Zdjęcie dzięki uprzejmości Torunia
Polska spółka dystrybucyjna Tauron uruchomiła w Polsce projekt magazynu energii, wykorzystujący akumulatory autobusów elektrycznych drugiego życia do wspomagania zarządzania siecią elektroenergetyczną.
Baza ma moc 150 kW, a w Javorznie pojemność 150 kWh i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną – poinformował w komunikacie DSO.
Toruń wyjaśnia, jak od kilku lat zauważa się na polskim rynku coraz większą liczbę autobusów elektrycznych.
Standardowa żywotność modułów akumulatorowych w autobusie elektrycznym wynosi od 8 do 10 lat, a wraz z szybkim rozwojem mobilności elektrycznej w transporcie publicznym spółka dystrybucyjna spodziewa się znacznego wzrostu dostępności akumulatorów drugiego życia.
Dzięki zastosowaniu ich w magazynie stacjonarnym żywotność akumulatorów można wydłużyć nawet o osiem lat; Zamiast wyrzucać, zostanie poddane recyklingowi.
„Akumulatory w autobusach elektrycznych w wyniku użytkowania tracą część swojej pojemności i wydajności. Baterie o pojemności poniżej 80%, które nie przydadzą się już w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem magazynowania energii stacjonarnej. Drugie życie akumulatorów to wydłużenie ich okresu użytkowania o co najmniej osiem lat – wyjaśnia w oświadczeniu Patrick Demsky, Wiceprezes ds. Strategii i Rozwoju Grupy Tauron.
Czy przeczytałeś:
Jak poruszać się po transformacji energetycznej w Polsce z Wandą Bock z PGE
W ramach unijnego programu umiejętności dotyczących baterii udało się ukończyć 50 000 kursów
Nowy system akumulatorów wykorzystujących CO2 otrzymał dofinansowanie w wysokości 65 mln euro
„W trakcie realizacji projektu sprawdziliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką pojazdów elektrycznych i jak wpływa to na parametry lokalnej sieci energetycznej. Planujemy dalsze analizy funkcjonowania magazynu i sprawdzamy możliwość jego integracji m.in. na przykład ze źródłami produkcji grupy.
Magazyn jest pierwszym magazynem przemysłowym Second Life w Polsce wykorzystującym zużyte akumulatory.
Zajezdnia jest bezpośrednio podłączona do sieci energetycznej i składa się z czterech modułów akumulatorowych, każdy zawierający 78 pojedynczych ogniw akumulatorowych. Każda jednostka waży około 500 kg i pochodzi z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Javorznie.
„Systemy magazynowania energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą stanowić ważny element inteligentnej infrastruktury energetycznej” – dodaje Demsky. „Małe magazyny są skutecznym narzędziem stabilizacji pracy sieci elektroenergetycznych, zwłaszcza sieci niskiego napięcia, gdzie udział energii wzrasta ilość energii z nieodnawialnych źródeł energii.” Stabilna dynamicznie, jest także ważnym elementem systemu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych.
„Ogniwa litowo-jonowe w autobusach mogą tutaj odegrać ważną rolę ze względu na spodziewaną zwiększoną podaż zużytych akumulatorów i niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych”.
Projekt Tauron jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Inteligentny Rozwój.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
W Polsce odkryto setki artefaktów, w tym hełm celtycki z brązu
Giełdy w Polsce spadają pod koniec sesji; Indeks WIG30 spada o 0,45% Według Investing.com
Ukraiński mistrz boksu Oleksandr Usyk został zwolniony po krótkim zatrzymaniu w Polsce