- Napisane przez Toma Espnera
- Korespondent biznesowy BBC News
Gigant telekomunikacyjny BT zlikwiduje do końca dekady do 55 000 miejsc pracy, głównie w Wielkiej Brytanii, ponieważ tnie koszty.
Nawet jedna piąta tych cięć dotyczy obsługi klienta, ponieważ pracownicy są zastępowani technologiami, w tym sztuczną inteligencją.
Obejmuje redukcję personelu z obecnej siły roboczej wynoszącej 130 000 pracowników i wykonawców.
„Kiedy otrzymujesz nowe technologie, możesz uzyskać duże zmiany” — powiedział dyrektor generalny Philip Jansen.
Powiedział, że narzędzia „generatywnej sztucznej inteligencji”, takie jak ChatGPT – które mogą pisać artykuły, skrypty i wiersze oraz rozwiązywać znaczniki komputerowe w sposób podobny do ludzkiego – „dają nam pewność, że możemy pójść jeszcze dalej”.
Sztuczna inteligencja sprawi, że usługi będą szybsze, lepsze i płynniejsze, powiedział Jansen, dodając, że zmiany nie będą oznaczać, że klienci będą „czuli się, jakby mieli do czynienia z botami”.
„Jesteśmy wielokanałowi, online, mamy 450 sklepów i to się wcale nie zmienia” – powiedział.
„Nasi klienci mają wiele okazji do nawiązania kontaktu z ludźmi w BT i z wieloma osobami do rozmowy”.
„Nowe technologie prowadzą do nowych miejsc pracy”, dodał Jansen, chociaż BT powiedział, że do końca 2020 roku będzie miał „znacznie mniejszą siłę roboczą”.
BT, największy brytyjski dostawca usług szerokopasmowych i mobilnych, obecnie kontynuuje rozbudowę swojej sieci światłowodowej, odchodząc od miedzi. Firma poinformowała, że po zakończeniu prac nie będzie potrzebowała dużej liczby pracowników do budowy i utrzymania swoich sieci.
Ponadto nowsza i wydajniejsza technologia, w tym sztuczna inteligencja, oznacza, że w przyszłości do obsługi klientów będzie potrzebnych mniej osób.
Hit w Wielkiej Brytanii
BT stanie się „szczuplejszą firmą z lepszą przyszłością”, powiedział Jansen, a firma planuje zwolnić od 40 000 do 55 000 miejsc pracy do 2030 r.
Firma zatrudnia około 80 000 pracowników w Wielkiej Brytanii i stąd pochodzi większość cięć. Ma około 20 000 pracowników za granicą.
Ma również 30 000 kontrahentów, z których większość jest za granicą. Wiele z tych ról odejdzie.
- Ponad 15 000 sztuk w komplecie z BT do budowy sieci światłowodowych w Wielkiej Brytanii
- Ponad 10 000, ponieważ nowe sieci w Wielkiej Brytanii wymagają mniej konserwacji
- Ponad 10 000 korzysta z nowych technologii, w tym ze sztucznej inteligencji
- Około 5000 restrukturyzacji
Związek Komunikacji i Pracowników (CWU) powiedział, że oświadczenie BT „nie było zaskakujące”.
„Wprowadzanie nowych technologii w całej firmie, wraz z zakończeniem budowy infrastruktury światłowodowej zastępującej sieć miedzianą, zawsze obniży koszty pracy spółki w nadchodzących latach” – powiedział rzecznik CWU.
Ale związek powiedział, że chce, aby BT zatrzymała tak wielu swoich podstawowych pracowników, jak to możliwe, jednocześnie zmniejszając zatrudnienie, które pochodzi od „głównie” podwykonawców i poprzez role, które nie są zastępowane, gdy ludzie odchodzą.
BT został zwolniony, zgłaszając 12-procentowy spadek zysku o 1,7 miliarda funtów za rok do kwietnia.
Jego akcje spadły o ponad 7% po tym, jak jego wyniki nie spełniły oczekiwań analityków.
James Barford, szef badań telekomunikacyjnych w Enders Analysis, powiedział, że zwolnienia w BT dotyczyły głównie mniejszej liczby osób potrzebnych do budowy sieci, podczas gdy cięcia w Vodafone były „większymi ogólnymi oszczędnościami wydajności”.
Powiedział, że w obu przypadkach plany „były już realizowane na dużą skalę, z wcześniej opisanymi oszczędnościami w kategoriach pieniężnych, a nie redukcjami personelu”.
Być może firmy mówią teraz o redukcji zatrudnienia, dodał Barford, „aby przekonać sceptycznych inwestorów, że faktycznie osiągną obiecane oszczędności”.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa