A „Klejnot” w życiu narodowym – tak to określił szkocki poseł Angus Robertson Festiwale artystyczne w zeszłym tygodniuBył to nieco ironiczny moment, który nastąpił dwa miesiące po tym, jak Robertson stwierdził, że publiczne pieniądze nie zastąpią sponsoringu korporacyjnego, i kiedy zakończyła się współpraca między firmą zarządzającą inwestycjami Baillie Gifford a dziewięcioma festiwalami literackimi.
Sponsoring korporacyjny Baillie Gifford – który pomógł w sfinansowaniu Hay Festival, Międzynarodowego Festiwalu Książki w Edynburgu, Festiwalu Literackiego w Cheltenham i innych – zakończył się po kampanii prowadzonej przez Fossil Free Books (FFB) wzywającej zarządzającego aktywami do zbycia spółek zajmujących się paliwami kopalnymi i spółek z nimi powiązanych Izrael.
Teraz festiwale tworzą alternatywne rozwiązania finansowe. W lipcu dziewięć festiwali sponsorowanych przez Baillie Gifford wydało wspólne oświadczenie, prosząc o wsparcie i datki. Festiwal Cheltenham oświadczył, że obniży koszty „tam, gdzie okaże się to konieczne”, a Stratford „wprowadzi pewne zmiany” w sposobie prowadzenia festiwalu; Festiwal w Cambridge podniósł ceny biletów.
Ale „wydaje się, że nie ma magicznej wróżki” – mówi Fiona Razvi, dyrektor Festiwalu Książki Wimbledon. Do czerwca Baillie Gifford była drugim co do wielkości sponsorem festiwalu Wimbledon. Zdaniem Razviego „idealnym” rozwiązaniem byłoby wkroczenie innej firmy w miejsce Bailliego Gifforda. Ale alternatywa raczej nie pojawi się z dnia na dzień: Annie Ashworth, dyrektor Festiwalu Literackiego w Stratford, który sponsoruje Baillie Gifford od ponad dziesięciu lat, stwierdziła, że Baillie Gifford była „bardzo niezwykła”, ponieważ „posiadała tak szeroką gamę festiwali, które sponsoruje w całym kraju”. na całym świecie.”
Razvi obawia się, że krytyka, z jaką spotkała się firma w związku z zarządzanymi przez nią inwestycjami, „nie wysyła dobrego sygnału do świata sponsoringu korporacyjnego” w sprawie „reperkusji, jakie mogłyby wystąpić, gdyby były one kojarzone z festiwalami sztuki lub książki”.
Jeśli sponsorzy nie będą postrzegani jako osoby etyczne, istnieje ryzyko, że autorzy zbojkotują wydarzenia, tak jak zrobiło to wielu zwolenników FBB na tegorocznym Hay Festival przed rozwiązaniem umowy sponsorskiej. Najwyraźniej nie ma festiwali literackich bez autorów, którzy chcieliby na nich występować, dlatego festiwale stoją teraz przed „podwójnym wyzwaniem” – mówi. Nieskażona kulturaJest to grupa zachęcająca organizacje kulturalne do zerwania związków z paliwami kopalnymi. Musi nie tylko znaleźć fundusze w tym trudnym otoczeniu gospodarczym, ale musi to także zrobić, zmieniając „podejście sektora do etycznej opieki”.
„Co oznacza teraz słowo „etyczny”? Myślę, że to interesujące pytanie” – mówi Seema Aslam, założycielka Bradford Literary Festival, który w przeszłości był sponsorowany przez Baillie Gifford, ale nie zrobił tego w tym roku. „Cele się zmieniły” – dodaje, zauważając, że Baillie Gifford sponsorowała festiwale przez wiele lat, zanim autorzy zaczęli je krytykować. Festiwal Literacki w Bradford powstał dopiero w sierpniu 2023 r., kiedy aktywistka klimatyczna Greta Thunberg wycofała się z zaplanowanego wystąpienia na sponsorowanym przez Baillie Gifford Międzynarodowym Festiwalu Książki w Edynburgu.
„Stało się tak, że coś, co kiedyś uważano za naprawdę dobre, już takie nie jest. Jak to się znowu zmieni?” – pyta Aslam. „Czy standardy się zmienią?”
W wywiadzie dla The Guardian na początku tego roku czterech organizatorów festiwali książki stwierdziło, że wynik ich kampanii – zakończenie sponsorowania festiwali przez Bailliego Gifforda – nie był taki, jakiego oczekiwali. Celem ich kampanii było zaprzestanie przez Baillie Gifford zarządzania inwestycjami związanymi z paliwami kopalnymi i Izraelem. Jednak jeden z organizatorów festiwalu książki, Jay Gunaratne, stwierdził, że według niego zakończenie sponsoringu Baillie Gifford może stanowić „moment transformacji” w finansowaniu festiwalu książki. Inna organizatorka, Jessica Gaytan Johansson, powiedziała, że grupa chce „nadal prowadzić rozmowy z festiwalami i uczestniczyć w przejściu na bardziej zrównoważony model”.
Od tego czasu Edinburgh Book Foundation chwali festiwale sponsorowane przez lokalne firmy, takie jak Edinburgh Book Festival prowadzony przez trzy niezależne księgarnie. Choć sponsoring lokalny niewątpliwie jest korzystny dla festiwali, jego zapewnienie staje się coraz trudniejsze – twierdzą organizatorzy festiwali.
Po utracie funduszy Baillie Gifford, które stanowiły około 50% przychodów ze sponsoringu, Stratford Festival poszukuje obecnie większej liczby lokalnych sponsorów, którzy mogliby go wesprzeć. Ashworth spodziewa się, że będzie to oznaczać pozyskanie „wielu sponsorów mniejszymi sumami pieniędzy” z możliwością zabezpieczenia długoterminowego zaangażowania, co festiwal otrzymał od Baillie Gifford „wyjątkowo mało prawdopodobne”.
Fundacja Bloomsbury Book sugeruje, że innym rozwiązaniem mogłoby być uzyskanie większego wsparcia ze strony wydawnictw, i już zaczęła kontaktować się z wydawcami, co przynosi pewne sukcesy: w zeszłym miesiącu Bloomsbury przekazało 100 000 funtów festiwalom sponsorowanym wcześniej przez Baillie Gifford po… Jednym z organizatorzy Bloomsbury Book Foundation napisali do członka kadry kierowniczej wyższego szczebla.
Jednak indywidualne datki nie zagwarantują przyszłości wielu z tych festiwali. „Wydawcy powinni uwzględnić w swoich budżetach przestrzeń na finansowanie udostępniania czytelnictwa i festiwali każdemu” – mówi Sophia Achill, założycielka Free Books Festival, całkowicie bezpłatnego festiwalu literackiego w Londynie, który utrzymuje się z datków i sponsoringu.
Razvi zgadza się, że należy przeprowadzić „ważną” rozmowę z wydawcami na temat wartości, jaką wnoszą festiwale, „pomagając w rozwoju autorów, pomagając w sprzedaży ich książek” oraz o tym, czy mogą zrobić coś jeszcze.
Wtedy oczywiście istnieje możliwość uzyskania dofinansowania rządowego. Część dodatkowych 100 milionów funtów, które rząd Szkocji obiecał wydawać co roku na sztukę do roku 2028/29, trafi na szkockie festiwale, ale kwota tych pieniędzy nie została jeszcze ogłoszona i nie obiecano żadnych dodatkowych środków na resztę Wielkiej Brytanii. Obecnie fundusze na sztukę są „żałośnie niewystarczające” – mówi burmistrz Londynu. Cathy Moore, dyrektor generalna Festiwalu Literackiego w Cambridge„Zachowujemy ostrożny optymizm, że dzięki nowemu rządowi staniemy się krajem, w którym sztuka i kultura będą bardziej cenione jako istotny element wzbogacenia osobistego i społecznego oraz będą odpowiednio finansowane”.
Choć Razvi uważa, że kampania „Międzynarodowe Festiwale Literackie” „nie przyniosła pozytywnego rezultatu dla branży i nie dała pozytywnego głosu w tych kwestiach”, „Międzynarodowe Festiwale Literackie” cieszą się, ponieważ pokazały, że inwestorzy w festiwale literackie „ nie może uniknąć czerpania korzyści z finansowania, które zabija… Ludzi i Planetę. Grupa spodziewa się, że festiwale literackie „będą teraz bardziej szczegółowo przyglądać się swoim fundatorom”.
„Alternatywy już istnieją” – mówi Culture Unstable. Organizacja wierzy, że mecenasi „prawdziwie zaangażowani w sztukę” odpowiedzą na nowe standardy etyczne.
„Festiwale mogą myśleć o wielu kwestiach zbiorowych, ale w rzeczywistości każdy festiwal ma swoją własną ścieżkę, a to, jak ludzie będą mogli dalej podążać dalej, będzie w dużej mierze zależeć od tej historycznej ścieżki i parametrów, nad którymi pracują obecnie”. mówi Aslam. „Zapowiada się kilka interesujących lat, podczas których będziemy musieli stawić czoła tym wyzwaniom”.
Dodatkowe raporty Michaeli Macocha
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”