Obietnica Keira Starmera dotycząca zakończenia polityki oszczędnościowej i odbudowy usług publicznych będzie wymagać podwyżki podatków o 25 miliardów funtów rocznie w następnym budżecie, nawet jeśli zasady dotyczące zadłużenia ulegną zmianie, aby zrobić miejsce na dodatkowe wydatki inwestycyjne, twierdzi wiodący zespół doradców.
W początkowej prezentacji budżetu Partii Pracy 14 lat temu Instytut Studiów Finansowych Rachel Reeves stwierdziła, że aby osiągnąć cele polityczne rządu, będzie musiała podnieść podatki do nowego rekordowego poziomu. Kanclerz ostrzeżono także przed ryzykiem upadku w stylu Liz Truss, jeśli miasto słabo zareaguje na znacznie wyższe zadłużenie.
IFS stwierdziło, że Reeves stanął przed wyzwaniem znalezienia podwyżki podatków o wartości 25 miliardów funtów, biorąc pod uwagę, że manifest wyborczy Partii Pracy wykluczył podwyżkę podatku dochodowego, składek na ubezpieczenie społeczne pracowników i podatku VAT.
Wczoraj podczas Pytań Premiera przywódca opozycji Rishi Sunak dwukrotnie naciskał na Starmera, aby wykluczył podwyższenie składek na ubezpieczenie społeczne dla pracodawców – co przyniosłoby ponad 8 miliardów funtów rocznie – ale odmówił.
Premier powiedział: „Podjęliśmy bezwzględne zobowiązanie, że nie będziemy podnosić podatków nakładanych na pracowników”. Po ponownym naciśnięciu dodał: „W oświadczeniu określiliśmy nasze obietnice”. „Wróciliśmy przeważającą większością głosów, aby zmienić kraj na lepsze i dotrzymuję obietnic zawartych w oświadczeniu”.
W okresie poprzedzającym wybory Partia Pracy nakreśliła plany podniesienia podatków o wartości 9 miliardów funtów, ale IFS stwierdziła, że jeśli Reeves chce zwiększyć wydatki na usługi publiczne zgodnie z dochodem narodowym, będzie musiała zebrać kolejne 16 miliardów funtów, aby sprostać wymaganiom jej potrzeby. Zasadą jest, że codzienne wydatki muszą być pokryte wpływami podatkowymi.
„Biorąc pod uwagę obietnice niepodwyższania głównych stawek podatku dochodowego i podatku dochodowego od osób prawnych oraz w ogóle nie zwiększania składek na ubezpieczenie społeczne i VAT, wprowadzenie podwyżki podatków na taką skalę może być trudne” – stwierdził zespół doradców.
„Będzie większa niż podwyżka podatków netto wprowadzona w lipcu 1997 r. i październiku 2010 r. (obie kwoty wynoszą około 13–14 miliardów funtów). W takim przypadku być może będziesz musiał żyć z codziennymi wydatkami na wiele usług publicznych stanowiących niewielką część dochodu narodowego.
Chociaż nowe rządy mają tendencję do umieszczania podwyżek podatków i cięć wydatków w pierwszym budżecie po wyborach, Instytut Studiów Fiskalnych stwierdził, że starzenie się społeczeństwa oraz utrata dochodów z akcyzy na paliwo i wyrobów tytoniowych w związku z przechodzeniem na samochody elektryczne i rzuceniem palenia będą oznaczać trudniejsze pakowanie w stanach zjednoczonych. przyszły. „Sytuacja w tym parlamencie może się skomplikować” – powiedziała.
the Biuro Odpowiedzialności Budżetowej – Rządowy organ nadzorujący podatki i wydatki – prognozuje, że podatek jako udział w dochodzie narodowym osiągnie w latach 2028–2029 poziom 37,1%, co będzie najwyższym poziomem od 1948 r. Kolejne podwyżki podatków o wartości 25 miliardów funtów wprowadzone przez Reevesa spowodują, że podatki… Prawie 38% PKB.
Instytut Studiów Fiskalnych stwierdził, że nie będzie potrzeby podnoszenia dodatkowych 16 miliardów funtów podatków oprócz zobowiązań wynikających z manifestu Partii Pracy, jeśli wydatki na usługi publiczne wzrosną zgodnie z inflacją, stwierdził jednak, że na kanclerz wywierana jest presja, aby poszła dalej.
„Samo utrzymanie realnych codziennych wydatków w obszarach takich jak umiejętności, sądy i więzienia może okazać się niewystarczające – biorąc pod uwagę presję na płace w sektorze publicznym i chęć zapewnienia znacznej poprawy jakości usług”.
Większość spekulacji przed przyjęciem budżetu w ostatnich dniach skupiała się na tym, czy Reeves przyjmie inną regułę dotyczącą zadłużenia, aby zwiększyć jej zakres zwiększonych wydatków na projekty infrastrukturalne. Obecnie obowiązuje zasada, że dług – wyłączając działalność Banku Anglii – musi w ciągu pięciu lat zmniejszyć się jako część dochodu narodowego.
Donoszono jednak, że kanclerz planuje zmienić sposób obliczania długu, tak aby zapewnić do 50 miliardów funtów dodatkowych wydatków.
Nawet jeśli reguły fiskalne ulegną zmianie w taki sposób, że w ostatnim roku objętym prognozą dług będzie nadal rósł, Reeves nadal będzie musiała podnieść podatki, aby uniknąć cięć wydatków i dotrzymać swojego zobowiązania do zaciągania pożyczek wyłącznie na inwestycje, stwierdził IIF.
Ben Nabarro, główny ekonomista Wielkiej Brytanii w Citi – banku odpowiedzialnym za prognozy gospodarcze leżące u podstaw założeń IFS dotyczących podatków, wydatków i pożyczek – powiedział, że istnieje ryzyko „strajku kupujących” (runu na obligacje rządowe), chyba że Reeves cokolwiek wyjaśni i wzrost wydatków będzie Stopniowe inwestycje.
„Na rynku złota istnieją zasadnicze obawy związane z niepohamowanym pędem do inwestowania na tym rynku” – powiedział Nabarro. Dodał, że po katastrofalnym mikrobudżecie Trussa dwa lata temu „międzynarodowi inwestorzy tak naprawdę nie dają wątpliwości rynkowi złota”.
Od połowy ubiegłego miesiąca stopa procentowa – czyli rentowność – 10-letnich obligacji Wielkiej Brytanii wzrosła z 3,75% do nieco poniżej 4,2%.
„Jeśli zasady zostałyby zmienione i istniałoby istotne ryzyko lub rozważano możliwość zainwestowania przez Rachel Reeves prawie 50 miliardów funtów w przyszłym roku, myślę, że jest to możliwe ryzyko”. [of a buyers’ strike]– powiedział Nabarro.
„Nie sądzę, że wiąże się to w ogóle ze zmianą reguł fiskalnych, wymaga to jednak od nas zabezpieczenia tej podwyżki budżetowej i jasnego określenia, że zostanie ona wykorzystana tylko częściowo i że z czasem zostanie zwiększona. i monitorowane przez instytucje. Jeśli tak, myślę, że „ryzyko jest bardzo niskie”.
Duże zadłużenie i deficyty na rachunku obrotów bieżących oznaczają, że Wielka Brytania stoi w obliczu ograniczeń budżetowych, których nie ma wiele innych rozwiniętych gospodarek, powiedział Nabarro. Z dodatkowych pożyczek należy korzystać oszczędnie.
Paul Johnson, dyrektor IFS, powiedział: „Pierwszy budżet tej nowej administracji może być najbardziej znaczący od co najmniej 2010 roku. Nowy kanclerz jest zaangażowany w zwiększanie wydatków inwestycyjnych i finansowania usług publicznych”. Aby to zrobić, będziesz musiał podnieść podatki, pożyczyć lub jedno i drugie.
„Łatwo sobie wyobrazić, że stoimy przed krótkoterminowym wyzwaniem stworzonym nieco sztucznie przez pewien zestaw arbitralnych reguł fiskalnych. Byłoby to błędem. Presja na wydatki na opiekę zdrowotną i emerytury będzie nadal rosła, a dochody z opłat paliwowych i tytoniowych spadnie.
„Utrudni to utrzymanie równowagi obecnego budżetu w trakcie kadencji tego Parlamentu. Jeśli pani Reeves nie złapie pokrzywy 30 października, może ona wrócić i ugryźć ją ponownie przed następnymi wyborami”.
Rzecznik skarbu powiedział: „To prawda, że odziedziczyliśmy trudną sytuację finansową, ale nie pozwolimy, aby wyzwania przeszłości decydowały o naszej przyszłości.
„Pomimo ujawnienia czarnej dziury w naszych finansach publicznych o wartości 22 miliardów funtów, koncentrujemy się na tym, aby uczynić z tego najbardziej prowzrostowego skarbca w historii, zbudowanego na skale stabilności gospodarczej, w tym na mocnych zasadach fiskalnych określonych w oświadczeniu. „W ten sposób zreformujemy nasze usługi publiczne i spełnimy obietnicę zmian”.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa