Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Cyfrowe mapy myśli wspomagane sztuczną inteligencją jako narzędzie stymulujące twórcze myślenie w edukacji włączającej uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi Psychologia BMC

Cyfrowe mapy myśli wspomagane sztuczną inteligencją jako narzędzie stymulujące twórcze myślenie w edukacji włączającej uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi Psychologia BMC

Edukacja włączająca jest obecnie dość popularną metodą szkolenia osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Ta metodologia szkolenia pozwala osobom z niepełnosprawnością fizyczną lub poznawczą na pełne uczestnictwo w życiu szkoły lub innych instytucji edukacyjnych na równych zasadach z ich pełnosprawnymi rówieśnikami. [1]. Kształcenie kompleksowe odpowiada na potrzeby tych uczniów i zapewnia im specjalistyczne warunki i wsparcie [2]Obecnie osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności mogą kształcić się w dowolnej niespecjalistycznej placówce oświatowej. Wyzwaniem pozostaje jednak zapewnienie wszechstronnego zrozumienia przedmiotów i zapobieganie powstawaniu przepaści między uczniami niepełnosprawnymi i pełnosprawnych. [3].

Istnieją duże możliwości zbadania możliwości przezwyciężenia takich luk za pomocą różnych technologii i narzędzi wspomagających w celu dostosowania technologii do potrzeb osób niepełnosprawnych. Czytniki ekranu, urządzenia do skanowania tekstu, aplikacje do rozpoznawania głosu, czytniki alfabetu Braille’a i wiele innych technologii wspomagających mają bardziej konkretny cel, jakim jest pokonanie określonych barier w postrzeganiu informacji, podczas gdy technologie o szerszym zastosowaniu, takie jak rzeczywistość wirtualna, platformy do immersyjnego uczenia się, sieci społecznościowe, itp., mogą sprawić, że edukacja stanie się bardziej dostępna dzięki łatwiejszym do zrozumienia i atrakcyjniejszym formom przedstawiania informacji. [4]Istnieją również różne dodatkowe aplikacje rozwijające zdolności poznawcze uczniów niepełnosprawnych umysłowo [5]Przykładami mogą być aplikacje dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), które pomagają im w komunikacji społecznej. Na przykład Speech Blubs, Story Builder dla iPada, Easy Dyslexia Aid – Dysgraphia Spelling & Literacy Helper, Otsimo i inne. Takie aplikacje pomagają im wyrazić swoje uczucia, co przyczynia się do rozwoju potencjału twórczego. [6, 7]Jednak skuteczność wykorzystania takich technologii jest różna w zależności od biegłości w ich posługiwaniu się przez nauczycieli, zrozumienia ich złożoności i ograniczeń, a także różnorodnych, specyficznych potrzeb uczniów. [8].

Ważnym trendem we współczesnej edukacji jest podkreślanie znaczenia rozwijania kreatywności. Umiejętność ta cieszy się dużym zainteresowaniem jako jeden z istotnych elementów rozwoju przedsiębiorczości, rozwiązywania problemów i zapewniania zrównoważonego rozwoju. [9]. Udowodniono również, że ujawnienie potencjału twórczego myślenia zwiększa motywację uczniów do nauki i pozwala na rozwiązywanie bardziej złożonych problemów poprzez kreatywne podejście [10]. W odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wciąż toczy się dyskusja, czy różnym formom zaburzeń rozwoju psychicznego lub fizycznego towarzyszy jednocześnie wyższy poziom kreatywności. Jednak jego rozwój jest w stanie pomóc tym uczniom znaleźć własne miejsce w społeczeństwie, generując unikalne pomysły lub produkty. [11].

Zaproponowano szeroką gamę technik rozwijania umiejętności twórczych, a ich użyteczność jest bardzo zróżnicowana. Wśród proponowanych technologii znajdują się aplikacje do gier, cyfrowe platformy do opowiadania historii, oprogramowanie do modelowania 3D i obrazowania cyfrowego, różne symulacje w rzeczywistości wirtualnej, wirtualne laboratoria i wiele innych narzędzi. [12]Chociaż jednak wiele technologii jest testowanych pod kątem przydatności w przedszkolach i szkołach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, niewiele z nich zostało przetestowanych pod kątem zastosowania w włączającym szkolnictwie wyższym. Ten etap stanowi krytyczne wyzwanie dla wielu osób ze specjalnymi potrzebami, znacznie ograniczając ich przyszłą ścieżkę kariery.

READ  Raport mówi, że Galaxy S23 i Galaxy S24 nie będą używać chipów Exynos na żadnym rynku

przegląd literatury

Pojęcie edukacji twórczej i rozwoju umiejętności z nią związanych jest w dużej mierze wieloaspektowe. Najpowszechniejszą definicją kreatywności jest zdolność do generowania pomysłów, które są zarówno nowe i oryginalne, jak i skuteczne lub istotne praktycznie [13]. Kreatywność oznacza zaangażowanie nie tylko jednej umiejętności, ale wielu umiejętności i elementów, takich jak motywacja, wiedza, umiejętność łączenia pomysłów itp. [14]Należy jednak zauważyć, że wśród nauczycieli często brakuje jasnego zrozumienia co do kreatywności i jej potencjału rozwojowego. [13].

Wśród warunków, jakie muszą zaistnieć w środowisku edukacyjnym, aby pobudzić kreatywność, badacze wymieniają obecność specyficznego „wydarzenia krytycznego”, które wskazuje na czynności znacząco odbiegające od codziennych zajęć uczniów, a także obecność swobody organizowania się i wykorzystywania otaczającą przestrzeń, zapewnienie wystarczającej ilości czasu i dostępność szerokiej gamy narzędzi kreatywnych i zachęcanie do przekazywania informacji zwrotnych. [15, 16]Stąd różnorodne kursy dodatkowe, projekty otwarte i wydarzenia mogą stać się zachętą do rozwoju twórczego myślenia. [17]Podkreślono także znaczenie współpracy społecznej dla stymulowania procesu twórczego [14]. Sprzyjająca atmosfera w zespole przyczynia się do osiągania lepszych wyników w zakresie twórczego myślenia. W tym przypadku nauczyciele mają bezpośredni wpływ na ten proces. Zespoły, które łączą nauczyciela z uczniami na zaufaniu, przyczyniają się do podniesienia poziomu twórczego myślenia wśród uczniów. Jest to szczególnie widoczne, gdy podczas szkoleń nacisk położony jest na wyrażanie indywidualnych opinii, a nie na standaryzowaną ocenę. [18].

Z kolei technologia komputerowa może pełnić rolę wspierającego i komfortowego środowiska („komputer w roli niani”), narzędzia poszerzającego możliwości realizacji pomysłów („komputer jako korespondencyjny kumpel”), a nawet trenera zapewniającego krok po kroku plan etapowy i zadania mające na celu wspieranie rozwoju kreatywności („komputer jako trener”). [19]Technologie cyfrowe mogą zapewnić wygodne narzędzia przyspieszające realizację kreatywnych pomysłów, globalne możliwości wprowadzania różnych form kreatywności (np. sieci społecznościowe, platformy wideo), możliwości współpracy w czasie rzeczywistym oraz umożliwiają praktykowanie odważnych i ryzykownych pomysłów w bezpieczne środowisko. [20].

W jednym z ostatnich przeglądów badań [14]Udokumentowano wykorzystanie różnych narzędzi cyfrowych do pobudzania kreatywności, w tym technologii internetowych, blogów, prezentacji multimedialnych i forów, na których uczniowie mieli za zadanie tworzyć treści; korzystanie z robotów (szczególnie tych, dla których uczniowie zostali poproszeni o stworzenie programów), tworzenie gier cyfrowych, rysowanie map koncepcyjnych, praca z urządzeniami przedmiotowymi (takimi jak mierniki pH) i uczestnictwo w doświadczeniach w wirtualnej rzeczywistości. Każdy rodzaj wykorzystania technologii niesie ze sobą swoją specyfikę.

READ  Losowo: Indie Dev rozdaje darmowe kody do gier, dopóki Nintendo nie zamknie sklepów internetowych Wii U i 3DS

Jedno z podejść obejmuje cyfrowe opowiadanie historii, które zachęca uczniów do swobodnego wyrażania swoich myśli i opinii na określone tematy; W tym kontekście technologie cyfrowe pełnią rolę narzędzi pozwalających na bardziej wyraziste i różnorodne występy [21, 22]Działania takie można połączyć z wykorzystaniem mediów społecznościowych oraz elementami rywalizacji [23]Podejście to zostało przetestowane w placówkach włączających, łącznie z propozycją podniesienia jakości nauki języków obcych w edukacji włączającej poprzez stymulowanie kreatywności uczniów. [24]Co więcej, wykorzystanie narzędzi komunikacji cyfrowej może poprawić jakość komunikacji i zmniejszyć lęk społeczny u osób cierpiących na takie schorzenia, jak zaburzenia ze spektrum autyzmu.

W edukacji STEM proponuje się różnorodne zajęcia rozwijające kreatywność, m.in. tworzenie gier komputerowych, programowanie robotów czy uczestnictwo w wirtualnych laboratoriach. [25,26,27,28]Naukowcy badający opanowanie umiejętności programowania komputerów u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną osiągnęli pozytywne wyniki, stosując jasne instrukcje i intuicyjny interfejs. [29]Badacze wykorzystali także techniki modelowania wideo w nauczaniu nauk ścisłych, aby uczyć umiejętności rozwiązywania problemów [30]Techniki te czynią złożone dyscypliny bardziej realistycznymi, a jednocześnie zachęcają do eksperymentowania, ponieważ możliwość szybkiego zobaczenia wyników sprzyja eksperymentowaniu. Studenci angażują się w rozwiązywanie konkretnych zadań wymagających eksperymentowania i łączenia dostępnych materiałów, stymulując w ten sposób twórcze myślenie. Skuteczność tych technik może być różna. Na przykład przegląd badań empirycznych Wanga i in. [31] W badaniu wykazano, że rzeczywistość wirtualna wpływa umiarkowanie pozytywnie na kreatywność uczniów, nie wpływa jednak na praktyczne umiejętności twórcze. Stwierdzono także, że skuteczniej pobudza kreatywność w zdobywaniu wiedzy deklaratywnej w porównaniu z wiedzą proceduralną.

Ciekawe podejście do pobudzania kreatywności wykorzystuje obiektywnie nieistotne bodźce. Na przykład w badaniu przeprowadzonym przez [32] Wykazano, że podawanie niezwiązanych tematycznie bodźców werbalnych projektantom tworzącym projekty wizualne skutkowało większą kreatywnością w porównaniu do projektantów otrzymujących bodźce powiązane tematycznie. Niektóre programy dla artystów działają na podobnej zasadzie, prezentując dla inspiracji losowo wybrane obrazy z Internetu. Techniki takie zaliczają się do kategorii aktywizacji wiedzy, która stymuluje aktywne wykorzystanie różnorodnej wiedzy zapisanej w pamięci długotrwałej [33].

Innym powszechnym rodzajem aktywności sugerowanym w celu pobudzenia kreatywności jest tworzenie map myśli, szczególnie przy użyciu narzędzi cyfrowych [34,35,36,37]Mapy myśli umożliwiają wizualne przedstawienie pomysłów i relacji między nimi w wygodnym formacie, a nowe pomysły można łatwo dodawać. Ułatwia także lepsze zapamiętywanie pomysłów i sprawia, że ​​dyskusja w grupie jest wygodna. [37]Z kolei narzędzia cyfrowe usuwają ograniczenia, oferując możliwości nieograniczonej edycji i różnorodnego formatowania. Naukowcy Malisha i Mayer twierdzą [33] Badacze posunęli się dalej i postanowili połączyć techniki tworzenia map myśli z losowymi danymi wejściowymi, więc uczniowie musieli stworzyć mapy myśli na określony temat, podczas gdy inny uczeń podał losowe słowo z książki lub innego źródła. Stwierdzono, że wpływ połączonej metodologii na kreatywność był większy niż wpływ samego mapowania myśli lub samych bodźców losowych.

READ  Misja satelitarna toruje drogę niemożliwej do złamania komunikacji kwantowej

Jeśli chodzi o rolę sztucznej inteligencji we wzmacnianiu kreatywności, sztuczną inteligencję postrzega się głównie w kontekście współpracy z ludźmi i wzmacniania ludzkich umiejętności twórczych, chociaż istnieją poważne obawy dotyczące wypierania ludzkich wysiłków twórczych przez sztuczną inteligencję. [38, 39]Naukowcy podkreślają potencjalne wykorzystanie sztucznej inteligencji jako narzędzia do prostszych aspektów zadań twórczych, uwalniającego czas na twórcze poszukiwania człowieka. [40]W edukacji sztuczna inteligencja stała się ostatnio ważnym graczem, niezależnie od tego, czy twórcy oprogramowania edukacyjnego aktywnie ją integrują, ponieważ uczniowie często korzystają z tej technologii niezależnie. [41, 42]Istniejące badania wskazują na pozytywny związek pomiędzy wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji a różnymi umiejętnościami uczniów, w tym umiejętnościami kreatywnymi [31]Zagadnienie to wymaga jednak bardziej dogłębnych i szczegółowych badań, aby wykazać, w jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na proces edukacyjny w różnych formach, warunkach i celach zastosowań. Ważne jest zbadanie potencjalnych zastosowań sztucznej inteligencji do stymulowania rozwoju różnych umiejętności w edukacji włączającej.

Cele

Celem tego badania jest zbadanie, w jaki sposób angażowanie uczniów w sesje praktyczne z wykorzystaniem technik cyfrowego mapowania myśli opartych na współpracy, z podpowiedziami zapewnianymi przez sztuczną inteligencję lub bez, wpływa na umiejętności twórcze uczniów objętych edukacją włączającą, szczególnie tych z zaburzeniami neurorozwojowymi. Cele bieżących badań to:

  1. 1.

    Opracowanie zadań edukacyjnych mających na celu doskonalenie zdolności twórczych uczniów, z wykorzystaniem technik cyfrowych map myśli z wykorzystaniem podpowiedzi sztucznej inteligencji lub bez niej, odpowiednich do warunków wszechstronnego kształcenia uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi.

  2. 2.

    Określenie i porównanie poziomu umiejętności twórczych uczniów zdrowych i uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi przed i po zastosowaniu zaawansowanego programu edukacyjnego.

  3. 3.

    Identyfikacja niuansów postrzegania metodologii stosowanej przez uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi, z uwzględnieniem takich aspektów jak jakość interakcji społecznych podczas realizacji zadań, postrzeganie obciążenia poznawczego, postrzeganie przez uczniów przydatności takich technik w rozwijaniu umiejętności twórczych, a także samoocena Skorzystanie z podpowiedzi dostarczanych przez uczniów przez sztuczną inteligencję.