National Express, właściciel północnoamerykańskiej firmy produkującej autobusy szkolne, ujawnił, że rozpoczął sprzedaż swojej działalności w tej branży, próbując zmniejszyć swoje zadłużenie wynoszące 1,2 miliarda funtów, co doprowadziło do gwałtownego wzrostu jej akcji.
Cena akcji spółki Mobico, która w czerwcu 2023 r. zmieniła nazwę z National Express Group, wzrosła o ponad 20% po środowym otwarciu rynków, a do południa osiągnęła poziom 14% na poziomie 66 pensów.
Mobico jest najbardziej znane ze swojej marki National Express w Wielkiej Brytanii, gdzie ma największy udział w rynku dalekobieżnego transportu autobusowego. Firma świadczy również usługi kolejowe i autobusowe w 12 krajach, w tym w Hiszpanii, Portugalii, Maroku i Szwajcarii, a także oddział kolejowy w Niemczech.
Oprócz ogłoszenia rozpoczęcia formalnej sprzedaży północnoamerykańskiego biznesu firmy, Mobico ogłosił także prawie 24% wzrost zysku operacyjnego w pierwszej połowie roku do 71,2 miliona funtów.
Sprzedaż pomoże Mobico osiągnąć swój priorytet w zakresie spłaty zadłużenia, powiedział dyrektor generalny Ignacio Garat, dodając, że zidentyfikowało inne inicjatywy mające na celu redukcję zadłużenia na drugą połowę roku.
Jarratt powiedział, że firma jest pewna, że osiągnie skorygowany zysk operacyjny za cały rok w wysokości od 185 mln GBP do 205 mln GBP.
Jej północnoamerykańskie przedsiębiorstwo autobusowe jest jednym z największych dostawców autobusów szkolnych w Stanach Zjednoczonych. Działa w 33 stanach i dwóch prowincjach Kanady. W ostatnich latach borykał się jednak z trudnościami wynikającymi z niedoborów kadrowych i presji inflacyjnej.
W październiku ubiegłego roku spółka Mobico ogłosiła, że zamierza sprzedać swoją działalność, co stanowi kluczowy element jej strategii naprawczej, po wydaniu ostrzeżenia o zyskach i zawieszeniu dywidend.
Pomimo niedawnych problemów amerykańskie firmy osiągnęły w pierwszej połowie tego roku skorygowany zysk operacyjny w wysokości 21,4 mln funtów, co oznacza wzrost o 55% w porównaniu z rokiem ubiegłym, przy czym zyskiwały na wiele sposobów.
Zadłużenie Mobico wzrosło w ostatnich latach po tym, jak firma poniosła szereg strat w wyniku pandemii koronaawirusa.
W kwietniu firma odnotowała stratę przed opodatkowaniem w wysokości 98,3 mln funtów, co oznacza poprawę w porównaniu z 335 mln funtów odnotowanymi w 2022 r.
Przyczyniło się to do spadku ceny akcji spółki o 65% w ciągu dwóch lat, z poziomu 186 pensów w połowie sierpnia 2022 r.
W wydanej w środę aktualizacji Jarratt stwierdził: „Mobico radziło sobie dobrze w pierwszej połowie 2024 r., przy utrzymującym się dodatnim popycie pasażerskim i wzroście przychodów.
„Udało nam się utrzymać, pozyskać i pozyskać znaczącą nową działalność w różnych częściach grupy, a nasze inicjatywy redukcji kosztów przyniosły oszczędności nieco wcześniej niż oczekiwano”.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa