- Napisane przez Sama Grote'a
- Korespondent biznesowy BBC News
Z analizy wynika, że automaty biletowe na stacjach kolejowych pobierają od pasażerów ponad dwukrotnie wyższą opłatę za niektóre przejazdy niż w przypadku biletów online.
Grupa konsumentów zapytała: „Jaki?” Bilety kolejowe tego samego dnia były na stacjach średnio o 50% droższe.
Najlepsze ceny były albo niedostępne, albo ukryte wśród zbyt wielu opcji na zbyt wielu urządzeniach.
Plany zamknięcia setek kas biletowych w Anglii zostały odwołane w listopadzie po publicznym oburzeniu.
Premier Rishi Sunak powiedział, że zamknięcie kas biletowych jest „słuszną decyzją dla brytyjskiego społeczeństwa i brytyjskich podatników”, zanim rząd zdecydował się zwrócić się do przewoźników kolejowych o wycofanie tego pomysłu, ponieważ nie spełnia on wysokich standardów dotyczących pasażerów.
Obecnie, według danych branżowych, tylko na jednej z sześciu z 1766 stacji kolejowych kontrolowanych przez rząd znajduje się kasa biletowa działająca w pełnym wymiarze czasu pracy.
Czy pobrano od Ciebie podwójną opłatę w automacie biletowym?
„Po prostu niesamowite”
każdy? Wysłał tajemniczych klientów na 15 stacji – każdą obsługiwaną przez innego operatora pociągu – i sprawdził ceny 75 przejazdów w automacie biletowym w porównaniu ze sprzedawcą internetowym Trainline.
Ustalono, że podróż z Holmes Church w Cheshire do Londynu przy użyciu tej maszyny kosztowała 66 funtów, podczas gdy Trainline oferował tę samą podróż za 26 funtów.
Z automatu wynika, że koszt podróży z Northampton do Cardiff wyniósł 107 funtów, ale w Internecie tylko 43 funty.
Bilety te nie były bezpośrednim porównaniem, ale raczej możliwością zakupu biletu mniej więcej o tej samej porze dnia.
Rory Boland, redaktor „Which?” Biuro podróży określiło różnice cenowe jako „po prostu niesamowite”.
Istnieje kilka czynników wpływających na to, dlaczego bilety na automatach mogą być droższe. Niektóre z nich mogą nie oferować tańszych biletów z wyprzedzeniem lub biletów dzielonych, bądź też powodować, że ceny poza szczytem będą mniej jasne.
„Duża liczba z nas prawdopodobnie płaci znacznie więcej, niż jest to konieczne, dojeżdżając do pracy lub odwiedzając znajomych i rodzinę w całym kraju” – stwierdził Boland.
„Duża liczba seniorów w ogóle nie ma dostępu do Internetu, nie pozostawiając im innego wyboru, jak tylko stawić czoła wyzwaniom związanym z automatami biletowymi, które albo nie oferują najlepszych cen, albo utrudniają znalezienie odpowiednich cen”. On dodał.
Na dwóch stacjach na pięć w ogóle nie ma kas biletowych, więc jeśli ludzie nie mają dostępu do biletów online, jedyną opcją jest automat na dworcu kolejowym.
Ogromna liczba różnych dostępnych taryf kolejowych może utrudniać podróżnym podjęcie decyzji, która będzie dla nich najlepsza.
Rzecznik Rail Delivery Group, która reprezentuje przedsiębiorstwa kolejowe, powiedział, że od czasu podniesienia kwestii reformy taryf w 2019 r. potrzebny jest większy postęp.
„Wprowadzenie indywidualnych cen i rozwój cen zbliżeniowych typu pay-as-you-go to ważne zmiany, które sprawiają, że ustalanie cen jest dla klientów łatwiejsze i prostsze.
„Będziemy nadal współpracować z rządem, aby przeprowadzić dalsze reformy i zapewnić naszym klientom więcej korzyści”.
W grudniu Departament Transportu ogłosił, że regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną w porównaniu z marcem aż o 4,9%, co stanowi wzrost ograniczony do poziomu poniżej stopy inflacji i przesunięty ze stycznia, kiedy podwyżki zwykle wchodzą w życie.
Taryfy regulowane obejmują około 45% cen, w tym bilety okresowe na większość podróży pasażerskich, niektóre bilety w obie strony poza szczytem na dłuższych podróżach oraz bilety o każdej porze w dużych miastach.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji