Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Baterie autobusowe drugiego życia wspierają polską sieć elektroenergetyczną

Baterie autobusowe drugiego życia wspierają polską sieć elektroenergetyczną

Baterie autobusowe drugiego życia wspierają polską sieć elektroenergetyczną

Zdjęcie dzięki uprzejmości Torunia

Polska spółka dystrybucyjna Tauron uruchomiła w Polsce projekt magazynu energii, wykorzystujący akumulatory autobusów elektrycznych drugiego życia do wspomagania zarządzania siecią elektroenergetyczną.

Baza ma moc 150 kW, a w Javorznie pojemność 150 kWh i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną – poinformował w komunikacie DSO.

Toruń wyjaśnia, jak od kilku lat zauważa się na polskim rynku coraz większą liczbę autobusów elektrycznych.

Standardowa żywotność modułów akumulatorowych w autobusie elektrycznym wynosi od 8 do 10 lat, a wraz z szybkim rozwojem mobilności elektrycznej w transporcie publicznym spółka dystrybucyjna spodziewa się znacznego wzrostu dostępności akumulatorów drugiego życia.

Dzięki zastosowaniu ich w magazynie stacjonarnym żywotność akumulatorów można wydłużyć nawet o osiem lat; Zamiast wyrzucać, zostanie poddane recyklingowi.

„Akumulatory w autobusach elektrycznych w wyniku użytkowania tracą część swojej pojemności i wydajności. Baterie o pojemności poniżej 80%, które nie przydadzą się już w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem magazynowania energii stacjonarnej. Drugie życie akumulatorów to wydłużenie ich okresu użytkowania o co najmniej osiem lat – wyjaśnia w oświadczeniu Patrick Demsky, Wiceprezes ds. Strategii i Rozwoju Grupy Tauron.

Czy przeczytałeś:
Jak poruszać się po transformacji energetycznej w Polsce z Wandą Bock z PGE
W ramach unijnego programu umiejętności dotyczących baterii udało się ukończyć 50 000 kursów
Nowy system akumulatorów wykorzystujących CO2 otrzymał dofinansowanie w wysokości 65 mln euro

„W trakcie realizacji projektu sprawdziliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką pojazdów elektrycznych i jak wpływa to na parametry lokalnej sieci energetycznej. Planujemy dalsze analizy funkcjonowania magazynu i sprawdzamy możliwość jego integracji m.in. na przykład ze źródłami produkcji grupy.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Torunia

Magazyn jest pierwszym magazynem przemysłowym Second Life w Polsce wykorzystującym zużyte akumulatory.

Zajezdnia jest bezpośrednio podłączona do sieci energetycznej i składa się z czterech modułów akumulatorowych, każdy zawierający 78 pojedynczych ogniw akumulatorowych. Każda jednostka waży około 500 kg i pochodzi z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Javorznie.

READ  Polska w Europie: Przegląd Faktorów 2024/25

„Systemy magazynowania energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą stanowić ważny element inteligentnej infrastruktury energetycznej” – dodaje Demsky. „Małe magazyny są skutecznym narzędziem stabilizacji pracy sieci elektroenergetycznych, zwłaszcza sieci niskiego napięcia, gdzie udział energii wzrasta ilość energii z nieodnawialnych źródeł energii.” Stabilna dynamicznie, jest także ważnym elementem systemu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych.

„Ogniwa litowo-jonowe w autobusach mogą tutaj odegrać ważną rolę ze względu na spodziewaną zwiększoną podaż zużytych akumulatorów i niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych”.

Projekt Tauron jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Inteligentny Rozwój.