz do grupy najpopularniejszych artykułów na WhatsApp i najświeższych wiadomości Kliknij ten link
Zamiast obecnych planów, według których miasto mogłoby zostać zniszczone przez betonową dżunglę mostów i nieestetycznych konstrukcji, pojawiło się wezwanie do budowy stacji metra jako alternatywnego rozwiązania, które będzie potrzebne przyszłym dojeżdżającym do pracy przez dziesięciolecia.
Bez stacji metra pociągi Northern Powerhouse Rail jadące z Liverpoolu do Leeds również będą musiały zawracać, gdy dotrą do Manchesteru, zamiast jechać prosto. Kolejarze powiedzieli, że maszyniści musieliby „przebiec” 200 metrów od pociągu, aby opuścić stację na czas.
Budowa obecnych planów rządu byłaby poważnym zakłóceniem przez ponad dekadę, ponieważ pokosy ziemi zostałyby przekształcone w plac budowy. Tramwaje zostałyby odcięte, pozostawiając Ashton bez usług Metrolink na dwa lata.
Manchester Evening News dołączył do liderów biznesu, polityków i ekspertów kolejowych w całym kraju, aby wezwać rząd do ponownego przemyślenia swoich planów. Mając możliwość zmiany sposobu, w jaki ludzie podróżują do iz naszego miasta przez resztę stulecia, musimy jeszcze raz przyjrzeć się, dlaczego stacja metra jest właściwym rozwiązaniem.
Oczywiście pomysł budowy sieci metra dla Manchesteru pojawiał się raz po raz. W sierpniu 2022 r. MEN ponownie przygląda się sieci metra, którą w mieście już zaczęto budować, zanim ją później porzucono.
W latach 70. mieszkańcy Mancunia nie byli w stanie przedostać się z północy na południe miasta bez przesiadek. 40 lat temu powstały plany podziemnej sieci kolejowej łączącej Wiktorię po raz pierwszy.
Tunel Picc-Vic, jak go nazywano, podobnie jak wiele projektów transportowych obiecywanych przez lata, w tym kolej jednoszynowa, niestety nigdy nie został ukończony. Jednak sam pomysł opuścił deskę kreślarską, a początkowe plany jego budowy rozpoczęły się wybitnie pod postacią „Pustki”, która istnieje do dziś.
Porzucony projekt miał cztery główne tory i dwa tunele, każdy o szerokości 18 stóp. Pociągi kursowały co dwie i pół minuty w centrum sieci i co 10 minut dalej.
Podziemne ruchome chodniki łączyłyby Piccadilly Gardens, St Peter’s Square i stację Oxford Road. Stacje metra zostałyby zbudowane poniżej Biblioteki Centralnej, Whitworth Street i skrzyżowania Market Street i Cross Street.
Wczesne etapy prac inżynieryjnych i projektowych rozpoczęły się w latach 70. XX wieku w celu przetestowania wykonalności i zmierzenia kosztów. Firma architektoniczna z Manchesteru, Essex Goodman Suggitt, otrzymała zlecenie zaprojektowania peronów i stacji w całym mieście.
Dołącz do naszej grupy Greater Manchester History, Memories and People na Facebooku tutaj.
Projekt rozwijał się do tego stopnia, że powstały materiały promocyjne, które pokazały, jak łatwe byłoby dla osób dojeżdżających do pracy poruszanie się po mieście po wybudowaniu tunelu. Londyńska mapa metra została odwzorowana z pięcioma nowymi stacjami metra, dzięki czemu mieszkańcy mogą sobie wyobrazić podróż z domów do centrum miasta w ciągu kilku minut.
Na stacji Piccadilly zainstalowano interaktywną maszynę „Futuroute”, którą nadal można oglądać w Muzeum Transportu w Cheetham Hill. Użytkownicy będą informować o swoich potencjalnych miejscach docelowych i oświetlać urządzenie trasami, które mogą pokonać.
Ale aby projekt tej wielkości i wydatków mógł się w pełni rozpocząć, potrzebne byłyby dwie rzeczy: zgoda parlamentu i finansowanie z Londynu. Tunel Picc-Vic odniósł sukces, gdy w 1972 r. uchwalono przepisy, ale został wykolejony przez ministra przemysłu transportowego Johna Beatona, który nie był w stanie uzasadnić kosztów projektu konsultantowi ds. Cięcia kosztów.
Projekt utknął w martwym punkcie i ostatecznie zniknął wraz ze zmianą prawa transportowego i sposobem zatwierdzania wydatków na infrastrukturę. Na początku lat 70. podjęto próby ożywienia projektu, ale do tego czasu kryzys naftowy i krachy na giełdzie w latach 1973 i 1974 sprawiły, że tak kosztowny projekt nie mógł być kontynuowany.
W 2012 roku dwaj wykładowcy odkryli ocalałe dowody Picc-Vic w postaci pustej „pustki” pod Arndale, zapomnianej przez dziesięciolecia i zamkniętej dla publiczności. Ogromny 30-metrowy krater poniżej Topshop był, od czasu jego zamknięcia, początkiem stacji, która znajdowała się w sercu 2,3-milowej linii Picc-Vic.
Badania w ramach projektu prowadzili wykładowcy z Manchesteru, dr Martin Dodge z University of Manchester i Richard Brooke z Manchester School of Architecture. W 2012 roku opublikowali książkę o schemacie, w której ujawnili dawno zaginione mapy i grafikę proponowanej sieci metra.
Dr Dodge powiedział: „Nasze badania ujawniły nowe plany inżynieryjne i rysunki architektoniczne, które pokazują, jak Manchester właśnie przegapił swój własny miniaturowy system rur. Kiedy natknęliśmy się na przestrzeń poniżej Manchester Arndale, konsultując stare plany i proces złomowania, staliśmy się Jestem pewien, że to było w miejscu stacji Picc-Vic.
Tunele Picc-Vic były głównym tematem „nowego, wspaniałego świata” tuneli i ruchomych chodników w Manchesterze w latach 70. Badania ujawniły również plany lądowisk dla helikopterów w centrum miasta, które umożliwiłyby osobom dojeżdżającym do pracy podróżowanie z Piccadilly Gardens do innych miast.
Tak więc, mając szanse ponownie odrzucone, przywódcy rady będą próbowali przekonać komisję specjalną o korzyściach, jakie stacja metra przyniosłaby Manchesterowi; Mam nadzieję, że to wystarczy, aby rząd zmienił swoje obecne plany. Sesje będą kontynuowane przez cały następny tydzień, aż do wtorku, 20 czerwca.
Czy sieć metra Picc-Vic budzi w Tobie jakieś wspomnienia? Daj nam znać o godz Sekcja komentarzy poniżej.
Przeczytaj następujące:
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa