Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Akcje Rivian rosną po tym, jak Volkswagen planuje zainwestować do 5 miliardów dolarów

Akcje Rivian rosną po tym, jak Volkswagen planuje zainwestować do 5 miliardów dolarów

Otwórz bezpłatnie Editor’s Digest

Volkswagen zainwestuje do 5 miliardów dolarów we współpracę z amerykańskim start-upem zajmującym się pojazdami elektrycznymi Rivian, ponieważ niemiecki producent samochodów próbuje szybko ulepszyć swoje oprogramowanie, co powoduje wzrost ceny akcji producenta luksusowych elektrycznych ciężarówek o ponad 35 procent.

Nawiązanie współpracy z producentem elektrycznych ciężarówek i SUV-ów następuje w momencie, gdy Volkswagen chce wzmocnić swoją ofertę pojazdów elektrycznych w obliczu rosnącej konkurencji ze strony Tesli i chińskich rywali. Wewnętrzny programista Volkswagena, Cariad, nie dostarczył produktów na czas, opóźniając wprowadzenie nowych modeli.

Po zawarciu porozumienia w sprawie spółki joint venture 50/50 Volkswagen uzyska „natychmiastowy dostęp” do oprogramowania pojazdów elektrycznych Rivian do stosowania we własnych pojazdach. Inwestycje w Rivian i spółkę joint venture osiągną 2 miliardy dolarów w 2024 roku i osiągną poziom 5 miliardów dolarów do 2026 roku.

Startupy zajmujące się pojazdami elektrycznymi stanęły ostatnio w obliczu wyższych kosztów finansowania w wyniku wyższych stóp procentowych i słabszego niż oczekiwano popytu na ich produkty, co skłoniło niektórych do poszukiwania inwestycji w celu dalszego rozwoju swoich pojazdów i zwiększenia produkcji.

„Dla Riviana jest to ratunek” – powiedział Scott Sherwood, założyciel SSO Report. „To oni nie mieli inwestora z głębokimi kieszeniami”.

„VW może grozić wyginięciem, gdy tanie chińskie samochody elektryczne pojawią się w Europie” – dodał. „Dzięki temu Volkswagen zyskuje także przyczółek w segmencie pojazdów elektrycznych premium w USA i być może w Europie”.

W szczytowym okresie entuzjazmu dla start-upów pojazdów elektrycznych w listopadzie 2021 r. kapitalizacja rynkowa Riviana przewyższyła kapitalizację rynkową Volkswagena po pierwszej ofercie publicznej. Od tego czasu cena akcji spółki spadła o około 90 procent.

Inny start-up zajmujący się pojazdami elektrycznymi, Fisker, ogłosił w zeszłym tygodniu upadłość po tym, jak nie udało mu się zabezpieczyć inwestycji od uznanego producenta samochodów, najnowszego w swojej kategorii, który upadł po wyczerpaniu się środków.

READ  Rynek sprzedaży maszyn do polerowania butów

„To partnerstwo wprowadza platformę oprogramowania i regionalnej elektroniki Rivian na szerszy rynek dzięki globalnemu zasięgowi i skali Grupy Volkswagen… w miarę wprowadzania na rynek nowej generacji pojazdów” – powiedział założyciel i dyrektor generalny Rivian, RJ Scaringe, w programie X.

Elektryczne ciężarówki i SUV-y Rivian to produkty premium, których cena detaliczna wynosi około 70 000 dolarów. W pierwszym kwartale 2024 roku firma straciła ponad 1,4 miliarda dolarów, czyli ponad 38 000 dolarów na pojazd.

Volkswagen przyspieszył swoje skupienie się na pojazdach elektrycznych, ogłaszając w zeszłym tygodniu, że udostępnił ChatGPT OpenAI we wszystkich modelach elektrycznych ID za pośrednictwem asystenta głosowego.

Oprogramowanie okazało się główną przeszkodą dla pojazdów elektrycznych Volkswagena, zwłaszcza w Chinach, gdzie cyfrowi rywale, tacy jak BYD i Nio, agresywnie zdobywali udziały w rynku.

Pierwszy miliard dolarów Volkswagena zostanie przekazany w formie obligacji zamiennych, które w grudniu 2024 r. zostaną zamienione na akcje Rivian. Inwestycja obejmuje 3 miliardy dolarów w akcjach korporacyjnych i 2 miliardy dolarów wpłat od Volkswagena związanych ze spółką joint venture.

Analitycy z firmy badawczej CFRA podtrzymali rekomendację „sprzedaj” dla akcji Rivian, powołując się na „niepokojący” wskaźnik spalania gotówki na poziomie około 1 miliarda dolarów na kwartał.

„Kluczowe pytanie brzmi: dlaczego VW dokonuje takiej inwestycji w borykającego się z trudnościami producenta pojazdów elektrycznych, który może w przyszłości stanąć w obliczu zagrożeń dla ciągłości działania” – stwierdziła firma w notatce. „Ale VW wyraźnie widzi wartość w dostępie do architektury i oprogramowania pojazdów Rivian”.