jabłko
Minęło siedem lat od poprowadzenia spektaklu przez Alejandro G. Iñárritu i Emmanuela Lubezkiego Carneya i Ariny Na Festiwalu Filmowym w Cannes. W hangarze na lotnisku, 20 minut drogi od pałacu, duet stworzył ogromną teczkę z podłogą z piasku, podczas gdy uczestnicy przypięli zestawy słuchawkowe do rzeczywistości wirtualnej i dołączyli do grupy migrantów udających się w niebezpieczną podróż z Meksyku do Stanów Zjednoczonych. W tamtym czasie Deadline nazwał instalację – która zostanie przeniesiona między innymi do LACMA – pierwszym krokiem w narodzinach formy sztuki.
Od tego czasu niewiele było wydarzeń w rzeczywistości wirtualnej, które sugerowałyby, że artyści naprawdę wykorzystali potencjał prawdopodobnie najbardziej wciągającej formy opowiadania historii, jaką można sobie wyobrazić. Podczas pandemii firma Valve Software spowodowała wprowadzenie na rynek zestawów słuchawkowych do wirtualnej rzeczywistości – w tym własnego Valve Index Half-Life: Alex, gra wideo, która zrobiła ogromny krok naprzód w tym medium. Firmy technologiczne, w tym Meta i Sony, skupiły wszystko, co mogą, na rzeczywistości wirtualnej, czyli rzeczywistości rozszerzonej. Jednak przykładów wykorzystania VR jako medium dla artystów było tylko kilka.
Wypuszczając na rynek w lutym Vision Pro, Apple, gigant technologiczny słynący z kwadratury koła w zakresie nowych technologii, które jeszcze nie do końca osiągnęły sukces, ma nadzieję, że stworzył platformę, która może to wszystko zmienić. Czy Vision Pro może być zmianą paradygmatu, która uczyni VR i AR niezbędnym narzędziem dla artystów i odbiorców? Możliwości są kuszące.
Nawet recenzenci technologii, którzy widzieli dziesiątki nowych słuchawek, byli pod wrażeniem inteligentnego wdrożenia różnych technologii w Vision Pro. Od intuicyjnego interfejsu użytkownika opartego na prostych spojrzeniach i gestach, po krótki czas reakcji i wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, twórcy Vision Pro ciężko pracowali, aby wyeliminować wiele bolesnych punktów VR, które powodują efekt „doliny niesamowitej”, który wielu użytkownicy zmagają się z tym, aby się wstrząsnąć.
Unikalne podejście Apple do Vision Pro polegało na próbie zdefiniowania nowego segmentu rynku. Vision Pro nie jest zestawem słuchawkowym wymagającym żadnego połączenia z komputerem Mac lub PC ani pilotem o niskim poborze mocy. W rzeczywistości ma ten sam sprzęt komputerowy, co wbudowane w niego najwyższej klasy MacBooki Pro. System VisionOS został zaadaptowany z innych bardzo udanych systemów operacyjnych dla urządzeń mobilnych. Vision Pro to nie tylko usługa przesyłania strumieniowego, komputer PC czy platforma do gier wideo. Tak jak iPhone został wprowadzony jednocześnie jako iPod, telefon i urządzenie do komunikacji internetowej, tak Vision Pro ma służyć jednocześnie wszystkim tym funkcjom.
Urządzenie przyciągnęło już uwagę filmowców, takich jak Jon Favreau, który stworzył niektóre zwiastuny premiery słuchawek, czy James Cameron, który stwierdził, że jego doświadczenie jest „religijne”. Ale jego cena w skromniejszej konfiguracji wynosi 3500 dolarów, a analitycy Apple zwracają uwagę, że sprzedaż jest powolna. Kilku recenzentów technicznych ostrzegło, że Vision Pro w obecnej formie może nie być urządzeniem wykorzystującym własne możliwości, ale przyszłe wersje słuchawek mogą osiągnąć ten cel. Mówią, że trzeba zobaczyć Vision Pro, żeby uwierzyć.
Jakie zatem możliwości mogą kryć się przed przemysłami kreatywnymi?
przepływ
Być może najmniej rewolucyjnym zestawem narzędzi Apple Vision Pro jest jego zdolność do działania jako urządzenie do strumieniowego przesyłania tradycyjnych treści 2D i 3D. Istnieją już natywne aplikacje dla dostawców transmisji strumieniowej, takie jak Apple TV+ i Disney+, a Netflix i inne są dostępne za pośrednictwem przeglądarki internetowej.
Dostęp do treści przesyłanych strumieniowo od dawna można uzyskać za pośrednictwem takich urządzeń, jak zestaw słuchawkowy Meta’s Quest, którego najnowsza wersja zaczyna się od 499 dolarów, czy Sony PlayStation VR2, którego cena detaliczna wynosi 549 dolarów. Jednak technologia wyświetlacza micro-OLED o rozdzielczości 23 MP i zwiększona moc obliczeniowa Vision Pro sprawiają, że przesyłanie strumieniowe staje się znacznie przyjemniejsze. W koordynacji z funkcją rzeczywistości rozszerzonej dwa ekrany urządzenia – po jednym przeznaczonym dla każdego oka – zapewniają użytkownikom widok przez zestaw słuchawkowy do salonu 3D, rzucając na ścianę projektor wielkości kinowej i oglądając, jak pokazano na obrazku . Z pewnością światło otoczenia z filmów fabularnych i programów telewizyjnych tańczących wokół otoczenia sprawia, że Vision Pro sprawia wrażenie bardziej wciągającego niż jego konkurenci.
Vision Pro pracuje także nad implementacją dźwięku przestrzennego firmy Apple, w ramach której dwa małe głośniki unoszą się nad uszami użytkownika, aby zapewnić zaskakująco mocny i skuteczny wirtualny dźwięk 3D.
Jednak urządzenie waży nieco ponad 600 gramów (1,3 funta) bez zewnętrznego akumulatora, a akumulator ten zapewnia jedynie 2–2,5 godziny częściowo rozładowanego zasilania, co oznacza, że Vision Pro może jeszcze nie być marzycielem.
Branża filmowa
Dzięki kamerom stereoskopowym wbudowanym w Vision Pro, a także najnowszym iPhonem firmy, 15 Pro i 15 Pro Max, użytkownicy mogą rejestrować wspaniałe domowe filmy i zdjęcia 3D. Przedsiębiorczy twórcy filmowi niemal na pewno będą w stanie wykorzystać te techniki do własnego opowiadania historii i choć filmy nadal są kadrowane – to znaczy nie oferują pełnych wrażeń wirtualnych 360 stopni – efekt hologramu jest oszałamiający.
Jednak prawdziwe emocje dla profesjonalistów zapewnia Apple Immersive Video. Firma stworzyła specjalną kamerę do przechwytywania treści wideo w rozdzielczości 180 stopni 8K. Przykładowy klip przedstawia pociąg jadący po zaśnieżonym górskim torze i wydaje się nie przypadkiem, że poczucie natychmiastowego zanurzenia przypomina apokryficzne historie widzów uciekających z teatru, kiedy po raz pierwszy zetknęli się z braćmi Lumière. Pociąg przyjeżdża na stację La Ciotat W 1895 r.
Ta wciągająca kamera wideo jest obecnie dostępna wyłącznie dla Apple, ale z pozycji siedzącej jej możliwości są natychmiastowe. Chcesz doświadczyć teatru nie wychodząc z domu? Apple Vision Pro może na żądanie zapewnić najlepsze dostępne miejsca, a teatr nie ogranicza się już do teatru.
Wielu użytkowników VR zgłaszało chorobę lokomocyjną podczas oglądania wciągających treści 3D charakteryzujących się dużą ilością ruchu. Firma Apple starannie dobrała przykładowe klipy, aby zapewnić dużą stabilność aparatu lub przynajmniej ograniczyć do minimum ruch. Twórcy filmu będą musieli zastanowić się, jak uchwycić ujęcia bez tworzenia filmów przypominających niepokojącą przejażdżkę kolejką górską.
Imprezy na żywo
Instalowanie Apple Immersive Video podczas dużych wydarzeń sportowych i koncertów to kolejna ekscytująca perspektywa. Materiał demonstracyjny meczów MLS z kamerą 3D umieszczoną bezpośrednio nad słupkami bramkowymi wykracza poza samo zapewnienie najlepszego miejsca w drużynie. Tak naprawdę oglądanie sportu z wyjątkowego punktu widzenia daje zupełnie nową perspektywę na wydarzenie.
Inny przykład pokazuje Alicię Keys występującą w sali prób. Ponowne ustawienie kamery umieszcza widza w środku akcji, pomiędzy Keys a jej zespołem. Co by było, gdyby Apple Immersive Video trafiło na czerwony dywan Oscarów lub do samego Dolby Theatre? Nagle najgorętsze bilety w Hollywood mogą nie być już tak nieuchwytne jak kiedyś.
Prawdziwą sztuczką dla Apple będzie utrzymanie treści przy życiu i znalezienie właściwych sposobów przesyłania strumieniowego na żywo. Przy rozdzielczości 8K przy dużej liczbie klatek na sekundę wynoszącej 60 klatek na sekundę i tak szerokim polu widzenia, kompresja będzie kluczowym czynnikiem. Na razie Apple pokazało jedynie krótkie przykłady tego, co potrafi immersyjne wideo. W tym formacie nie są dostępne żadne istniejące programy telewizyjne, filmy fabularne ani wydarzenia na żywo, a pierwsi użytkownicy byli rozczarowani powolnym napływem nowych materiałów. Apple będzie musiało działać szybko, aby sformułować przykłady, które sprawdzą się w przypadku tych wersji demonstracyjnych.
produkcja
Być może najciekawsza innowacja dla filmowców nie ma nic wspólnego ze zdolnością do przybliżenia serialu widzom. Jako urządzenie komputerowe wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną, zastosowanie Vision Pro na planach filmowych stwarza ekscytujące możliwości dla wszystkich działów.
Twórcy filmów YouTube już testowali możliwości monitorowania Vision Pro. Video Village zajmuje cenne miejsce na planie, ale Vision Pro rozumie, gdzie przestrzennie znajdują się użytkownicy. Ekrany o rozmiarach kinowych monitorujące obraz z kamery można umieścić w dowolnym dogodnym miejscu i pozostaną tam, gdy użytkownik odejdzie od nich, aby wykonać inne zadania.
Wyobraź sobie dział mody, w którym zdjęcia i filmy referencyjne są przypinane do ścian za projektantami, aby można było do nich łatwo się odwoływać podczas pracy. Przestrzeń robocza przeznaczona dla kierowników scenariuszy do prowadzenia dokumentacji i dysponująca niewiele więcej niż krzesłem do pracy. Osoby ściągające ostrość mogą nie potrzebować małych ekranów referencyjnych, aby zapewnić dokładność ujęć. Wiele przypadków użycia.
Kręcenie filmów to medium umożliwiające współpracę, a przedni wyświetlacz soczewkowy Vision Pro, który wyświetla wirtualny obraz ruchów oczu użytkownika z przodu zestawu słuchawkowego, oznacza, że nie trzeba koniecznie zdejmować urządzenia, aby móc kontynuować rozmowy bez przeszkód. Efekt nie jest tak oczywisty, jak można było zobaczyć we wczesnych zwiastunach Apple, przez co odblaskowa powierzchnia czołowa urządzenia jest bardziej subtelna, niż oczekiwała firma, ale jest to sprytny pomysł, który w przyszłości zostanie udoskonalony.
Żywotność baterii będzie również utrudniać potencjalne korzystanie z zestawu, zwłaszcza w odległych lokalizacjach. Ale czy zapasowe akumulatory mogłyby zająć mniej miejsca w ciężarówce ze sprzętem niż wiele monitorów, laptopów i innych urządzeń niezbędnych obecnie na planie filmowym?
Ryzyko Apple związane z Vision Pro jest odważne: stworzyć nową niszę dla technologii, która ma wszystkie cechy zbliżającego się przestarzałości, jak wcześniej kino 3D, kiedy Apple ogłosiło to po raz pierwszy. Chociaż istnieje kilka obiecujących zastosowań dla VR i AR, wizja przyszłości metaświata autorstwa Marka Zuckerberga nadal wydaje się bardziej memiczna niż znacząca i nawet ciężka, ładnie wyglądająca wersja Vision Pro z trudem radzi sobie ze zmęczeniem wynikającym z długotrwałej pracy Zestaw słuchawkowy.
Jednak pierwszy iPhone został wprowadzony na rynek w 2007 roku z dostępem do Internetu 2G i bez sklepu z aplikacjami; To tylko pakiet aplikacji stworzonych dla tego przez Apple. Zanim 18 miesięcy później pojawił się jego następca, wszystko się zmieniło i naprawdę rozpoczęła się era smartfonów. Ci recenzenci technologii mają rację, wyobrażając sobie owocną drugą lub trzecią iterację koncepcji. Jeśli jakakolwiek firma może wydać pieniądze niezbędne na zmniejszenie rozmiaru i ceny urządzenia, jest to Apple.
Ale jego sukces będzie zależał od osób trzecich; Twórcy filmowi i użytkownicy gotowi wykorzystać jego potencjał. Tak jak kino było definiowane w równym stopniu przez jego praktyków, jak i przez tych, którzy opracowali technologię, tak szersza branża i widzowie byliby odpowiedzialni za ustalenie języka tego nowego modelu.
Apple Vision Pro wydaje się być pierwszym urządzeniem tego typu, dzięki któremu ta podróż naprawdę się opłaca. Bez wątpienia konkurenci będą starali się naśladować niektóre z tych innowacji teraz, gdy Vision Pro jest bardziej przystępny cenowo, ale nawet przy cenie zbliżającej się do 500 dolarów jego rywale usiłują pokonać efekciarski charakter VR i brak prawdziwie rewolucyjnych treści, aby skrzyknąć. Duże wolumeny sprzedaży. Vision Pro z pewnością robi większe wrażenie pod względem technologicznym niż jego konkurenci. Tylko czas pokaże, czy kosztowny rzut kostką Apple naprawdę zapoczątkuje przyszłość nowego medium artystycznego.
„Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik jedzenia. Subtelnie czarujący badacz alkoholu. Zwolennik popkultury”.
More Stories
Ding! Christopher Ward ogłasza nowe Bel Canto
Najlepszą reklamą podczas wydarzenia Apple Mac była bezpłatna aktualizacja pamięci RAM dla MacBooka Air
Startup zajmujący się obserwacją Ziemi wychodzi z zapomnienia z 12 milionami dolarów