„Z powodu tej klasyfikacji – jak się okazało – błędnych dowodów i klucza publicznego, firmy projektujące i budujące często pozostawały bez rządowej pomocy tzw. tarcz. Od blisko roku komisja obrony targów negocjuje tę sprawę z osobą kierującą. O klasyfikacji branż w ramach Głównego Urzędu Statystycznego Biblioteki Klucza Publicznego. Jak dotąd – brak wyników” – zaobserwowano.
W liście stwierdzono, że kryzys wywołany pandemią „okazał się katastrofalny dla branży wystawienniczej”, a „głównymi ofiarami” są firmy, które m.in. projektują i budują powierzchnie wystawiennicze.
„Odwołanie wydarzeń, nad którymi pracowaliśmy, było dla nas śmiertelnym ciosem. Gwoździem do trumny w większości przypadków był brak pomocy rządowej ze strony tzw. ), napisano w piśmie, że wsparcie rządu miało trafić do branż najbardziej dotkniętych pandemią, ale branża zajmująca się tworzeniem powierzchni wystawienniczej na targach pozostała bez tej pomocy.
„Wydaje się, że rząd doszedł do wniosku, że możliwe jest skreślenie wszystkich firm o kodzie PKD 73.11.Z ze względu na to, że spółki reklamowe pod jego kontrolą były w stosunkowo dobrej sytuacji” – ocenił Monteuka.
„W wyniku przestoju spowodowanego epidemią COVID-19 (firmy branży wystawienniczej – PAP) zostały zamrożone na około półtora roku, a tym samym – de facto – zostały pozbawione możliwości otrzymania pomocy od kilka wydań rządowych + tarcze + Token PKD, który został nam przydzielony kilka lat temu do 73.11.Z W tej samej kategorii znalazły się również firmy reklamowe.
„W fazie generowania listy kodów PKD dla poszczególnych sektorów, kilkanaście lat temu stwierdzono, że ponieważ angielskie słowo stand + standy zarówno dla standów ekspozycyjnych, jak i banerów reklamowych w sklepach i firmach reklamowych musi podlegać ten sam kod PKD — tłumaczył cytowany w piśmie Krzysztof Zover z Komisji Rzecznictwa Przemysłu Targowego.
„W latach boomu w branży targowej był on daleki od naszej uwagi i był potrzebny np. przy wypełnianiu oficjalnych dokumentów.W czasie obecnego kryzysu pandemicznego firmy zajmujące się projektowaniem i produkcją stoisk targowych (kod PKD 73.11.Z ) zostały pominięte w większości +Tarcze+” – czytamy w liście skierowanym do Prezesa Rady Ministrów.
KOBT potwierdził, że prawie rok temu urząd wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego o umieszczenie tych firm w innej kategorii.
„Jako przedstawiciele firm uczestniczących w targach prosimy o interwencję w sprawie zmiany numeru kategorii katalogu kluczy publicznych, której podlegamy” – napisali przedsiębiorcy z branży wystawienniczej.
Chociaż mogą ponownie działać przez kilka miesięcy, wiele z prowadzonych przez nich firm zmaga się z półtorarocznym przestojem z powodu pandemii, czytamy w raporcie.
„Utrata gotówki lub niemożność finansowania bieżącej działalności to najczęstszy problem firm projektujących i budujących powierzchnie wystawiennicze” – wskazano w liście do szefa rządu, argumentując, że wiele z tych firm po prostu zakończyło działalność lub zmieniło branżę, na świetne, ale bez komentarzy Z grubsza, kosztem branży wystawienniczej.
„Biorąc pod uwagę, że dla władz państwowych targi zawsze były głównym instrumentem wzmacniania polskiej gospodarki, zarówno w kraju, jak i na świecie, jesteśmy przekonani, że rząd nadal uważa tę formę wzmocnienia gospodarczego za nadrzędną i na pewno chce utrzymać ją w jak najlepszym stanie infrastruktury.Na całą wystawę, a tym bardziej, że przed epidemią płaciliśmy 0,75 mld zł rocznie podatków do skarbu państwa, zatrudnialiśmy 100 tys. osób” – czytamy.
Dziś potrzebujemy wyraźnego oddzielenia sektora korporacyjnego, który reprezentujemy, od branży reklamowej, która mimo pandemii ma się dobrze, aby nie zafałszować statystyk. Dlatego konieczne jest przypisanie nam tokena katalogu klucza publicznego (PKD), który jest inny niż wcześniej ”- wskazał biznesmen w liście do premiera.
***
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa