Adidas zerwał stosunki z raperem i projektantem mody Kanye Westem i potępił jego antysemickie wypowiedzi, co ma zmniejszyć o połowę tegoroczne zarobki producenta odzieży sportowej.
Niemiecka firma stwierdziła, że „nie toleruje antysemityzmu i żadnego innego rodzaju mowy nienawiści”, dodając, że „natychmiastowo” zakończy partnerstwo.
Decyzja została podjęta po tym, jak West, teraz znany jako Ye, powiedział w niedawnym wywiadzie, że może „powiedzieć antysemickie rzeczy, a adidas po prostu nie może mnie zawieść”.
„Ostatnie komentarze i działania Yi są niedopuszczalne, nienawistne i niebezpieczne oraz naruszają wartości firmy, takie jak różnorodność, integracja, wzajemny szacunek i uczciwość” – powiedział. Adidas.
Drugi co do wielkości producent odzieży sportowej na świecie przewiduje w tym roku zysk netto w wysokości do 250 milionów euro, a jego akcje we wtorek będą notowane prawie 6%. Ostrzegł w zeszłym tygodniu przed zarobkami po raz drugi w ciągu trzech miesięcy, mówiąc, że dochód netto ma wynieść 500 milionów euro w 2022 roku.
Spadek zarobków wskazuje na „niezwykłą rentowność serii Yeezy”, powiedział analityk James Jerzynick Jefferies. „Wreszcie, po tej aktualizacji, wyzwania dotyczące zysków w 2023 roku wyraźnie wzrosły” – powiedział w notatce dla klientów.
Firma, która od prawie dekady rozwija i sprzedaje sneakersy pod marką Adidas Yeezy z Westem, powiedziała, że „zakończy produkcję produktów marki Yeezy i wstrzyma wszelkie płatności na rzecz Ye i jego firm”.
Relacje między Adidasem a Westem były już napięte. Sprzedawca został wcześniej oskarżony o kradzież jego projektów w usuniętym poście na Instagramie. Twierdził również, że firma zaoferowała mu umowę wykupu o wartości 1 miliarda dolarów, aby zrezygnować z partnerstwa.
Posunięcie Adidasa następuje po ruchu Balenciagi z Keringa, który porzucił West na początku tego miesiąca po tym, jak raper wygłosił kontrowersyjne komentarze.
Fala obraźliwych komentarzy rozpoczęła się podczas Paryskiego Tygodnia Mody na początku tego miesiąca, kiedy West założył koszulkę z napisem „White Lives Matter”.
Twierdził także podczas niedawnego wywiadu podcastowego z Drink Champs, który został usunięty, że Żydzi „mają czarny głos”, ponieważ wszyscy prominentni czarni „podpisują kontrakty z wytwórnią płytową, mają żydowskiego menedżera lub podpisują Żydowska drużyna koszykówki, Lub robienie filmu na żydowskiej platformie, takiej jak Disney”.
Decyzja Adidasa pojawia się, gdy marka szuka następcy dyrektora generalnego Kaspera Rørsteda, który ogłosił swoje wcześniejsze odejście tego lata. Niektórzy główni akcjonariusze są niezadowoleni z wyników marki.
Linia sneakersów Yeezy stała się ważnym źródłem sprzedaży i zysków dla Adidasa. Chociaż firma nie ujawnia liczb, analitycy szacują, że stanowi ona 8 procent całkowitej sprzedaży.
Firma podała w oświadczeniu, że adidas poddał przeglądowi swoje wieloletnie relacje z Zachodem na początku tego miesiąca po „powtarzających się wysiłkach zmierzających do prywatnego rozwiązania tej sytuacji”.
W 2016 roku powiedziała, że jej praca z Westem była „najważniejszą partnerstwem, jakie kiedykolwiek powstało między nie-sportowcem a marką sportową”. We wtorek grupa poinformowała, że jest „wyłącznym właścicielem wszystkich praw do projektowania istniejących produktów, a także poprzednich i nowych kolorystyk w ramach partnerstwa”.
Przed podjęciem decyzji Centralna Rada Żydów w Niemczech skrytykowała firmę. „Wiem, że sneakersy to wielki biznes, ale w kwestii antysemityzmu to nie może być przeszkodą we właściwym postępowaniu” – powiedział Financial Times przewodniczący rady Joseph Schuster, opisując problem jako „krytyczny test dla firma”.
Schuster zauważył również historyczną odpowiedzialność Adidasa, ponieważ niemiecka firma była „zaangażowana w reżim nazistowski i czerpała z niego korzyści”.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”