Chorwacja, Bułgaria i Rumunia odnotują największy wzrost PKB – odpowiednio 1,0, 1,0 i 0,8 punktu procentowego (p.p.) rocznie – w latach 2021-27 wśród krajów Unii Wschodniej, przy założeniu pełnej absorpcji konwencjonalnego finansowania, instrumentu naprawczego i odporności ( RRF), agencja ratingowa Moody’s zakończyła raportem na temat krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Agencja ratingowa ostrzegła, że fundusze UE pobudzą wzrost gospodarczy, ale wyzwania instytucjonalne opóźnią lub nawet ograniczą zyski niektórych krajów.
Ostatecznie ostateczne poziomy inwestycji będą zależeć od tego, jaką część pakietu finansowania te kraje mogą pochłonąć. W raporcie stwierdzono, że kraje o słabszych osiągnięciach w przeszłości, takie jak Rumunia, będą musiały „zmodernizować zdolności instytucjonalne, które nie są łatwo osiągalne, a ich osiągnięcie wymaga czasu”.
Oprócz silniejszego wzrostu, w wyniku tego w tych krajach prawdopodobnie poprawią się również wskaźniki fiskalne. Wysoki wzrost doprowadzi do spadku relacji długu do PKB o skumulowany 4,3 punktu procentowego w okresie 2021-27 w Rumunii, według obliczeń przeprowadzonych przez analityków Moody’s.
Kredyty preferencyjne otrzymane przez Rumunię w ramach RRF i SURE (7,4% PKB) wskazują na znaczną poprawę wskaźników zdolności obsługi zadłużenia kraju, podobnie jak w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej, które borykają się z wyższymi kosztami finansowania niż Unia Europejska.
Jednak Heiko Peters, wiceprezes – starszy analityk w Moody’s Investors Service, powiedział: „Wyzwania związane z wdrożeniem mogą spowolnić lub nawet zmniejszyć zyski”.
Według raportu agencji ratingowej wyzwania związane z wdrożeniem będą poważniejsze w krajach, które najbardziej skorzystają z funduszy unijnych, takich jak Chorwacja, Bułgaria i Rumunia.
Warto zauważyć, że według agencji Moody’s jakość instytucji ustawodawczych i wykonawczych w Rumunii plasuje się najgorzej (BA) wśród ośmiu krajów regionu (Czechy awansują dzięki ratingowi AA).
Skuteczność rządu w Rumunii została oceniona przez Moody’s negatywnie (-0,3) – jedyny negatywny wynik w grupie, w której rząd Słowenii wypada bardzo pozytywnie (+1,1).
Negatywnie ocenia zamówienia publiczne w Rumunii również agencja Moody’s (-0,5), przy czym Czechy i Słowacja borykają się z tym samym problemem, podczas gdy żaden kraj w regionie nie rozwija się pod tym względem.
Wcześniejsze naruszenia (bez względu na to, czy były oszukańcze, czy nie) są historycznie najwyższe, ale nie masowe w Rumunii (2,9% środków wydatkowanych w latach 2015-2019), ale nie ma czegoś takiego jak 21% udział Słowacji i nie jest daleko od innych rówieśników .
Poprzednia ścieżka absorpcji również różni się w poszczególnych krajach regionu. Wskaźnik absorpcji w Polsce i Słowenii wyniósł tylko 100% w okresie budżetowym 2007–2013. Wskaźniki absorpcji były najniższe w Chorwacji (84,2%) i Rumunii (90,5%), które wraz z Bułgarią (absorpcja 97,3%) skorzystałyby bardziej na finansowaniu UE, gdyby środki zostały w pełni wykorzystane.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa