- Napisane przez Marka Savage’a
- Korespondent muzyczny BBC
Fani Davida Bowiego uzyskają bezprecedensowy wgląd w jego życie, twórczość i spuściznę po tym, jak Muzeum V&A przejęło archiwa gwiazdy rocka.
Kolekcja obejmuje ponad 80 000 listów, słów, zdjęć, projektów scenografii, trofeów muzycznych i kostiumów.
Zawiera również kilka własnych instrumentów muzyka, w tym Stylophone, na którym grał na swoim singlu Space Oddity z 1969 roku.
Archiwum będzie eksponowane w 2025 roku w nowo wybudowanej przestrzeni we wschodnim Londynie.
Dr Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta, powiedział, że David Bowie Centre for the Study of the Performing Arts w Parku Olimpijskim Królowej Elżbiety zapewni „podręcznik dla przyszłych chłopców”.
„To wspaniały prezent”, powiedziała kuratorka Kate Bailey, która wcześniej pracowała nad sztandarową wystawą muzeum w 2013 roku David Bowie Is….
Śledzi całą karierę Bowiego. Znajdują się w nim bezcenne przedmioty od jego wczesnych lat w latach 60., aż do [2013 album] Następnego dnia i nie tylko.
„Uznałem to za fascynujące – osobiste spostrzeżenia, odręczne teksty, dialog z innymi kreatywnymi praktykami na temat tego, jak napisać piosenkę, jak nagrać piosenkę lub jak podejść do filmu.
„Wszystko to jest niezwykle bogate i potężne”.
Inne atrakcje to kostium Bowiego Ziggy Stardust, zaprojektowany przez Freddiego Burrettiego w 1972 roku, oraz płaszcz Union Jack zaprojektowany przez Bowiego i Alexandra McQueenów na okładkę albumu Earthling z 1997 roku.
W skład grupy wchodzi także syntezator EMS Briana Eno, który był używany na albumach Bowiego z 1977 roku, Low and Heroes; oraz przykłady jego „sylabowego” stylu pisania tekstów, który polegał na dosłownym cięciu istniejących tekstów w celu wygenerowania nowych znaczeń z uporządkowanych utworów.
Pani Bailey powiedziała, że archiwa zostały zachowane z „wyjątkową starannością” i „skrupulatną” dbałością o szczegóły.
„Te rzeczy, te dokumenty były dla niego ważne i ma się wrażenie, że skoro zawsze rozwijał się twórczo, warto było parkować, zbierać i przechowywać [everything] aby przejść do następnej postaci lub projektu”.
Przejęcie V&A i utworzenie Bowie Center było możliwe dzięki posiadłości Davida Bowiego oraz darowiznie w wysokości 10 milionów funtów od Blavatnik Family Foundation i Warner Music Group.
W komunikacie prasowym rzecznik majątku Bowiego powiedział: „Dzięki temu, że dzieło życia Davida znalazło się w zbiorach narodowych Wielkiej Brytanii, zajmuje należne mu miejsce wśród wielu innych ikon kultury i artystycznych geniuszy.
„Centrum Badań nad Wykonawstwem Davida Bowiego – oraz dostęp za kulisy V&A East Storehouse – oznaczają, że prace Davida będą mogły być udostępniane publiczności w sposób, który wcześniej nie był możliwy”.
Producent i gitarzysta Neil Rodgers, który współpracował z Bowie przy albumie Let’s Dance z 1983 roku, dodał: „Myślę, że wszyscy zgodzą się ze mną, kiedy powiem, że… Gdyby tylko jeden artysta mógł wziąć udział w V&A, musiałby to być David Bowiego”.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”